Hej,

Har förstått att man endast tillfälligt bör ladda sin elbil i ett vanligt uttag pga den höga belastningen.

I vårt garage har vi ett rött cee uttag på väggen, finns det något hinder att koppla in en övergångsadapter från cee till schuko och sen koppla in laddkabel till det?

På jobbet har de dessutom uppgraderat några motorvärmarstolpar till laddstolpar. Dessa har nu 4st schuko-uttag, 2st gröna för laddning och 2st vita för ev. kupé-värmare. Innebär detta att dessa uttag är safe att ladda i?
 
  • Gilla
Greger321
  • Laddar…
Om det är ett enfamiljshus ni har, är nog det röda 3-fas CEE 400 Volt för max 16A. Det finns även rött CEE-uttag för 32A, men det har man nog inte i ett enfamiljshus.
Ja, du kan skaffa en adapter CEE-röd 400 Volt 16A till Schucko-uttag 230V.

Du tänker alltså ladda elbilen med en ladddkabel 230 Volt. En sådan med en "tegelsten" på kabeln och har Schucko-stickpropp i en ändan och Typ2 (eller Typ1) i andra ändan.
Om det är original som medföljde elbilen tror jag den högst kan belasta eluttaget med 10A.
Att den tar högst 10A (och inte max 16A) är för att annars skulle folk koppla den till schucko-uttag och överbelasta elledningarna i huset med risk för brand. Vore ingen bra reklam för biltillverkaren med nerbrunna hus.

Det finns kina laddkablar med "tegelsten" på kabeln med schucko-stickpropp som tar 16A, men de är alltså farliga att använda i Sverige och risk för brand. Sådana ska man inte befatta sig med.

På jobbet får du kolla vad det står på de gröna uttagen hur mycket som får tas. Men Schucko är för max 10A. Mindre än 10A borde det inte vara.

Vad är det för elbil som ska laddas? Vilket uttag har elbilen? Typ1 eller Typ2?

Ska man ladda hemma i enfamiljshuset med 16A, då får man låta installera ett 1-fas blått CEE så kallat husvagnsuttag. På det får man ständigt ta ut 16A.
 
Redigerat:
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Jag hade skaffat mig en riktig laddbox med cee-uttag.
 
  • Gilla
whatever och 5 till
  • Laddar…
Skaffar du en adapter till Schucko så flyttar du bara den "svaga punkten " till adapptern.
 
  • Gilla
Eldh89 och 7 till
  • Laddar…
Det vetenskapliga stödet för att det är farligt att ladda i schukouttag är väldigt skralt. Samtidigt, har man bytt till elbil är väl det rimliga att också ha en riktig laddbox. Antingen en sådan med CEE-uttag som @pacman42 beskrev ovan, eller en fast monterad av elektriker. Det går lite på ett ut kostnadsmässigt då den med CEE-uttag inte är bidragsgrundande samtidigt som man inte heller åker på någon installationskostnad.

Har de nya uttag installerade på jobbet som de skaffat just för elbilsladdning skulle jag använda dem även om det är schukouttag.
 
  • Gilla
Janfossi och 2 till
  • Laddar…
Det finns mobil laddbox nämligen Go-Echarger som har röd CEE-stickpropp i ena ändan och Typ2-uttag i andra ändan. Den har en fästplatta så man kan montera den på väggen.
Det finns 2 olika, en för 11kW och en för 22 kW. Du ska nog ha den med 11kW för då passar dess CEE-stickpropp i ditt uttag. Den för 11 kW kostar ca 6500 kr. För dessa behövs ingen elektriker, utan man bara sticker i stickproppen. Man kan ta med sig den också.

Go-echarger är 3-fasladdare alltså laddar en elbil med 3-fas. Använder elbilen endast en fas, går det givetvis bra det också.
 
  • Go-Echarger laddbox med röd CEE-stickpropp och Typ2-uttag förenad med blå kabel, inkluderar väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
meca och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skaffar du en adapter till Schucko så flyttar du bara den "svaga punkten " till adapptern.
Menar du att det skapas en "svag punkt" efter cee-uttaget pga adaptern?
 
