Status
Tråden går ej att kommentera.
Det var ju en bit.

Bara för skojs skull tog jag en titt på elbutiks priser
EKLK: du måste köpa en 50meters rulle för 1390:-
EKKJ får du köpa på meter och då blir det 30X46= 1380 :- :)
Dock lär du väl behöva några meter upp och ned också men det är faktiskt en rätt liten skillnad. Sen tillkommer ju kostnaden för en kapsling och en huvudbrytare om du gör en separat central. Jag anser dock fortfarande att det är värt det
 
TorpAnders skrev:
Absolut!

Fördelarna med separata centraler (och JFB) är ju helt överlägset.
Vem vet vad som ska köras i garaget i framtiden?
Varför skulle du inte kunna ha en separat central med en 2,5mm2???
 
gnistjagare skrev:
Varför skulle du inte kunna ha en separat central med en 2,5mm2???
För att då måste du likväl säkra av den i den cental du utgår ifrån.
Tar du 6mm2 så går du bara vidare från inkommande på HB eller från skenorna beroende på typ av central.
Och vad säger att 16A räcker, möjligen i en "bilgarderob" men inte i ett garage man arbetar i.

Sen beror det på anläggningen i övrigt vill jag påstå.
Har man många och långa förgreningar och dessutom bor på landet så är det inte ovanligt med rätt låg spänning (redan i stolpen)och det är inte bättre ute vid förbrukarna.

Och i mitt garage elsvetsas det ibland och tex en vanlig invertersvets är väldigt spänningsberoende på primärsidan.
Är det vinter så är detta otroligt märkbart.

Lite of topic men värt en tanke ..
 
S
bimbosorken skrev:
sträckan jag skall dran den är ca 30m så de blir en slant
Det är ju ännu ett skäl till att dra EKKJ 4x6/6 eller N1XV 5G6.
 
S
gnistjagare skrev:
Varför skulle du inte kunna ha en separat central med en 2,5mm2???
Jag säger inte att du INTE skulle kunna ha det! Jag säger att Svensk Standard säger 6 kvmm och att gällande ELSÄK-FS medger avsteg från standarden om nu din egen lösning uppfyller kraven i densamma.
 
sawsaw skrev:
Jag säger inte att du INTE skulle kunna ha det! Jag säger att Svensk Standard säger 6 kvmm och att gällande ELSÄK-FS medger avsteg från standarden om nu din egen lösning uppfyller kraven i densamma.
Anser att du tolkar föreskrifterna som Fan tolkar bibeln!
Den standard som du hänvisar till avser bostadsbyggande och har inte ett skit med elsäkerhet att göra, enbart med eventuell framtidssäkring och för att garantera vissa basfunktioner och utförande om man inte vet bättre.
Ring och kolla med "verket" eller SEK så lär dom inte begära att man ska följa "din" standard för att säkerheten ska vara uppfylld, utan det är ju självklart Elinstallationsreglerna som avses.
Är vi elektriker så korkade att vi tvingar på våra kunder dyrare material än vad dom egentligen efterfrågar lär vi snart bli utkonkurerade av den ökade internationalisering som sker!
Vi måste ju vara lyhörda och fråga efter vilken funktion kunden vill ha och vad dom är beredda att betala.
Allt kanske inte är det smartaste, men vill dom ha det billigaste och vi har upplyst dom om nackdelarna så är det ju upp till kunden!

Alla bilägare har t.ex. inte råd och/eller vill inte köra mercedes!
 
sawsaw skrev:
Jag är en av dom som hävdar att det du säger inte står i Svensk Standard faktiskt står i Svensk Standard, SS 437 01 4x nånting. Att huvudledning till central ska vara 6 kvmm. Sen vet vi ju båda att möjligheten till avsteg från standarden är möjlig men standarden säger 6 kvmm och det oavsett vad dina PDF'er säger och som jag för övrigt tar med en stor nypa salt.
I SS 437 01 45 utgåva 4 kapitel 5.2.2 Ledningsdimensionering står det så här:

"För matning av ett enfamiljshus är normalt en huvudledning med en ledararea av 6mm2 Cu tillräcklig."

