Hej! Har köpt ett riktigt sjabbigt badrum som nu ska piffas på bästa sätt. Vad göra åt denna äckliga gummilist? Kan man bara slita bort den? Vad göra om golvet under är fult - vilken typ av tröskel kan jag istället ha? Tacksam för hjälp!
 
  • Ett gammalt badrum med sliten gummilist vid tröskeln, vit toalett och handfat samt radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Byt till en större högre tröskel så blir det nog okej.
 
AXS AXS skrev:
Byt till en större högre tröskel så blir det nog okej.
tröskel av trä? :) helt ny i tröskelvärlden!
 
AXS
L Lindane skrev:
tröskel av trä? :) helt ny i tröskelvärlden!
Ja. Men det kommer inte var godkänt eller perfekt på något sätt. Men kommer troligen funka tills du renoverar.

Det ska egentligen vara ett uppvik av mattan vid tröskeln. Uppviket förhindrar vatten från att rinna ut, kanske försöker gummilisten göra samma sak.
 
BirgitS
AXS AXS skrev:
Uppviket förhindrar vatten från att rinna ut, kanske försöker gummilisten göra samma sak.
Jag vet ju inte men det kan vara så att gummilisten är ditsatt för att fungera som ramp för en rullator eller liknande.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ju inte men det kan vara så att gummilisten är ditsatt för att fungera som ramp för en rullator eller liknande.
aha, kanske det? Det är ju ett handtag på väggen faktiskt...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ju inte men det kan vara så att gummilisten är ditsatt för att fungera som ramp för en rullator eller liknande.
Det skulle jag också gissa. Har tagit över en äldre lägenhet som anpassats för en person med rullator - det hade installerats gummilister för att underlätta att komma in och ut ur badrummet, och alla ursprungliga trösklar mellan övriga rum var också borttagna. En del saker togs bort av kommunen när personen flyttade, medan mycket annat lämnades i det skick det var.
 
1 16386 skrev:
Det skulle jag också gissa. Har tagit över en äldre lägenhet som anpassats för en person med rullator - det hade installerats gummilister för att underlätta att komma in och ut ur badrummet, och alla ursprungliga trösklar mellan övriga rum var också borttagna. En del saker togs bort av kommunen när personen flyttade, medan mycket annat lämnades i det skick det var.
Men gud vad bra att höra, då lär den ju bara vara att ta bort, möglig och äcklig som den är!
 
AXS
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ju inte men det kan vara så att gummilisten är ditsatt för att fungera som ramp för en rullator eller liknande.
Ja, såklart är det en sån list!

Men det kan ju fortfarande vara ganska stor skillnad på golvet under. Då går det att byta till större tröskel.

Får nästan lite sug att gå på alla fogar med såpa eller klorin.
 
A
Det har förmodligen suttit en förhöjning(med uppvik)på tröskeln in mot badrummet för att stoppa vatten,för att handikappanpassa och få en lägre kant men ändå lite vattenskydd har man satt dit den gummitröskeln,badrumsgolvet är väl flera centimeter högre än golvet utanför? du får väl prova om det går att få bort limresterna efter gummitröskeln,och bygga upp en tröskelkant där istället.
 
AXS AXS skrev:
Ja, såklart är det en sån list!

Men det kan ju fortfarande vara ganska stor skillnad på golvet under. Då går det att byta till större tröskel.

Får nästan lite sug att gå på alla fogar med såpa eller klorin.
tro mig, står i klorin upp till öronen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.