Borrat bergvärme nyligen. Gräsmattan ser nu ut enligt bilderna, dvs mer jord än gräs. Enligt grävaren kunde det, om vi har tur, växa upp en ny gräsmatta av sig själv om sommaren blir regnig. Sån tur kommer jag inte ha,

Vad hade ni gjort i mina kläder? Jag bor intill en skog = mycket djur som springer på tomten i tid och otid. Behöver jag ta hänsyn till detta?

Hur gör jag för att bäst anlägga ny gräsmatta? Är en del stenar i jorden som jag antar att jag måste rensa bort innan jag slänger på gräsfrön? Vilken tid på året är bäst att börja så gräsmatta? Trädgård med skadad gräsmatta och bar jord efter borrning för bergvärme, intill stenplattor och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad gräsmatta med mycket jord och några stenar efter borrning för bergvärme, intill skogskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade krattat upp det där och lagt i en hög för att ha till fogar i plattytor. Jättebra material!
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Hur stor yta? Kratta bort stenar, blanda upp med lite dressjord och så nytt. Man kan så gräs sålänge temperaturen är över cirka 5 grader (men då gror det dåligt). Nu är kanon då det är ännu varmare men du måste se till att hålla sådden fuktig tills gräset tagit sig. Det kan innebära att du måste vattna flera gånger per dag. Lite vatten per gång tills gräset tagit dig.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Det där är väl inte borrkaxet vi ser på bilden utan jord?

Det bästa är att så på hösten (mitten av augusti) näst bäst är på våren (april-maj). Sämst är på sommaren.

Tillvägagångssättet är dock det samma:
Kratta eller ännu hellre kör med jjordfräs och få ner konstgödsel NPK Promagna (finns på granngården) eller naturgödsel. Jämna till genom att dra en upp o nervänd pall eller en bit armeringsmatta. Så gräsfrö och mylla ner med en lövräfsa och kör gärna gallervält över ytan för att fröna ska få bra kontakt med jorden.

Sen ska du hålla marken ständigt fuktig i minst ett par veckor för att gräset ska gro bra, vattna lite och ofta. Det går inte att nog poängtera hur viktigt detta är. Jag brukar använda timer och vattna var 6:e timme. Ungefär en månad efter att fröna grott så gödslar du en omgång till. Se till att vattna ordentligt så du inte bränner det späda gräset.

Genom att så på hösten drar man nytta av daggen vilket gör att det krävs mindre vattning. Ytterligare fördel är att det blir betydligt mindre ogräs i en matta sådd på hösten.


Vad angår viltet så är det svårt att skydda sig mot, enklast är antagligen att jämna till eventuella skador när mattan har tagit sig.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Borrat bergvärme nyligen. Gräsmattan ser nu ut enligt bilderna, dvs mer jord än gräs. Enligt grävaren kunde det, om vi har tur, växa upp en ny gräsmatta av sig själv om sommaren blir regnig. Sån tur kommer jag inte ha,

Vad hade ni gjort i mina kläder? Jag bor intill en skog = mycket djur som springer på tomten i tid och otid. Behöver jag ta hänsyn till detta?

Hur gör jag för att bäst anlägga ny gräsmatta? Är en del stenar i jorden som jag antar att jag måste rensa bort innan jag slänger på gräsfrön? Vilken tid på året är bäst att börja så gräsmatta?[bild][bild]
L Lilla Yk skrev:
Borrat bergvärme nyligen. Gräsmattan ser nu ut enligt bilderna, dvs mer jord än gräs. Enligt grävaren kunde det, om vi har tur, växa upp en ny gräsmatta av sig själv om sommaren blir regnig. Sån tur kommer jag inte ha,

Vad hade ni gjort i mina kläder? Jag bor intill en skog = mycket djur som springer på tomten i tid och otid. Behöver jag ta hänsyn till detta?

