Göran.W
Jag fick mitt avlopp utdömt för 3 år sen och har inte gjort något alls och inget har hänt än.
Den dagen något händer så kommer jag begära 3 månader att komma in med en ritning på ett nytt avlopp.
Sen tar det sin lilla tid för dom att godkänna ritningen.
Sen ska en bygganmälan in och den kan man dra på ett tag den med.
Efter några månader när den är godkänd så ska arbetet starta inom 2 år som med alla bygganmälningar, typ sätta ut en stolpe eller gräva ett litet hål.
Efter bygganmälan har man 5 år på sig att bli klar.
Väntar med på kommunalt avlopp.
Blev tipsad av dom som dömt ut avloppet att göra så här.

Är inte kravet förknippat med något vite så gör inget alls utan sitt lugnt i båten tills något händer.
Dom är ofta underbemannade och allt tar tid även påtryckningar.

Vill du ändå fixa avloppen nu så är en möjlig väg att pumpa upp vattnet ur sista kammaren och köra det genom ett efterpolerings filter under förutsättning att vattnet saknar partiklar som kan sätta igen filtret och att problemet är infiltrationen.
https://fann.se/produkter/infiltration/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
Jag skulle inte gjort något alls,om kommunen ser att du inte åtgärdat avloppet får du i värsta fall betala böter det är betydligt billigare än att installera nytt avlopp,men troligen händer inte detta ,utan om kommunen upptäcker att du inte har nytt avlopp får du påminnelse,sedan kan du som skrivs tidigare dra detta i dom administrativa kvarnarna, med ansökan,förfrågan,ändrad ansökan osv. detta tar flera år.
Samma fråga finns uppe hos Villägarnas riksförbund,det ska inte vara möjligt för kommunen att tvångsansluta ett godkänt avlopp,jag föreslår att du ringer dit pratar med deras jurist.
 
  • Gilla
Kiwilito
  • Laddar…
K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
Jag vet ju inte varför din 3-kammarbrunn blivit utdömd, men vår kommun godkände inte vårt avlopp efter 3-kammarbrunnen men brunnen var ok. Vi har inte plats på tomten för traditionell infiltration men det löste den firma som håller till i området med att föreslå en anläggning som heter 4evergreen, markbädd på burk, BIOROCK, som är certifierad. Vanligtvis så placeras den precis efter 3-kammarbrunnen om det finns tillräckligt fall på utflödet från den. Kanske det kan vara något för er?
 
  • Gilla
Kiwilito
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är nog bara att överklaga. Tror inte de går så långt som till viten. Pappa min bor i sigtuna kommun och han har överklagat sitt i typ 20 år nu..........Allt pga att nån okunnig fjunig kontrollant fick för sig att infiltrationen gick ut i ett dike vilket det på långa vägar inte gör. Tidigare kunde de ju få för sig vad som helst enbart för att kunna slå ner på saker och skrämma folk till att byta allt. Han bor dessutom en bit ut i skogen ska tilläggas.......
De kan fortfarande få för sig något och bara underkänna, utan att förankra sina beslut i verkligheten.
När du sedan tar prov, gör mätningar, visar analysresultat, beskriver hur anläggningen är uppbyggd och pekar i regelverket att den faktiskt är godkänd så säger de bara "nej", utan motivation.
Rättsinstanser rundar fakta i sina beslut, och högre instans säger bara "tas ej upp".
Jag har sett detta på nära håll alldeles nyligen, i avloppsbranschen är den enskilde fullständigt rättslös.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Göran.W
Min brunn blev administrativt underkänd på grund av ålder utan någon föregående besiktning trots den var besiktigad och godkänd 2 år innan av kommunen.
Eftersom jag bara fått ett så kallat åläggande att åtgärda avloppet i ett brev utan delgivning så kan jag vara ovetandes om det när dom trycker på och förhala det.
Det har gått snart 3 år utan något hänt.
När det inte går att förhala mer så har jag 5 år på mig efter godkänd bygganmälan att bli klar och innan dess så har vi troligen fått kommunalt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
TUSEN TACK för alla era råd och tankar! Jag ringde Villaägarnas jurist som rekommenderade överklagning. Ska försöka förhala detta tills tvångsanslutningen kommer. Hade inte kommit på detta utan era råd :love:
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Tack för tips! Ja, det är framförallt markbädden som dom inte anser lever upp till kraven så det kan ju vara ett alternativ om vi inte kan förhala allting i väntan på kommunalt VA.



B Bengt Svejdur skrev:
Jag vet ju inte varför din 3-kammarbrunn blivit utdömd, men vår kommun godkände inte vårt avlopp efter 3-kammarbrunnen men brunnen var ok. Vi har inte plats på tomten för traditionell infiltration men det löste den firma som håller till i området med att föreslå en anläggning som heter 4evergreen, markbädd på burk, BIOROCK, som är certifierad. Vanligtvis så placeras den precis efter 3-kammarbrunnen om det finns tillräckligt fall på utflödet från den. Kanske det kan vara något för er?
 
Claes Sörmland
Göran.W Göran.W skrev:
Min brunn blev administrativt underkänd på grund av ålder utan någon föregående besiktning trots den var besiktigad och godkänd 2 år innan av kommunen.
Eftersom jag bara fått ett så kallat åläggande att åtgärda avloppet i ett brev utan delgivning så kan jag vara ovetandes om det när dom trycker på och förhala det.
Det har gått snart 3 år utan något hänt.
När det inte går att förhala mer så har jag 5 år på mig efter godkänd bygganmälan att bli klar och innan dess så har vi troligen fått kommunalt.
Eftersom du nu har skrivit två gånger om en bygganmälan...

