Om träden inte är ringade på planen, är det fritt fram och fälla vad man vill på tomten då, har fått olika uppgifter?

Vad kan hända om man börjar riva ett gammalt ruckel på tomten innan man fått rivningslov (den måste ju ändå bort)?

Mvh Nybörjarn
 
Bygga skrev:
Om träden inte är ringade på planen, är det fritt fram och fälla vad man vill på tomten då, har fått olika uppgifter?

Vad kan hända om man börjar riva ett gammalt ruckel på tomten innan man fått rivningslov (den måste ju ändå bort)?

Mvh Nybörjarn
Vi fick börja riva sommarstugan på tomten efter muntligt löfte från statsbyggnadskontoret. Allt berodde naturligtvis på att vi hade sökt bygg- och rivningslov på samma blankett och att hela bygglovet hade blivit försenat pga av att militären satte stopp för alla byggen temporärt.
Som sagt; det är nog bäst att ringa och fråga.
 
Som jag förstod det få man inte riva innan bygglovet är klart... Det var på eget "ansvar" men jag fick aldrig någon frklaring på vad det innebar. Rucklet är ju helruttet med krossat tak och måste ju bort. Jag kan absolut ta det på eget ansvar men det vore intressant och veta vad jag då ansvarar för.

Gällande träden har jag fått olika svar så det blev jag inte klokare av heller.
 
Jag är inte helt säker, men ganska, på att träden på din egen tomt får du avverka helt enligt eget tyckande, du behöver inget tillstånd från någon. Sedan bör man väl se till att träden inte skadar något på sin väg ner, men det är nog ganska underförstått.
 
Jag har också förstått det så, såvida de inte är "ringmärkta" på detaljplanen.
 
Bygga skrev:
Som jag förstod det få man inte riva innan bygglovet är klart... Det var på eget "ansvar" men jag fick aldrig någon frklaring på vad det innebar. Rucklet är ju helruttet med krossat tak och måste ju bort. Jag kan absolut ta det på eget ansvar men det vore intressant och veta vad jag då ansvarar för.

Kan du inte knuffa på det tills det ramlar ihop? Eller ramlar ihop delvis så att det blir farligt för "allmänheten" (barn brukar älska "ruckel") så att du måste ta bort det.
 
Mikael_L
Fäll det första trädet rakt över rucklet !!! två flugor i en smäll :D

Men ärligt talat vet jag inte vad du riskerar om du börjar i förtid. Antagligen är det inte tillåtet iaf, som så mycket annat man vill göra.
 
När river man ett hus?
Får man ta ur fönster, riva ut el, kasta ut spisen. riva ickebärande innerväggar mm. Nog kan man göra det mesta utan att "riva" kåken. Sedan när rivningslovet kommer är det bara att blåsa på resterna så trillar det ned :)
 
Det är sant! Man kan ju riva innefrån till att börja med. Ta lite åt gången... att fälla trädet över huset är en tanke som slagit mig också. Det är ju lätt hänt.
 
Bygga skrev:
Vad kan hända om man börjar riva ett gammalt ruckel på tomten innan man fått rivningslov (den måste ju ändå bort)?

Mvh Nybörjarn
Vad jag förstår så krävs inte riningslov för byggnader som det inte krävs bygglov för.... Men det beror ju på hur stort huset är.

Vi ansökte om rivning för alla befintliga byggnader på vår tomt och fick till svar att de var så små att vi fick riva dem i allafall.

Ett sommarhus, ett hönshus och ett stort skjul.... fallfärdigt enligt min mening... Titta på vår hemsida under "före byggstart" så ser du bilder....


Lycka till!

// Snäckan
 
Bygga skrev:
Det är sant! Man kan ju riva innefrån till att börja med. Ta lite åt gången... att fälla trädet över huset är en tanke som slagit mig också. Det är ju lätt hänt.
Precis, se till o ha det försäkrat oxå :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.