tårtkennet tårtkennet skrev:
Hej,

Vet att frågan har ställts flera gånger men det är alltid olika förutsättningar så jag tänkte fråga er om lite råd.

Har just köpt en enplansvilla med källare där det är 126 kvm per våning. Till detta kommer ett garage med källare som är 50 kvm per våning och i garaget sitter det en radiator uppe och en i källaren så utrymmet är väl uppvärmt delvis. Total yta är alltså 353 kvm. Kommer inte ha garage och källaren på garaget uppvärmt till inomhus temp men lite värme kanske inte är dumt att ha ändå.

Idag sitter det fjärrvärme i huset och förbrukningen ligger på 35 000 kWh/år vilket är rätt mycket.

Jag har varit i kontakt med flera firmor angående förslag på bergvärme eller luft-/vattenpump.

Då mitt hus är stort så har de två firmorna avrått mig till att köra luft/vatten då verkningsgraden blir sämre vid minusgrader och istället då rekommenderat mig bergvärme. Hänger inte med på detta riktigt men verkningsgraden skulle tydligen sjunka ju lägre temp det blir.

Två olika firmor har sagt 190 000 kr. resp. 165 000 kr. för bergvärme Nibe F/S 1255 och då en 16 kw pump för att klara av storleken. Båda företagen har räknat på att jag skulle komma ner till 9 500 resp. 9900 kWh/år för detta.

Har varit i kontakt med en tredje firma som har rekommenderat mig luft-/vatten via Panasonic som heter Panasonic luft/vatten 12kW T-CAP AllinOne. Denna ska tydligen ha en bättre verkningsgrad och gå till 100% ner till typ -10 grader? Offerten på denna pump skulle ligga på 120 000 kr.
Har även fått offert på Nibe S1255 på drygt 190 000 kr. från denna firma. Pumpen skulle kosta 128 000 kr. inkl. installation enligt offerten jag fått här. Känns oxå dyrt. Vid en enkel googling så ligger denna pump på 70-80 tkr.
Kan man köpa pump själv och be firma installera? Eller gör de inte så?

Jag bor i Västervik i Norra Småland.

Kan ni ge något råd? Är det några ytterligare uppgifter som behövs för att kunna göra någon typ av bedömning?
Fjärrvärme är ju ändå ganska bra underhållsfritt uppvärmning.
Skulle istället satsa på att isolera huset om du vill få ner energi kostnaden 3-glas och så vidare är ju mer kostnadseffektivt än att göra en stor förändring av uppvärmning.
 
Det kan vara värt att bo själv och se sin egen energiförbrukning först. Det förekommer att folk som byter från fjärrvärme blir besvikna på komforten med värmepumpsystem. Det handlar i såna fall om underdimensionering, vilket tyvärr förekommer. Säljaren vill få kalkylen att gå ihop och tar inte hänsyn till sämre isoleringsstandard, hög varmvattenförbrukning och såna faktorer som kan ge ett högt effektbehov. Slutresultatet kan bli att duschande sker med timer och att det alltid känns kyligt och dragigt inne. Inte så kul när man har lagt massor med pengar på ett nytt värmesystem. Kolla vad er fjärrvärmeförbrukning blir är mitt råd, och se till att en värmepumpanläggning kan producera lika mycket effekt som ni behöver. Det är sällan man har samma förbrukning som föregående ägare. Vi förbrukar nog 30 % mer el än de som bodde här förut, men å andra sidan fryser vi inte och har inga planer på skilsmässa (tidigare ägare skiljde sig och vi brukar skämta om att de frös så mycket att de hatade varandra).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Läste igen och tror att du gör en tankevurpa gällande förbrukningen. Huset kommer vara lika värmetörstigt oavsett hur du värmer det. Det kan bli billigare att värma med el genom någon typ av värmepump relativt fjärrvärme, men själva värmeförbrukningen som sådan kommer vara lika hög, skillnaden är att du tar energi antingen från berget eller uteluften. Så om värmeförbrukningen som sådan är alarmerande hög är åtgärden att isolera. Men det kan lika gärna vara så att tidigare ägare odlade tropiska blommor i källaren, så rådet är fortfarande att avvakta.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Läste igen och tror att du gör en tankevurpa gällande förbrukningen. Huset kommer vara lika värmetörstigt oavsett hur du värmer det. Det kan bli billigare att värma med el genom någon typ av värmepump relativt fjärrvärme, men själva värmeförbrukningen som sådan kommer vara lika hög, skillnaden är att du tar energi antingen från berget eller uteluften. Så om värmeförbrukningen som sådan är alarmerande hög är åtgärden att isolera. Men det kan lika gärna vara så att tidigare ägare odlade tropiska blommor i källaren, så rådet är fortfarande att avvakta.
Ok. Så att behålla fjärren alltså.

