Svar till the_donk: Elgrossist på Åland
 
ok tack då e det ju synd att jag inte kan handla där jag har ingen el firma, och tacka alla andra för era synpunkter.
det blir 230 voltare överallt, ca 30 st.
 
Inget att hänga läpp för. Tydligen hade Biltema eller så ännu billigare.
 
Var på Åland har du hittat spottar för 8 euro styck?
 
8e ca. På El-Center i Kalmarnäs. En polare köpte till sitt hus. Själv har jag inte satt in spottar än, bara lådorna.. ;)
 
Humm.. kollade i BilTeama katalogen där finns bara 12V .. 3 pack för 249:-

Sen en annan grej.. 12v får man ju dra/installera själv (allt under 24v tror jag)..

230 måste inte en Elektriker fixa med det

Fast det e klart kan man så kan man
 
Japp. Fast du kan dra 230 själv bara en elektriker godkänner det. Detta har diskuterats rätt mycket här Var biltemas vinklingsbara?
 
Jag har installerat ett X-antal 230V Spottar under detta år och har bytt ljuskällor i max 5 st, då jag vet att kund själv inte bytt en enda. De ljuskällor som finns på marknaden idag är det bra kvalite på men priset är för högt. Ljusstyrkan på en 50W/230V motsvarar en 35W/12V. fördelarna med 230V är installationen som är bra mycke enklare och billigare.
 
spotligt tips:
SILVAN har 230v spottar till extrapris 120:- för 3 st

var precis och köpte 24 st till vrummet
 
the_donk skrev:
spotligt tips:
SILVAN har 230v spottar till extrapris 120:- för 3 st

var precis och köpte 24 st till vrummet
Butiken i Lund hade inte detta erbjudande enligt den försäljaren jag pratade med, så vilken butik har du sett detta?
 
I just lund ???
på en pall vid hyllan med ytterbelysningen mot kassan till ( ej vid ta själv lager sidan),
du ska troligen prata med den danske killen (varuhuschefen) väldigt sympatisk kille.
jag var där inne kl 1000 i morse och såg att det var nästa alla kvar. De finns även på sidan 20 i reklambladet
http://silvan.sp3.dk/svensk/uge11_090304-140304/jpg_s/SE11_20.jpg
 
the_donk skrev:
[länk]
Har du ett mikroskop att låna ut ???.
 
Tackar, det blev bättre ;D.
 
Ett företag som är bra på belysning är Lampgustaf i Bollebygd,gå in på deras hemsida http://www.lampgustaf.se/
och kolla in deras sortiment,har spottar i alla prisklasser..

Fördelen med detta företaget är att man kan få hjälp att dimensionera och placera ljuspunkterna i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.