Hej.
Jag tittar på att byta element i min nya lägenhet (inte flyttat in än).

sitter element från LVI idag som sitter med någon typ av kopplingadosa bakom elementet. Se bilder:
Närbild på en LVI-radiator och etikett som visar modell, spänning (380 V) och tillverkningsinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osynlig bild på baksidan av ett värmeelement med kopplingsdosa och elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tittar på att köpa nya element från LVI med namnet Epok.
Se: https://www.purmo.com/docs/P22MI222_Epok_Tamari_1305_web.pdf

dessa verkar komma med en färdig kontakt på? Vet inte hur gamla elementen som sitter idag är.
Kan det vara samma kontakt till kopplingsdosan som sitter bakom elementen idag?

elementen som sitter är 380V? Medan nya LVI Epok bl.a säljs som 400V? Problem?

då det är kontakt på plats bakom (om det är samma och är plug-and-play) får man skruva upp nya elementen själv och bara plugga in? Ingen fast installation då kopplingsdosan redan är installerad fast i sig själv?

Tack på förhand.
 
tommib
400 V är det nya 380, så inga problem där.

Om snabbanslutningen är av samma typ så borde du kunna plugga in och köra men sannolikt är det inte det. I så fall krävs elektriker.

Varför ska du byta radiatorer?
 
Det är nog inte helt självklart. De gamla elementen är sannolikt jordade vilket de nya inte är. Har man inte koll på hur man ska koppla är risken stor att det blir väldigt fel. De gamla är troligen fast anslutna i kopplingsdosan och borde kräva behörighet. Det brukar följa med kopplingsdosa med nya element.
 
tommib tommib skrev:
400 V är det nya 380, så inga problem där.

Om snabbanslutningen är av samma typ så borde du kunna plugga in och köra men sannolikt är det inte det. I så fall krävs elektriker.

Varför ska du byta radiatorer?
Ok tack. Då ska det inte vara några problem med elen iaf?

Får plocka bort elementen sen och kika på hur kopplingsboxen ser ut. Och se om jag kan få reda på hur LVI Epoks kontakt ser ut. Om inte någon vet? Bilden i produktens PDF ser ut som en kopplingsbox?

Anledningen är att det är en sekelskiftslägenhet med el-radiatorer.
Och tycker dom som sitter är så vansinnigt fula. Så om någon har fler tips på el-radiatorer som har en lite mer sekelskifts ”look” tar jag gärna emot dom.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog inte helt självklart. De gamla elementen är sannolikt jordade vilket de nya inte är. Har man inte koll på hur man ska koppla är risken stor att det blir väldigt fel. De gamla är troligen fast anslutna i kopplingsdosan och borde kräva behörighet. Det brukar följa med kopplingsdosa med nya element.
Ok tack . Men jag borde kunna montera bort som gamla själv iaf? Bara att plugga ur kontakten? Och sen ta in elektriker när jag har listat ut vilka element jag tänker byta till, förmodligen LVI Epok som det ser ut nu.
 
Enda jag hittar på mitt nuvarande element är ett foruminlägg där en firma söker efter detta element ”för en kunds räkning”
Och i rubriken står det: ”LVI radiator från 1989”
Så pre-internet och hittar inga direkta monteringsdokument.
Men gissar att kopplingsdosan inte var samma 1989 som nu 2021 :) så blir garanterat elektriker på detta
 
tommib
Låt elektrikern både demontera och montera. Det tar inte så lång tid. Iofs är det sannolikt just bara att plugga ur kontakten men jag vet inte vilken skyddsnivå en sådan dosa håller. Det får inte gå att komma åt spänningsförande delar när radiator är bortplockad.
 
E
Demontera radiatorerna kan du göra själv. Anslutningsdosan håller åtminstone IP20 om allt är rätt utfört, även när radiatorn inte sitter på plats.

När du köpt hem de nya radiatorerna kan du jämföra anslutningsdosorna och se om de stämmer överens. Lägg gärna upp bilder här då på både nya och gamla dosan om det är något som är oklart, så kommer du säkert få hjälp att utröna hur det ska vara.

Om något behöver kopplas om så är det nog bäst att anlita elektriker för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.