Kan kanske vara ett alternativ att sätta in en luft-/luft som stöd och för att även få lite kyla?
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Ok. Så att behålla fjärren alltså.

Kan kanske vara ett alternativ att sätta in en luft-/luft som stöd och för att även få lite kyla?
Det kan vara bra. Allt beror ju på priserna för el respektive fjärrvärme. Generellt brukar det vara svårt att hämta in hela investeringskostnaden
 
S
Jag har själv funderat på detta, jag betalar 89 öre kwh + 7000 kr per år i fast kostnad för fjärrvärme. Jag tycker det är liiite för dyrt, det är nästa som att köra eluppvärmt, någon som vet om det finns något beräkningsprogram för sånt här? Jag tänkte först och främst luft/vatten värmepump.
 
Ja 89 öre är högt. De flesta olika tillverkarna har kalkylprogram som återförsäljarna kan använda sig av. Be om offert med en energikalkyl för ditt hus. Intressant att jämföra olika typer och modeller av värmepumpar för ett visst hus och läge i landet.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Köp em bättre beg luft/vatten på blocket när det dyker upp. Torsk i längden med fjärrvärme:(
 
89 öre är mkt, vi har ännu lite dyrare, men jag skulle ändå välja det om det inte var för installationskostnaden hos mig. Många lurra sig på dyra llvp och bv installationer och den faktiska kostnaden. Har själv llvp. Framförallt om man har en rimlig förbrukning på under 20' kwh. Det är bara att räkna på vad en kvalitets llvp faktiskt kostar på 20 år, inkl service, reparation mm. Räkna på en avskrivningskostnad på 7-10' per år. Då du kommer sannolikt upp i 1kr kwh om du har ett välisolerat hus.
 
S
Jag har fjärrvärme i både huset och garaget, gammalt hus från 20-talet, relativt nybyggt garage. Jag har både intresse och viljan att fixa saker själv, hur svårt är det att skruva/laga en luft vatten värmepump?
 
A
S Screew skrev:
Jag har fjärrvärme i både huset och garaget, gammalt hus från 20-talet, relativt nybyggt garage. Jag har både intresse och viljan att fixa saker själv, hur svårt är det att skruva/laga en luft vatten värmepump?
du behöver besitta kompetensen för såväl röris som kylis inga av dessa har normalt sett kunskap om svetsning/hårdlödning så den behöver du med elbehörighet är inte dumt. extremt analytisk för att göra en rationell felsökning. allmänt mek-kunning självklart oxå. inte att förglömma tålamod, koncentration.
samt tillgång till alla specialverktyg.
sen allt det andra förstås
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
du behöver besitta kompetensen för såväl röris som kylis inga av dessa har normalt sett kunskap om svetsning/hårdlödning så den behöver du med elbehörighet är inte dumt. extremt analytisk för att göra en rationell felsökning. allmänt mek-kunning självklart oxå. inte att förglömma tålamod, koncentration.
samt tillgång till alla specialverktyg.
sen allt det andra förstås
Jag gissa att alla specialverktyg i slutändan kommer att vara så dyrt att man lika gärna kan betala någon att göra det. Det andra är väl rätt bra att kunna ändå tycker jag, så det kanske är värt att lägga ner tid på att lära sig det man inte redan kan.
 
A
S Screew skrev:
Jag gissa att alla specialverktyg i slutändan kommer att vara så dyrt att man lika gärna kan betala någon att göra det. Det andra är väl rätt bra att kunna ändå tycker jag, så det kanske är värt att lägga ner tid på att lära sig det man inte redan kan.
Ingen börda är då lätt att bära som kunskap
 
Man kan koppla in en l/v med kopplingar från hornbach. Inget svårt vill man så kan man.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Beror lite på om det är vatten eller köldmedia mellan inne och utedel hur ”svårt” det är
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.