Nej inte riktigt. Bygganmälan är något man lämnar in för vissa åtgärder enligt PBL. Men lagstiftningen som är aktuell här är miljöbalken. Det som du behöver om du har WC påkopplat på det egna avloppet är ett avloppstillstånd. Du skickar således inte in någon bygganmälan utan en ansökan om avloppstillstånd.

Om du struntar i det så kommer kommunen att förbjuda utsläpp från ditt avlopp. Om du strutar i det så kommer du får ett löpande vite som driver dig mot konkursens brant. Om inte ens det hjälper så kommer kommunen och knackar på dörren och kopplar ur ditt avlopp. Men det lär dröja länge innan det sista händer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
fast då behöver du lära dig hur man fördröjer en överklagan. Finns säkert en massa tips på nätet. EN variant jag varit med om, där den inblandade advokaten menade att vi hade en "proffsfördröjare" på andra sidan, var där motparten begärde anstånd med att svara på rättens skrivelse, utan att motivera varför man ville ha anstånd. Då fick motparten anstånd i 3 extra veckor, för att motivera varför hon ville ha anstånd med att motivera sitt överklagande (det var då till högsta domstolen). Med den strategin på alla handlingar i ett överklagande så kan man få det att ta väldigt lång tid.
 
Göran.W
Gör inget alls från dom trycker på för det kan ta flera år innan något händer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom du nu har skrivit två gånger om en bygganmälan...

Nej inte riktigt. Bygganmälan är något man lämnar in för vissa åtgärder enligt PBL. Men lagstiftningen som är aktuell här är miljöbalken. Det som du behöver om du har WC påkopplat på det egna avloppet är ett avloppstillstånd. Du skickar således inte in någon bygganmälan utan en ansökan om avloppstillstånd.

Om du struntar i det så kommer kommunen att förbjuda utsläpp från ditt avlopp. Om du strutar i det så kommer du får ett löpande vite som driver dig mot konkursens brant. Om inte ens det hjälper så kommer kommunen och knackar på dörren och kopplar ur ditt avlopp. Men det lär dröja länge innan det sista händer.
I min kommun krävs det bygganmälan för att få börja att anlägga nytt avlopp.
Dom räknar antagligen som en del av fastigheten eftersom den funkar typ dåligt utan avlopp.
Det kan även vara för man gräver upp halva fastigheten och stoppar ner en massa hålen eller så är det helt enkelt så att dom kräver det för ha koll på vara gamla infiltrationsmassor tar vägen om man gräver upp den.
Det var iaf ett absolut krav på bygganmälan i min kommun.

Edit: installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt kräver bygganmälan och får inte påbörjas innan startbesked gets.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Göran.W Göran.W skrev:
Gör inget alls från dom trycker på för det kan ta flera år innan något händer.


I min kommun krävs det bygganmälan för att få börja att anlägga nytt avlopp.
Dom räknar antagligen som en del av fastigheten eftersom den funkar typ dåligt utan avlopp.
Det kan även vara för man gräver upp halva fastigheten och stoppar ner en massa hålen eller så är det helt enkelt så att dom kräver det för ha koll på vara gamla infiltrationsmassor tar vägen om man gräver upp den.
Det var iaf ett absolut krav på bygganmälan i min kommun.

Edit: installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt kräver bygganmälan och får inte påbörjas innan startbesked gets.
[länk]
Här kan du läsa vad som gäller i Tomelilla kommun:

https://www.ystad.se/ystadosterlenmiljo/privatperson/avlopp/enskilt-avlopp/tillstand-och-ansokan/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Göran.W
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du läsa vad som gäller i Tomelilla kommun:

[länk]
Det är anmälan om avloppet till miljöförbundet och har inget med bygganmälan att göra som krävs enligt Boverket.
Det är 2 separata anmälningar.
Först måste avloppet godkännas av miljöförbundet och efter det ska en bygganmälan in till byggnadsnämnden.
 
Claes Sörmland
Göran.W Göran.W skrev:
Det är anmälan om avloppet till miljöförbundet och har inget med bygganmälan att göra som krävs enligt Boverket.
Det är 2 separata anmälningar.
Först måste avloppet godkännas av miljöförbundet och efter det ska en bygganmälan in till byggnadsnämnden.
Precis så är det, olika saker. Ska man nyinstallera avlopp i huset så krävs således både en ansökan om ett avloppstillstånd och en separat bygganmälan. Men bygganmälan berör inte själva avloppsreningsanläggningen, den regleras istället via avloppstillståndet.

Men den blodiga delen för den enskilde är ju att få avloppstillståndet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Göran.W
Byggamälan är bara formalia, men den ger en samtidigt 5 år på sig att bli färdig.
Trist man ska behöva förhala för att slippa bygga nytt avlopp när man snart ska få komunnalt avlopp.
Lite flexibla borde dom kunna vara tycker man.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Byggamälan är bara formalia, men den ger en samtidigt 5 år på sig att bli färdig.
Trist man ska behöva förhala för att slippa bygga nytt avlopp när man snart ska få komunnalt avlopp.
Lite flexibla borde dom kunna vara tycker man.
Du har fem år på dig enligt bygganmälan, men skulle det verkligen göra att det året du fått på dig att åtgärda avloppet i praktiken är 1+5 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.