Vi ska köpa ett hus eller ta över som har ett lån Banken sa att det var värt 70 000 kr mindre än vad lånet är på. Ägaren är min pappa och han vill inte sälja de för mindre än vad lånet är.
Huset behöver renoveras t.ex badrummet ca 30 år sedan se gjorde något utan tätskikt (akut) , nytt tak har inte byt på över 35 år.
Skulle ni ha tagit de även om de inte går och belåna och de behövs renoveras? Hur skulle ni ha gjort om ni hade tagit de? Privatlån eller spara ihop och köpa material då och då?
Huset är värt 216k enligt bank lånet är på 280k
 
Har ni haft någon som varit och tittat på huset och gjort en värdering eller hur har man kommit fram till summan?
 
Vad kostar hus normalt i trakten? Vad skulle en mäklare värdera till? Vad har ni för taxeringsvärde? I bostadssamanhang så är det ju inga pengar alls direkt... Men låna så mycket det går på huset och resten som privatlån renovera och värdera om, förhoppningsvis så kan man då göra om lånen till bolån..
 
Varför ta över ett hus som gåva om det finns lån på mer än det är värt???
 
Är det verkligen akut att byta taket ? Mitt tak har suttit i 43 år och jag har inga planer på att byta än.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det verkligen akut att byta taket ? Mitt tak har suttit i 43 år och jag har inga planer på att byta än.
Vi såg ingen ros uppe på vinden men vi har sett olika delar på taket där virket har börjat ruttna
 
A Argastesnickaren skrev:
Varför ta över ett hus som gåva om det finns lån på mer än det är värt???
Vi visste inte detta före förra vecka och det var då jag och min sambo började prata om det var värt eller inte att ta över eller köpa de. Vi berättade för min pappa att banken sa att huset var värt 216k eller mindre och han blev förbannad. Skulle han sälja de för 150k vdt vi inte heller om de ä värt så vi vill bara ha åsikter vad andra tycker o tänker:)
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad kostar hus normalt i trakten? Vad skulle en mäklare värdera till? Vad har ni för taxeringsvärde? I bostadssamanhang så är det ju inga pengar alls direkt... Men låna så mycket det går på huset och resten som privatlån renovera och värdera om, förhoppningsvis så kan man då göra om lånen till bolån..
Hus bara 6 km bort går på 130-200 k t, 3 mil från stan ingen skola, mataffär i närheten. Taxeringsvärdet är på 191 000 kr. För 6 år sedan var en mäklare från övik uppe o gjorde en värdering på 470k.
Min pappa som äger huset vill ge huset som gåva o vi tar över lånet o ger pengar på sidan av.
Banken som jag pratade med sa att dem kan inte ge mer än 216k om inte en ny mäklare kommer och gör en ny värdering. Pappa har inte gjort något på huset och vi misstänker att badrummet har mögel.
 
Ett hus i denna prisklass går ju inte renovera som du tänkt om man inte ska bo kvar i all framtid, det kostar ju långt mer än vad huset är värt att fixa.
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Om ni vill ha huset och har råd kan jag inte se att 70000 mer eller mindre skulle vara avgörande. Låna det banken lånar ut och pynta resten kontant.

Har man hus i den prisklassen och med de kommande renoveringsbehoven är det nog lämpligt att börja spara till mtrl och börja utföra underhåll själv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är ingen bra början att betala mer än värdet för ett hus.
Ska ni sen börja och renovera så springer pengarna fort iväg.
Att ni trivs och tycker om huset och området idag innebär inte att ni kanske kommer att vara kvar där för evigt.
Ligger ni då redan minus innan renoveringen och något händer som ni inte kan råda över och ni kanske måste sälja så kan ni sitta skuldsatta långt efter ni har lämnat huset.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad kostar hus normalt i trakten? Vad skulle en mäklare värdera till? Vad har ni för taxeringsvärde? I bostadssamanhang så är det ju inga pengar alls direkt... Men låna så mycket det går på huset och resten som privatlån renovera och värdera om, förhoppningsvis så kan man då göra om lånen till bolån..
Med de nya reglerna kan man bara värdera om var 5e år såvida man inte gjort väsentliga förbättringar. Nytt kök, nya golv, måla, badrum mm. Räknas inte till väsentliga förändringar.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Hus i den prisklassen indikerar att det ligger i ett mindre attraktivt område. Då får man räkna med att renoveringar är en förlustaffär om man ser strikt ekonomiskt på det. Dvs. om du renoverar för 100 000, så kan du bara räkna med att värdet på huset ökar med 30 - 50 000, eller mindre.
 
  • Gilla
Snel77 och 3 till
  • Laddar…
H
N Anna Josefin skrev:
Hus bara 6 km bort går på 130-200 k t, 3 mil från stan ingen skola, mataffär i närheten. Taxeringsvärdet är på 191 000 kr. För 6 år sedan var en mäklare från övik uppe o gjorde en värdering på 470k.
Min pappa som äger huset vill ge huset som gåva o vi tar över lånet o ger pengar på sidan av.
Banken som jag pratade med sa att dem kan inte ge mer än 216k om inte en ny mäklare kommer och gör en ny värdering. Pappa har inte gjort något på huset och vi misstänker att badrummet har mögel.
Du skriver att du ska få huset som gåva.
Sen ge pengar på sidan av.
Hur är det tänkt?

den dagen du ska sälja så ska det väl skattas och då kan det va gott att kunna visa vad man betalar för huset och inte att ni fått det som gåva.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.