Inte att skalet är dåligt. Men jag får känslan av att Husqvarna gör mjukare stop. Inte dunkar till på samma sätt. Men detta är alltså bara lösa spekulationer från min sida.
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
Gardenas nyare modeller life, city och minimo känner av stopp genom att hjulen går trögare, dom har alltså inga sensorer i skalet. Jag upplever inte det som något problem alls och jag har inte begränsat något hinder alls med kabel i min trädgård.
Vill man ha sensorer i skalet så kan kan köpa dom äldre modellerna som enbart heter sileno och inte life, city eller minimo.
 
Jag fick precis reda på detta via en trevlig säljare. Vilket sammanträffane att det dör upp i tråden precis samtidigt.

Samma säljare sa också att gardenan är "framhjulsdriven" medan tex husqvarna 310 är "bakhjulsdriven". Dvs gardenan går normalt sett med de större drivhjulen i färdriktningen.
 
Eller förresten, ett litet problem med Gardenas lösning med känsel i hjulen är att om man har lös jord precis där den åker in i något hårt så kan den riva upp jorden lite. Det har ställt till det lite för mig när jag har haft plättar där jag försöker odla nytt gräs. Egentligen bör man väl spärra av såna ställen så att klipparen inte alls går in där, så det var väl mest jag som var lite lat.

Gardenas nyare modeller är framhjulsdrivna medan deras äldre tillsammans med Husqvarna är bakhjulsdrivna. Vet dock inte om jag märker nån större för- eller nackdel med det.
 
Hej!
Jag står och ska köpa en robotgräsklippare som klarar strax över 800kvm2 gräs.
Valet står mellan:
Worx Landroid l1000 wr147e.1 med ACS.
Husqvarna Automower 415X

Det är stor prisskillnad på de men Worx känns gedigen speciellt med ACS och att den har kantklippning.
Tips mottages.
 
T Trijicon skrev:
Hej!
Jag står och ska köpa en robotgräsklippare som klarar strax över 800kvm2 gräs.
Valet står mellan:
Worx Landroid l1000 wr147e.1 med ACS.
Husqvarna Automower 415X

Det är stor prisskillnad på de men Worx känns gedigen speciellt med ACS och att den har kantklippning.
Tips mottages.
Varför inte en Gardena smart Sileno life 1000?
 
Har inte djuplodat i den så mycket pga av att den inte hade GPS eller ACS om nu dessa funktioner är vettiga.
Prismässigt ligger den bra till.
 
T Trijicon skrev:
Har inte djuplodat i den så mycket pga av att den inte hade GPS eller ACS om nu dessa funktioner är vettiga.
Prismässigt ligger den bra till.
GPS:en är inte jättebra enligt mig. Vad jag vet så används den enbart för att styra var längs guiden som klipparen ska börja klippa. Om den tex tycker att den har varit för lite på baksidan av huset så följer den guiden tills den är så nära den ytan som möjligt, sen börjar den klippa slumpmässigt som vanligt.
ACS rycker jag inte heller känna så vettigt då den inte vet vad den ser. Skulle du få en grästuva som är högre än resten av gräset så kommer den att se det som ett hinder och undvika att klippa där. Den kommer även att undvika att gå nära tex träd och lämna onödigt stora marginaler runt där det kommer att kunna växa gräs.
Nu har jag inte haft en Worx själv utan det är vad jag har läst om den. Personligen tar jag då hellre och lägger ner mer tid på installationen och lägger kabel runt träden för att få exakt som jag vill ha det.
 
  • Gilla
Trijicon
  • Laddar…
Misstänkte att det var så med GPS. Jag håller med dig att gör man ett bra jobb med installationen då får man till fasta hinder. Jag håller alltid på med något projekt på gräsmattan som innebär nya tillfälliga hinder. Det var där min tanke med ACS att det hade varit genialiskt med att den ”såg” hinder.
 
T Trijicon skrev:
Misstänkte att det var så med GPS. Jag håller med dig att gör man ett bra jobb med installationen då får man till fasta hinder. Jag håller alltid på med något projekt på gräsmattan som innebär nya tillfälliga hinder. Det var där min tanke med ACS att det hade varit genialiskt med att den ”såg” hinder.
I det fallet är nog ACS helt ok. Men är dina tillfälliga hinder känsliga så att klipparen inte får gå in i dom?
 
G golfgreen skrev:
I det fallet är nog ACS helt ok. Men är dina tillfälliga hinder känsliga så att klipparen inte får gå in i dom?
Nej absolut inte de är tåliga. Roboten klättrar upp på hindret och fastnar. Det är min erfarenhet.
 
T Trijicon skrev:
Nej absolut inte de är tåliga. Roboten klättrar upp på hindret och fastnar. Det är min erfarenhet.
Det finns en till sensor för Worx som jag tror är bra, en som känner av magnetkablar. Då kan man lägga en magnetkabel runt objekt där klipparen inre ska gå och den kabeln behöver inte ha kontakt med övriga begränsningskabeln. Det kan ju också vara en lösning för dina tillfälliga hinder.
Men sett till hur problemfri klipparen är i övrigt så tror jag att Husqvarna (och därmed också Gardena) är oslagbara. Det vinner alltid i min bok.
 
Precis. Ja vi får se vilken det blir.
 
R
G golfgreen skrev:
GPS:en är inte jättebra enligt mig. Vad jag vet så används den enbart för att styra var längs guiden som klipparen ska börja klippa. Om den tex tycker att den har varit för lite på baksidan av huset så följer den guiden tills den är så nära den ytan som möjligt, sen börjar den klippa slumpmässigt som vanligt.
Nej så simpelt fungerar det inte på HQ. De mappar upp hela trädgården och håller sedan reda på var den klippt. Om det är ett område som den inte varit i på länge åker den dit och håller sig där tills den är nöjd.

 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Nej så simpelt fungerar det inte på HQ. De mappar upp hela trädgården och håller sedan reda på var den klippt. Om det är ett område som den inte varit i på länge åker den dit och håller sig där tills den är nöjd.

[media]
Egentligen bara vettigt om man har en väldigt stor Och komplex trädgård.
Min är komplex, dock inte så stor. Ca 1000 m2.
Klipparen hittar till alla små skrymslen och trånga passager ändå. Utan GPS. I många år.
Får styra startposition på guide bara. Inställt en gång.
Har både bekanta och en far som gått på GPS spektaklet utan egentligt behov. Uttalat av dem själva.

Kör en Sileno 1000 4 år gammal.
Det är en HQ 310 exakt. Annan kaross bara.
Inte jämförbar med nuvarande modeller dock.

Övrigt. En Worx hade jag ALDRIG köpt. Har inte en enda bekant som är nöjd med dem. Står stilla mer än vad de klipper. Grannens inväntar han bara något år till innan ”avskrivning” är ok och skickar den i sjön för någon annan. Inte omöjligt en Gardena eftersom han ser att min tutar o kör hela tiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.