Hur gör jag för att bäst anlägga ny gräsmatta? Är en del stenar i jorden som jag antar att jag måste rensa bort innan jag slänger på gräsfrön? Vilken tid på året är bäst att börja så gräsmatta?[bild][bild]
När det är optimalt på dina breddgrader vet jag inte, här i norra Östergötland är det sedan gammalt bäst att så gräs 16-18 Augusti.
Om du har möjlighet att vattna i sommar går det säkert bra att så gräs redan i kväll
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Åsa Lund
Intressanta datum. Hur hittar man vad som är bra för respektive ort?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Du har fått alla bra svar och stämmer in i kören. Så på sensommar/höst. Det tar så mycket kraft på sommaren att det inte är lönt om man nu kan vänta. Sommarens timmar vill man säkert nyttja till något annat/bättre.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Det jag kan om gräsmattor är att man nästan alltid tjänar på att så när man kan och inte vänta till senare. Det går alltid att stödså senare men det blir oftast i alla fall något gräs som hållet kvar jorden. Ska man vänta så så i alla fall in något som skyddar jorden, håller den något så när lucker och ev tillför näring och mull.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Intressanta datum. Hur hittar man vad som är bra för respektive ort?
Det gör man inte. Gräsfrön har inte koll på var i landet de gror eller vilken månad det är. Det handlar om temperaturen. ”Lagom” varmt och fuktigt är det bästa. Men visst, det skiljer såklart mellan Jokkmokk och Malmö men det skiljer också mycket på samma plats mellan två år.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Är det möjligt att gräs växer upp av sig själv på gräsmattan utan att man slängt i gräsfrön? Är nog omöjligt få till att så nu på sommaren med all vattning det innebär. Försöker rensa jorden på stenar. Hittat faktiskt rejäla stenar på 25 kilo samt annat skräp. Ytan är rätt stor som grävts upp, kanske 15kvm, så ganska mkt att rensa.

Antar att steg 1 är att rensa jorden från stenar, rötter och skräp. Steg 2 så gräsmattan. Gissar att det kommer ta minst 6 v att få till steg 1 och så är vi nästan inne i augusti.
 
Häng inte upp dig på att du måste vattna så mycket då de förslag som givits är åt det extrema hållet. Att vattna en gång i veckan om det inte är extremt torrt räcker långt och är antagligen på sikt bättre för gräset då rötterna måste gå djupare. Att vattna 15 kvadrat är inte heller någon stor uppgift, det är bara att koppla på spridaren. Brukar det vara bevattningsförbud så vänta tills den perioden brukar vara över.
Att så gräsfrö gör att det går snabbare och att du kan välja vilka sorters gräs det blir. Gräs är annars ett av de vanligaste ogräsen så med tiden blir det gräs i alla fall men varför inte lägga 75 kr på en påse frö?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Borrat bergvärme nyligen. Gräsmattan ser nu ut enligt bilderna, dvs mer jord än gräs. Enligt grävaren kunde det, om vi har tur, växa upp en ny gräsmatta av sig själv om sommaren blir regnig. Sån tur kommer jag inte ha,

Vad hade ni gjort i mina kläder? Jag bor intill en skog = mycket djur som springer på tomten i tid och otid. Behöver jag ta hänsyn till detta?

Hur gör jag för att bäst anlägga ny gräsmatta? Är en del stenar i jorden som jag antar att jag måste rensa bort innan jag slänger på gräsfrön? Vilken tid på året är bäst att börja så gräsmatta?[bild][bild]
Vi gjorde dränering på vintern, och på hösten tog det sig och vi sådde gräsfrön, alla rekommenderade o vänta in hösten.

Så stressa inte då löser det sig
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Häng inte upp dig på att du måste vattna så mycket då de förslag som givits är åt det extrema hållet. Att vattna en gång i veckan om det inte är extremt torrt räcker långt och är antagligen på sikt bättre för gräset då rötterna måste gå djupare. Att vattna 15 kvadrat är inte heller någon stor uppgift, det är bara att koppla på spridaren. Brukar det vara bevattningsförbud så vänta tills den perioden brukar vara över.
Att så gräsfrö gör att det går snabbare och att du kan välja vilka sorters gräs det blir. Gräs är annars ett av de vanligaste ogräsen så med tiden blir det gräs i alla fall men varför inte lägga 75 kr på en påse frö?
Det är riktigt att man ska vattna rikligt och mer sällan för att gräset ska utveckla ett djupare rotsystem och inte bli lika känsligt för torka - men det gäller när gräset har etablerat sig. Inte en nysådd matta.

Fröet är som mest känsligt när grodden kommer ut ur fröet och är jorden då torr är risken stor att fröet dör. Därför är det viktigt att jorden hålls fuktig första tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
jo men att vattna flera gånger per dag är betydligt mer överdrivet än att det är för lite att vattna någon gång i veckan. Ibland är skötselråden för gräs mer detaljerade och med mer krav för att lyckas än enstaka väldigt ömtåliga växter har. Gräs är tåligt även i första stadierna och det går alltid att fylla på med mer frö. Har man dessutom bara 15 kvadrat så har man frön kvar i förpackningen som man annars får slänga efter några år när de börjar gro alldeles för dåligt så det kostar inget.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
En nysättning av gräsmatta kan aldrig få för mycket vatten. bara vattna så det plaskar. morgon lunch kväll ,fröna för inte bli en tendens till att hamna i ett torrläge, då dör dom.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.