Jag är är helt obehörig så jag kan inte tolka om "huvudledning till central" respektive
"huvudledning för matning av ett enfamiljshus" betyder samma sak.

/Lars
 
scansweden skrev:
I SS 437 01 45 utgåva 4 kapitel 5.2.2 Ledningsdimensionering står det så här:

"För matning av ett enfamiljshus är normalt en huvudledning med en ledararea av 6mm2 Cu tillräcklig."

Jag är är helt obehörig så jag kan inte tolka om "huvudledning till central" respektive
"huvudledning för matning av ett enfamiljshus" betyder samma sak.

/Lars
"För matning av ett ENFAMILJSHUS är normalt en huvudledning med en ledararea av 6mm2 Cu tillräcklig"

Om du tänker elsäkerhet här, vad skulle skillnaden vara för en central i nån annan byggnad kontra en central i ett enfamiljshus?

Inget såklart, alla anläggningar måste ju vara lika säkra!

Men om du tänker framtidssäkring finns det ju en annan aspekt i det hela, då garanterar ju det att det finns utrymme för effekthöjningar.
 
S
sverre skrev:
Anser att du tolkar föreskrifterna som Fan tolkar bibeln!
Kan du då ta och tala om för mig vad som var fel i mitt inlägg du svarade på och hur du tolkar det som står i föreskrifterna? Det jag skrivit lärs ut på elsäkerhetskurser men det kanske du inte har varit på, annars lärs det ju ut olika!? Vad vet jag?
 
sawsaw skrev:
Kan du då ta och tala om för mig vad som var fel i mitt inlägg du svarade på och hur du tolkar det som står i föreskrifterna? Det jag skrivit lärs ut på elsäkerhetskurser men det kanske du inte har varit på, annars lärs det ju ut olika!? Vad vet jag?
Det som är fel är att det krävs minst 6kvmm matning till en central!
Som i det här fallet där frågeställaren ska dra en matning till ett garage, kanske ett lite enbilsgarage där det endast ska sättas upp lite belysning och några VU. Huvudsäkringen kanske inte ens är på mer än 16A. Att då som installatör komma och påstå att det "krävs" minst 6kvmm är ju helt absurdt, dessutom låta kunden betala för detta!

Elsäk FS 2004:1 pekar på SS 436 40 00 i alla frågor som rör elsäkerheten, att börja blanda in ALLA SS i elsäkerheten är ju ett generalfel!!

Självklart dimensionerar man kabeln enligt gällande standard, men inte ens där talar man om att man ska dimensionera på annat sätt till en undercentral än till vilken typ av annan belastning som helst!

Elsäkerheten är ju generell, och OM det nu skulle vara så att man måste ha 6kvmm för att uppfylla säkerheten kan man ju fundera på varför man "gömmer" en så viktig detalj i en standard som bara berör bostäder! Vad händer med alla andra installationer som inte sker i bostäder då som inte följer denna "viktiga" standard?

Som jag skrev ovan så finns det dock andra aspekter där man kanske bör följa SS, men dom är ju på intet sätt tvingande.
Jag vet att SS 436 40 00 inte heller är tvingande, men hur ska man kunna bevisa att man har gjort en anläggning säker den dagen det händer en olycka och du har gjort dokumenterade avikelser?
Olyckan visar ju troligvis på att den inte var säker, alla dokument till trots.

Vad jag menar är att vi måste börja använda hjärnan och tänka på vad saker och ting ska användas till, inte bara bli duktiga på att slå upp olika paragrafer i ett antal olika standarder!'
Lär vi oss förstå varför man gör si eller så, inte bara ATT man ska göra så, då kommer vi att kunna utvecklas som yrkesgrupp!
 
S
sverre skrev:
Det som är fel är att det krävs minst 6kvmm matning till en central!
Som i det här fallet där frågeställaren ska dra en matning till ett garage, kanske ett lite enbilsgarage där det endast ska sättas upp lite belysning och några VU. Huvudsäkringen kanske inte ens är på mer än 16A. Att då som installatör komma och påstå att det "krävs" minst 6kvmm är ju helt absurdt, dessutom låta kunden betala för detta!
Sverre, ta och läs det jag skrivit en gång till! Har jag någonstans sagt något annorlunda än det du skrivit ovan och i andra delar av ditt inlägg? Nä, just det! Läs färdigt först och kritisera sen!
 
