Hej

Jag har börjat så smått att skissa på en IHC lösning till villan.
Vi bor i en kåk från -58 som vi renoverar ganska ordentligt, men jag kommer ändå behöva distribuera ut I/O moduler runt om i huset.

Frågor:

1.
Om jag drar en IHC-kabel 5x2x0,6 från min Controller till en distribuerad central så ger det mej väll möjlighet att placera 8st in/ut moduler i den centralen?

2.
Om jag installerar en 400 UNI dimmer, Krävs det då 4 I/O på en utgångsmodul för att få full valmöjlighet?

3.
Fungerar det bra att dra en IHC 5x2x0,6 kabel tillsammans med jord,fas,nolla i ett 16 rör? eller blir det trångt?

4.
Ljud.....Låter det mycket från modulerna? jag kommer ju behöva sprida grejerna lite. Vill ju inte att det ska surra och knäppa för mycke.


/Johan
 
Jag har läst så mycke så jag börjar bli snurrig.......
efter ett tag i den stora tråden så blir man ganska mosig i skallen.

Den behandlar ju inte bara IHC utan även EIB, LON och allt vad dom andra heter.
Mina frågot är rena IHC funderingar som jag inte tyckte passade i den stora tråden

/Johan
 
Helt OK.
Det vara bara ett tips om var svaren möjligen gick att hitta :)
 
1. Ja
2. Två utgångar för tänd/släck/dimmning och två utgångar för de två minnesfunktionerna. Så du kan klara dig med två fast skall du ha full fuktionallitet så är det fyra.
3. Jag har inte testat. Sedan vet jag inte om det finns några el-krav för att dra svagström ihop med starkström i samma rör. Det kan säkert någon annan svara på...
4. Det knäpper en del från modulerna när de slår om så se till att de sitter väl isolerade om du vill ha det tyst. Något surrande har jag inte hört.
 
Tackar för svaret!

Vad jag har förstått så är det inte riktigt samma funktion på 350 Dimmern som dom har på BilligIHC som på 400 UNI dimmern.
Synd....för det är jäkligt billigt i danmark, även fast jag kan köpa direkt av grosist här i sverige.

/Johan
 
Svar 1:
Varje in/ut modul skall anslutas med ett eget tvinnat par, dvs en 5x2 räcker till 5 in/ut moduler. Datasignalens nolla får inte dras vidare. Detta för att få ett störimmunt system. Ska man ha många In/utmoduler utlokaliserade kan det vara ide att använda ett separat nätagg av den lilla typen.

Svar 2:
Ja, för full funktionalitet. 350 dimmern är svårare att styra då den inte har 'släck allt funktion'. Istället får man mata den via en 230V utgång för att kunna tända och släcka direkt.

Svar 3:
IHC kabeln som är godkännd för förläggning tillsammans med starkström har tillräcklig isolering. Kabeln är dock ganska grov, typ 7mm tror jag, så det kan bli trångt. Rekommendationen är dock att dra i separata rör.

Svar 4:
Räleerna knäpper vid av/påslag. Dimmrar kan surra om man har otur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.