Jag har köpt för billigt, vilket märke ska man satsa på? Använder oftast men batteridrivna Makita fräs 8mm axel
Med vänlig hälsning, Rickard
 
  • Närbild av en batteridriven Makita fräs med 8mm axel monterad på trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Senast köpte jag COBOLT från Swedendro. Tycker att det verkar vara bra kvalitet med snabb leverans(det är man ju inte bortskämd med i dessa dagar).
//Tomas
 
Har du satt stålet så långt in (ser ut som det sitter på radieövergången) eller det är makitas 8mm låtsashylsa som än en gång fått ett stål att vandra?

...frågan får mig in på nästa ämne och till den fräsen föredrar jag starkt 6mm eller 1/4" skaft då maskinen har riktiga spännhylsor för dessa. Jag har köpt en 1/4" hylsa till min makita och köper stålen härifrån https://www.wealdentool.com/acatalog/Ovolo_or_Round_78.html
 
Tack för svar, stålet satt iaf inte för långt in från början, får kolla om det vandrat. Intressant om 6mm eller 1/4 vore bättre!
 
Jag har köpt både cobolt, Bosch och Hard Head. Det är säkert skillnad men inget jag märkt. Kolla så du kör på rätt varvtal för aktuellt stål och att du matar fram tillräckligt fort. Som någon skrev så sitter den för långt.
 
M
J
Tror inte att det vandrat. Ser mer ut som om att kullagret har tackat för sig och tappat yttre ring och kulor.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Är ingen storfräsare :rolleyes: - men är än så länge nöjd med min blåa Bosch kant-/radiefrässats som säljs riktigt billigt på Amazon.se (typ 250 spänn). Lyckas inte länka från appen just nu, men sök på ”Bosch fräs” så borde den satsen dyka upp!
 
J johmi skrev:
Tror inte att det vandrat. Ser mer ut som om att kullagret har tackat för sig och tappat yttre ring och kulor.
Eh... jo det är väl ganska uppenbart att kullagret är trasigt, tyckte iaf stålet satt väldigt långt in därav min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.