Hej!

Som jag har förstått det varierar verkningsgraden på en oljepanna över året så att den är dålig på sommaren och bättre på vintern. Jag skulle vara tacksam om någon kan någon förklara för mig varför och hur?

:confused: pinebar
 
tätta start och stopp skappar förluster. På vintern när värmebehovet är stor så går brännaren längre tider ( bäst om den går hela tiden) på sommaren blir det mera start/stopp om man bara tillverkar varm vatten ... och mer förluster ... och verkningsgraden blir sämre. Samma gäller pellets och gasbrännarna. Som med en bil som kör korta sträckor i stadstrafik med många rödljus undervägs.
Det var min förklaring ....
gaia
 
Tack!

Det har jag gissat också, men samtidigt har jag läst att det kan variera från över 90% ner till 50%. Och då låter det som bara att den kör i korta perioder inte borde vara hela förklaringen. (Och när man kan misstänka att det är 50% vill man ju gärna stänga av....).

/pinebar
 
Tänk dig att du inte använder en droppe varmvatten och shunten står helt stängd på sommaren så har alla uppvärmningssystem med varmvattenlagring 0% verkningsgrad, all tillförd energi går till förlusterna.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.