Jag har letat bland trådarna, men inte hittat tillräckligt för att förstå.
Jag har ingen erfarenhet av lödning, mer än någon mjuklödning av någon elkoppling.
Jag vill löda fast en mutter i ett metallstycke och den ska sitta hårt, så jag kan fästa i muttern.
Vad behöver jag för att genomföra detta? Måste jag ha gasolbrännare? Eller räcker en lödkolv som går upp i 450 grader : https://www.kjell.com/se/produkter/...CdjrZPlVQ0pD8iUjyH0aAsBqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Flussmedel och lod?

Kan jag använda samma saker då jag vill täta ett kopparrör som är tomt på vatten?

Tack på förhand.
 
tommib
Vad ska du fästa?

Spontant låter det mer som ett svetsjobb än ett lödjobb men det här är rätt långt utanför min kompetens. Du bör dock beakta att mutterns infästning kommer utsättas för extremt stor kraft om du skruvar i något för långt.

Om du lägger upp bilder och en mer detaljerad förklaring kan du säkert få bättre tips och råd. Kanske finns det någon färdig produkt eller ett sätt du inte tänkt på.
 
Den lödkolven kan du inte ha till nåt av det du räknar upp, alldeles för klen värme.
 
tommib tommib skrev:
Vad ska du fästa?

Spontant låter det mer som ett svetsjobb än ett lödjobb men det här är rätt långt utanför min kompetens. Du bör dock beakta att mutterns infästning kommer utsättas för extremt stor kraft om du skruvar i något för långt.

Om du lägger upp bilder och en mer detaljerad förklaring kan du säkert få bättre tips och råd. Kanske finns det någon färdig produkt eller ett sätt du inte tänkt på.
Muttern ska fästas framför hålet, så skruven kommer gå genom hålet. Det kommer inte bli några väldiga krafter på muttern.
 
  • Muttern placerad framför metallplåt med hål redo för skruvmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Vad är vitsen med den då?

Det finns speciella muttrar med fläns som är gjorda för att svetsas fast. Jag tror som sagt att detta är ett svetsjobb.
 
tommib tommib skrev:
Vad är vitsen med den då?

Det finns speciella muttrar med fläns som är gjorda för att svetsas fast. Jag tror som sagt att detta är ett svetsjobb.
Ok. Det är till en lyktstolpe och kupan alla fästas innanför.
 
tommib
Aha, ok. Det begränsar ju trycket men det blir inte obefintligt. All belastning hamnar ju på de tre muttrarna (jag antar att det är tre du tänker dig).

Som sagt, svetsa. Det är så alla sådana är byggda.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Aha, ok. Det begränsar ju trycket men det blir inte obefintligt. All belastning hamnar ju på de tre muttrarna (jag antar att det är tre du tänker dig).

Som sagt, svetsa. Det är så alla sådana är byggda.
Ok. Tack!
Jag började titta på Youtube och så såg det i ut som man ofta lödde fast i sådana här situationer.
 
tommib
Det skulle vara hårdlödning då, eller Brazing på engelska.
 
tommib tommib skrev:
Det skulle vara hårdlödning då, eller Brazing på engelska.
tommib tommib skrev:
Det skulle vara hårdlödning då, eller Brazing på engelska.
Som jag förstod det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.