  • Haha
uuu
  • Laddar…
jennieelm,
elmont vet inte vad du tänker använda för laddkabel att stick i en adapter rött CEE till Schucko. Han kan därför inte ännu utala sig. Tala om vad du tänker använda för laddkabel.
 
A Arnodt skrev:
Det finns mobil laddbox nämligen Go-Echarger som har röd CEE-stickpropp i ena ändan och Typ2-uttag i andra ändan. Den har en fästplatta så man kan montera den på väggen.
Vi diskuterade lite olika modeller av detta här.

Har man behov av en ny mobil laddare skulle jag köpa en sådan trefasvariant av något slag, har man redan en mobil laddare skulle jag nog installera en fast laddare hemma. Men de personliga omständigheterna tycker jag kan påverka ett sånt val rätt mycket – en och samma lösning är inte optimal för alla.
 
A Arnodt skrev:
jennieelm,
elmont vet inte vad du tänker använda för laddkabel att stick i en adapter rött CEE till Schucko. Han kan därför inte ännu utala sig. Tala om vad du tänker använda för laddkabel.

Hej, har inte beställt någon laddkabel än eftersom jag vill se vad bästa enklaste alternativet blir.
Ta denna som exempel ; https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-till-typ-2-stallbar-6-16a

Varför jag vill ha en schukokabel är såklart för att enkelt kunna ta med och ladda i stolparna på jobbet mm.
 
A Arnodt skrev:
Om det är ett enfamiljshus ni har, är nog det röda 3-fas CEE 400 Volt för max 16A. Det finns även rött CEE-uttag för 32A, men det har man nog inte i ett enfamiljshus.
Ja, du kan skaffa en adapter CEE-röd 400 Volt 16A till Schucko-uttag 230V.

Du tänker alltså ladda elbilen med en ladddkabel 230 Volt. En sådan med en "tegelsten" på kabeln och har Schucko-stickpropp i en ändan och Typ2 (eller Typ1) i andra ändan.
Om det är original som medföljde elbilen tror jag den högst kan belasta eluttaget med 10A.
Att den tar högst 10A (och inte max 16A) är för att annars skulle folk koppla den till schucko-uttag och överbelasta elledningarna i huset med risk för brand. Vore ingen bra reklam för biltillverkaren med nerbrunna hus.

Det finns kina laddkablar med "tegelsten" på kabeln med schucko-stickpropp som tar 16A, men de är alltså farliga att använda i Sverige och risk för brand. Sådana ska man inte befatta sig med.

På jobbet får du kolla vad det står på de gröna uttagen hur mycket som får tas. Men Schucko är för max 10A. Mindre än 10A borde det inte vara.

Vad är det för elbil som ska laddas? Vilket uttag har elbilen? Typ1 eller Typ2?

Ska man ladda hemma i enfamiljshuset med 16A, då får man låta installera ett 1-fas blått CEE så kallat husvagnsuttag. På det får man ständigt ta ut 16A.
Tack, det är en Kia e-niro så typ 2

/ Jennielm
 
J Jennielm skrev:
Menar du att det skapas en "svag punkt" efter cee-uttaget pga adaptern?
Det är schucko, propp och uttag, som är den svaga punkten.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
Tack, det tycker jag låter som en bra lösning
 
Jaha, en Kia e-Niro med 64 kWh batteri som går ca 35 mil på en laddning. Det är nog inte så dum elbil. Vill du inte ha en väggladdbox hemma med fast kabel ca 7 till 10 m lång med Typ2? Det är mest praktiskt, då man inte behöver ta ur en laddkabel från bagageutrymmet och sedan rulla ihop och lägga tillbaka i bageutrymmet.

Följde det inte med en laddkabel till din elbil Kia e-Niro? Det brukar komma med en 230 volts så kallad nödladdkabel med Schuko-stickpropp i ena ändan och Typ2 i andra ändan
 
  • Gilla
commonswift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.