Jag vet inte men...pöjkar..tonen börjar bli lite väl vass i denna tråd?
Ni stirrar i paragraferna så pass mycket att ni snart inte ser orden för alla bokstäver.

Och bimbosorken sade:
"Hejsan funderar på vilken dimmension man bör välja till ett garage
några förslag ?
Jag skall ha tre fas utag osv. så de kommer krävas lite"

Förslagen hitills är 2,5 resp. 6mm2 kabel.

Om bimbosorken vet mer i detalj vad "det kommer att krävas lite" innebär i detalj och tar med ev. framtida uppskattade behov så kan vi mycket lätt ge honom/henne svaret.

Sedan kan han/hon göra en avvägning med ekonomin/nyttan i vågskålen innan elis ska göra jobbet.

TorpAnders
------------------
AB

Och som en parantes
Tjugonio år i yrket som installations och serviceelektriker/igångkörare/ingenjör/konstruktör och jobbat/jobbar med all sorts el från fru Svenssons trasiga transistorradio, lantbruk, fordon, fastighet, automationsutrustning, läkemedelsindustrin samt tung tillverkningsindustri.
Oftast spänningar mellan 0-660V (plus ett och annat högspänningsjobb, dock inte ofta i ärlighetens namn)
Strömmar mellan mA och 2000A på enskilda komponenter.
Annars blir det ett par MW då och då också till vissa anläggningar.


Får jag AB ++ av det och rätt att bli märkvärdig..njae tycker verkligen inte det.

När jag ställer "dumma" frågor här på forumet om torpargrunder eller kakelugnar så vill jag helt enket få svar från folk som vet mer än jag utan att trådarna ska flippa ur.

Nu har jag iofs. bidragit till att paja bimbosorkens tråd en aning men jag är trött och lite stingslig ikväll.

(Jag hoppas du kan bestämma dig ändå)
 
sawsaw skrev:
Jag är en av dom som hävdar att det du säger inte står i Svensk Standard faktiskt står i Svensk Standard, SS 437 01 4x nånting. Att huvudledning till central ska vara 6 kvmm. Sen vet vi ju båda att möjligheten till avsteg från standarden är möjlig men standarden säger 6 kvmm och det oavsett vad dina PDF'er säger och som jag för övrigt tar med en stor nypa salt.
Det du skriver ovan harmoniserar inte med mina värderingar angående elsäkerheten och kabelarea som krävs.
Jag försöker vara nyaserad och inte kasta för mycket skit, men faktum kvarstår att vissa inte vill/kan ta åt sig informationen om VARFÖR vi gör som vi gör, VARFÖR saker står i standarder och således VARFÖR vi kan göra på andra sätt ibland och inte ibland.
 
S
sverre skrev:
Det du skriver ovan harmoniserar inte med mina värderingar angående elsäkerheten och kabelarea som krävs.
Jag försöker vara nyaserad och inte kasta för mycket skit, men faktum kvarstår att vissa inte vill/kan ta åt sig informationen om VARFÖR vi gör som vi gör, VARFÖR saker står i standarder och således VARFÖR vi kan göra på andra sätt ibland och inte ibland.
Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma så jag föreslår att vi lägger ner den här diskussionen nu!?
Först vill jag bara åter igen klargöra att jag inte säger att 6 kvmm är absolut minimum som matning till en central, bara att standarden säger det. Några småcentraler har jag allt satt upp och matat med 2,5 jag med. För skojs skull kan jag också nämna att det inte är möjligt att dra 35 meter 2,5 och sätta en central ute i mitt uthus. Jag får då en beräknad IK1 på ca 80A. Sätt därtill dvärgbrytare och 15 meter gruppledning och du passerar gränsen för utlösningsvillkoret.

Visst går det, som vi båda säger! Men inte alltid, som vi båda säger!

End of discussion.
 
Gnistjagarn, Sverre, SawSaw mfl.
Ge er nu innan det spårar ut helt. Ska ni fortsätta diskussionen, gör det i PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.