Tror inte det finns skarvsladdar för Perilex och om de finns så är de nog ovanliga och kostar därför multum. Att bygga en själv går väl, men då undrar jag om det finns Perilex-honor för sladdmontage.

Det blir väl upp till trådägaren att rannsaka sitt samvete och lösa detta på bästa sätt! Tror det finns tillräckligt info i den här tråden hur man kan/bör lösa det hela och vad man får/inte får göra enligt relgerna.

Det går säkert att få tag i en elektriker som gör jobbet, men MMR kan nog få vänta lite och betala ganska rejält för det. Kvalitet kostar som alltid.
 
Det finns uttag och stickproppar samt färdiga skarvkablar till perelex 16 A
 
elmont skrev:
Man byter inte till en klenare area på en kabel och sedan bara säkrar efter den klenare kabeln, det är då stor risk att någon tittar i centralen och ser den grövre ledaren och tror att det bara är att säkra upp. Det är ju inte säkert att man alltid "öppnar" i bägge ändar och kollar att det är samma area på kabeln i bägge ändarna. Och än värre blir det om man med hänvisning till säkringen skarvar med en klenare en bit på mitten.
Håller med iofs, men har du någon paragraf att hänvisa till? eller likn?

Bra att hänvisa till om det skulle vara något i framtiden...
 
Tyvär, bara nån föreskrifts kurs som jag har vissa vaga minnen från. Men ramlar poletten ner postar jag ;)
 
MMR skrev:
Innan nästa vinter kommer skall vi anlita elektriker för att dra om all el (utanpåliggande kulo från 70-talet, antagligen delvis hemmadragen), inklusive ny central, jfb, fördela elradiatorer korrekt över grupperna osv. Innan detta blir gjort behöver jag dock flytta perilexuttaget till spisen ca 3 meter och detta tänkte jag göra själv.
Får jag bara påpeka vad trådskaparen skrev i inledningen, denna lilla flyttning är temporär, en elektriker ska dit och byta all el. En skarvsladd är väl inte helt fel. Även om han skarvar med 1,5 mm2 mot 2,5 mm2 men ser till att det sitter 10A elcentralen så är det något som ska åtgärdas innan vintern. Är man orolig så skriver man i gruppförteckningen att spisen är skarvad med 1,5 mm2. Detta är ingen permanent lösning.

Prototypen
 
funderade bara på var du dosar kabeln, tänkte på vatten, kanske ska ha en kappslad dosa istället för en kulodosa..
 
S
el_richard skrev:
Håller med iofs, men har du någon paragraf att hänvisa till? eller likn?

Bra att hänvisa till om det skulle vara något i framtiden...
Varför inte ELSÄK-FS 2004:1, 3 kap och 1§ som säger att en anläggning ska vara säker vid rimlig förutsebar felbetjäning? Alltså uppsäkring och två olika areor i samma gruppledning och du bara kollat i ena änden!
 
Räknas verkligen en ombyggnad av systemet (som en uppsäkring är) som betjäning?

Jag håller med om att det ändå inte bör göras, ens om det är tillåtet. Även om det dokumenteras korrekt händer det att elektriker kopplar utan att kontrollera relationshandlingar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.