Bart Bart skrev:
Inte i ett garage. Om du inte ska hålla 21 grader året runt. Egentligen tycker jag att det borde räcka med ett vanligt Lecablock utan isolering. Priset för ett sådant block är ca hälften av Finjas isoblock bas.
Isoblock bas är i sin tur ca hälften så dyr som ett Finjas isolerblock exakt.

så du ska ha ganska hög värmeförlust innan ett isolerblock lönar sig. Slå i databladen för de olika blocken och kolla U-värden. Ett vanligt Lecablock har ett rätt ok U-värde för ett garage.
Tanken är att hålla iallafall 10-15 grader över vintern och när det är kallare än så.
 
Då skulle jag köra med isolerblock bas. Eller vanligt block och isolera utvändigt.
Undersök priser och räkna på vad som blir mest ”bang for the buck”.
 
Går ju även att tänka trästomme och putsa på tex träullit, då kan man köra med osb+gips invändigt.

Vad gäller isolering är det sällan man ångrar att man isolerade för mycket, så att köra helt oisolerat hade jag själv nog inte funderat på.
 
Är det isoblock, lecablock eller liknande som armeras och muras väl på en stadig grund så behövs väl inte nät.
Inte för att eliminera sprickbildning i alla fall. Kanske om man tycker det är lättare att få puts att fästa.
 
S
K ksud skrev:
Vi kommer att bygga ett varmgarage istället. Är det bättre med Isoblock då eller vanliga block och isolera med skikt innanför? Tänker kostnadsmässigt men även för att verkligen isolera ordentligt.

Jag hittar inte heller isoblocksbalkar (bara vanliga balkar), hur gör man där?
Isoblock är bättre, men dyrare.
Med vanliga block så vill du ha isoleringen på utsidan, typ EPS som du putsar.
 
S
U värde:
3 glas fönster 1.0
Garageport 1.1
Ytterdörr 0.7
Isoblock 300mm 0.2
Lecablock 300mm 0.6
Lecablock 250mm + 50mm isolering 0.33
Isolering Tak 300mm 0.15
Isolering Golv 300mm 0.12
 
M MagHam skrev:
Är det isoblock, lecablock eller liknande som armeras och muras väl på en stadig grund så behövs väl inte nät.
Inte för att eliminera sprickbildning i alla fall. Kanske om man tycker det är lättare att få puts att fästa.
Om jag inte minns finjas instruktioner helt fel så ska det nätas i hörnen kring dörr och fönsteröppningar samt över betongbalkar.
 
Isolerblock typ Finjas Exakt ska helnätas på in och utsida. Vanliga block nätas över dörrar och fönster samt i hörnen på fönster- och dörröppningar. Jag tror att Finjas isolerblock Bas hanteras som vanliga block .
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det blir nog isoblock från Leca. Jag håller på att skapa ritningar för garaget och undrar hur långt in betongplattan ska sitta i relation till väggarna. Eller ska det inte vara någon förskjutning? Såg exempelbilder på garage och då sitter väggarna alltid några centimeter ut i förhållande till grunden.

Jag har skapat en höjd på 10 cm för betongblocket under garageväggarna.
 
Blocken sätter du kant i kant med plattan eller sockeln.

Putsen bygger sedan ut litegrann så du får kanten ut.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Blocken sätter du kant i kant med plattan eller sockeln.

Putsen bygger sedan ut litegrann så du får kanten ut.
Tack för snabbt svar, såg att det rörde sig om ca 2,5 cm med putsuppbyggnad.

Vi ska ha ett sadeltak med 22 graders lutning. Rent estetiskt skulle vi ju vilja ha leca på väggarna upp till tak (blir ju på fram- och baksidan). Ser du några problem med det? Det blir ju att såga massa lecablock snett för att bygga upp kanterna.

En fråga gällande nockhöjd, visst räknas uppstickande betongplattan (10cm) in där?
 
Redigerat:
En till fråga gällande värme. Om jag ska hålla det 10-15 grader varmt på vintern (för att rör inte ska frysa osv), behöver jag uppvärmning? Eller isolerar leca isoblock, sidodörr, fönster samt en isolerad garageport tillräckligt?
 
Du behöver någon värmekälla för att hålla 10-15 grader året om. Det är populärt att köpa en billigare luft/luftvärmepump på jula för 5-6 tusen som kan hålla den temperaturen billigt. Det blir sannolikt lägst kostnad i längden. Ska man göra något i garaget så man vill ha varmare så klarar värmepumpen det också.

Inga problem att sätta Leca hela vägen upp till nock (y). Tar bara lite mer tid, men en trägavel bygger inte sig själv heller.
 
S
Min verkstad med 290mm lecablock, gavel murad upp till nock.
Verkstad med vit fasad och grönt tak bredvid vit byggnad med emblem, murade i lecablock mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny murad verkstad med slät fasad och grönt garageport under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadens gavel med vitputsad vägg och lecablock, mot en bakgrund av mörka moln och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.