Vi ska ta bort en innervägg där det idag sitter ett element på varje sida om väggen.
Hur gör man med rören som idag kommer upp från golvet? Går det att gömma dem helt på något sätt?

Radiator monterad på en vägg med synliga rör som kommer upp från golvet i ett rum med gulaktig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element på vägg med synliga rör som leder upp från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Har du ritning på värmerören? Skulle personligen vilja kapa de på något ställe som går att komma åt. Typ synligt från källare eller kopplingsbox i någon vägg.

Du vill inte ha två rör mitt under badrummet som börjar läcka...
 
AXS AXS skrev:
Har du ritning på värmerören? Skulle personligen vilja kapa de på något ställe som går att komma åt. Typ synligt från källare eller kopplingsbox i någon vägg.

Du vill inte ha två rör mitt under badrummet som börjar läcka...
Har tyvärr inga ritningar. :sweat:
Finns det något sätt att ta reda på hur de går ändå?
 
AXS
Det brukar ju följa någon logik och struktur, men kan lika gärna ha 4 böjar och gå via en annan våning...

Värmekamera kan hjälpa.
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
K KVC skrev:
Har tyvärr inga ritningar. :sweat:
Finns det något sätt att ta reda på hur de går ändå?
Knacka på dom samtidigt som någon annan försöker lyssna. Enda sättet om ni inte har ritningar.
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
Vi ska flytta väggen ca.10-15cm. Skulle det funka att förlänga rören in till den väggen och sen ha en inspektionslucka i väggen?
 
K KVC skrev:
Vi ska flytta väggen ca.10-15cm. Skulle det funka att förlänga rören in till den väggen och sen ha en inspektionslucka i väggen?
Egentligen vill man inte ha några inbyggda kopplingar alls. Men det är värmerör så man får skarva rören i golv. Om jag skulle förlängt dom skulle jag lödig ihop dom. Men brandrisken måste givetvis beaktas.
Vi förlängningpunkten får du ingen koll på att det inte läcker om du inte sätter en inspektionslucka i golvet.
Vad har ni under golvet?
 
kan ev vara enrörssystem då brukar där sitta röd markering på rören som går upp till termostaten
enrörssystem kan man inte plugga måste byglas
 
T
En enkel lösning som kan funka, också smidigt om man vill ha en avlastningsyta:

Svart plasthink på 10 liter med handtag och hällpip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Egentligen vill man inte ha några inbyggda kopplingar alls. Men det är värmerör så man får skarva rören i golv. Om jag skulle förlängt dom skulle jag lödig ihop dom. Men brandrisken måste givetvis beaktas.
Vi förlängningpunkten får du ingen koll på att det inte läcker om du inte sätter en inspektionslucka i golvet.
Vad har ni under golvet?
under golvet är nedervåningen med badrum.
 
K KVC skrev:
under golvet är nedervåningen med badrum.
Ok. Har du knackat på rören så kom inte kommer ner bakom badrumstaket?
Annars är det bara börja riva väggen och öppna golvet lite så du ser vart dom tar vägen till att börja med. Sen löser man problemet.
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.