F
D Daniel 109 skrev:
Den dödar bara bladen vad jag förstår. Den blir inte effektivare än att rycka.
Mycket möjligt att rycka funkar lika bra. Har ej försökt eftersom jag haft så bra erfarenhet av Roundup. Så här har jag fått förklaring av Roundups funktion.
Den sugs upp av bladen och transporteras ner till roten. Roten stimuleras till att försöka dra näring ur bladen så häftigt att allt dör.
 
Det viktiga är att medlet kommer IN i växten antingen via blad eller injektion, den senare metoden är oerhört effektiv.
Överdosering och vräka ut det är meningslöst, dyrt och obra för miljön.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det viktiga är att medlet kommer IN i växten antingen via blad eller injektion, den senare metoden är oerhört effektiv.
Överdosering och vräka ut det är meningslöst, dyrt och obra för miljön.
Injektering kräver högre dos. Men i blandade bestånd finns det ju en tydlig fördel.
 
F frasen_36 skrev:
Vet inte vilka "rapporter" du dillar om. Försök förstå att detta forum handlar om att försöka hjälpa varann, inte att leta och tjafsa om fel hos hos andra. Att kommentera dig ytterligare tillför inget.
Vet du vad; då är vi iaf överens om något. Ditt lilla troll.
 
F
TorpAnders TorpAnders skrev:
Orkar inte läsa 18 sidor, men varför inte köpa en dunk roundup och ta bort den själv?
Det är ju inget husätande monster som du fått på köper, endast en lite envis växt?

Har egen erfarenhet av parkslide som sedan 12 år är utrotad på min tomt, så ja det går med inte alltför stora insatser.
Exakt min erfarenhet också.
 
F frasen_36 skrev:
Exakt min erfarenhet också.
Växer precis vid vår brunn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Växer precis vid vår brunn.
Om du nu inte häller glyfosat runt dig och din brunn utan bara stryker det på gröna blad. Då har du inget att frukta!
 
  • Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
F
N nissenhj skrev:
Om du nu inte häller glyfosat runt dig och din brunn utan bara stryker det på gröna blad. Då har du inget att frukta!
Instämmer helt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F
J sandyoh skrev:
Är det så? Tycker jag läser så olika.
Det kan säkert vara olika. Men det jag tror är viktigast om man använder Roundup är att aldrig, aldrig ge den en chans till ro. Den försöker helt självklart överleva och då måste man vara observant och omgående "behandla" alla nya gröna som visar sig.
Inte vänta en dag i onödan.
Men räkna ändå med att det tar en sommarsäsong samt en del efterbehandling av uppstickare.
Därför kan det kanske vara svårt för den som bara kommer då och då till platsen där de växer.
 
Sluta tro och ta reda på fakta. Det är nämligen helt fel.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Sluta tro och ta reda på fakta. Det är nämligen helt fel.
Jag har utrotat ett antal olika bestånd med denna metod och inget har inte återkommit.
Så "tro" var helt fel ord det håller jag helt med om.
Det rätta ordet är min "erfarenhet."
 
Glyfosat funkar bäst när växten är fullvuxen och återför näring till roten. Det funkar säkert att gå med gift tidigare också, men det är inte effektivt eller viktigt att göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.