Räcker gott med dom hålen, ett tips lägg lite stenar runt hålen och en större på + en duk på så täpps inte dräneringen igen. Bra med platon på sidorna, skyddar virket lite från att ruttna.
 
J jonaserik skrev:
Räcker gott med dom hålen, ett tips lägg lite stenar runt hålen och en större på + en duk på så täpps inte dräneringen igen. Bra med platon på sidorna, skyddar virket lite från att ruttna.
Jag tänkte lägga ca 10 cm med lecakulor i botten. så min plan är:
först fiberduk (så inte kolorna far igen hålen) sedan fiberduk ovanpå lecakulorna och till sist planteringsjord. Vet inte om det blir bra?
 
Blir hur bra som helst, raka rör ut med överflöd på vatten och inga växter drunknar
 
J jonaserik skrev:
Räcker gott med dom hålen, ett tips lägg lite stenar runt hålen och en större på + en duk på så täpps inte dräneringen igen. Bra med platon på sidorna, skyddar virket lite från att ruttna.
Hej! kankse en dum fråga men varför ska man lägga stnar runt hålen och ytterliggare en stor o
E Eazy1 skrev:
Har tagit lite tid, men nu är lådorna strax klara. Jag gjorde dem dubbelt så höga då jag vill ha så mycket planteringsdjup som det går. Vi har bestämt att vi ska plantera Klematis i dem.

Såhär blev den ena lådan:
[bild]

[bild]

Jag har gjort dräneringshål i botten och min fråga är om det blir bra eller om jag behöver större hål? Här är en bild på hur stora hål jag gjort:

[bild]

Lådorna ska spacklas och målas vita, men det väntar jag med till nästa år.

Hej! Vad fint det blev. Vi tänker göra en exakt likadan, copy and paste :D
Får man fråga hur du fäste fuktisoleringsmattan? Använda du kantlist eller bara spikpistol?

Tack på förhand
mvh
Faranak Nilsson
 
Faranak Nilsson Faranak Nilsson skrev:
Hej! kankse en dum fråga men varför ska man lägga stnar runt hålen och ytterliggare en stor o



Hej! Vad fint det blev. Vi tänker göra en exakt likadan, copy and paste :D
Får man fråga hur du fäste fuktisoleringsmattan? Använda du kantlist eller bara spikpistol?

Tack på förhand
mvh
Faranak Nilsson
Hej!

Jag använde bara häftpistol. Det är himla bök att få mattan rätt i lådan. Jag vek den först efter lådans mått och pressade vikningarna, men det var ändå en utmaning.

Jag använde bara lecakulor i botten och inga stenar. Det verkar dränera bra som det gör med lecakulor. Vattnet som kommer ut är bara rent vatten (antar att lecakulorna filtrerar vattnet), så jag har inte haft behov av någon avledning av vattnet.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Faranak Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.