Jag har anlitat en byggfirma för att måla hela huset och byta fasad på en gavel. Innanför är det oisolerad vind. Stående panel på utsidan och gipsskivor som vindspärr.

De skjuter fast panel med spikpistol. Jag misstänker att de laddar för hårt så att spiken går för djup och ibland rätt igenom gipset.
Se bilder.

Är detta fackmannamässigt? Det står klart och tydligt i avtalet att det ska vara ett fackmannamässigt utfört arbete.
Bör jag anlita en besiktningsman innan jag betalar fakturan?

dessutom svinar de och skräpar ner. Jag fick plocka upp en hög med grejer på garageuppfarten efter att de tagit helg och lämnat i fredags
 
  • Nymålad stående panel med överdrivet djupa spikhål som kan indikera för hård användning av spikpistol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spikar som skjutits för djupt igenom träpanel in mot en gipsskiva med synliga skador på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spikar skjutna genom en gipsskiva och en träregel, potentiellt för djupt monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med blandade spikar, skruvar och beslag på stenläggning bredvid en spackelspade, nedskräpning från byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju inget vidare kompetent ut att missa reglarna hela tiden... blir ju liksom meningslöst med spikningen. Skulle föreslå att du visar den ansvarige och frågar vad det är fråga om.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Några funderingar kring att spiken sitter så djupt i brädan? Någon risk för röta då?
 
richardtenggren
sunnis
B Bob Macahan skrev:
Några funderingar kring att spiken sitter så djupt i brädan? Någon risk för röta då?
Spikskallen ska vara jäms med. Nackdelen är risk för röta och estetiskt fult. Men missar man spiktaget så är det inte speciellt konstigt att de går för djupt... Sen får man till viss del acceptera att någon spik här och där kan gå lite djupt, men inte samtliga...
 
  • Gilla
Bob Macahan och 1 till
  • Laddar…
Brädan med spikhål ser heller inte ut att sitta an så bra/tajt mot bottenbrädorna... och att spika i gips/missa regeln hjälper väl inte till heller...!
 
Redigerat:
  • Gilla
Bob Macahan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.