Som för flera andra har denna kombination även hemsökt oss. Vi målade om hela huset i somras (2006) med Faluröd. Enligt våra grannar var det första gången på 25 år som det gjordes. Samtidigt bytte vi ut ett 90-tal lockläkt som var skarvade.

I helgen slängde jag en närgången titt på fasaden för att än en gång beundra resultatet av åtskilliga timmars borstande, snickrande och målande mitt under värsta sommarhettan. Vad ser jag - svartmögel :mad: :mad: . De nya lockläkten ser ut att ha klarat sig men det gamla träet är angripet på ganska stora ytor.

Efter att ha läst igenom andra inlägg här och på andra siter verkar det finnas två alternativ:

1. Slita ner färgen och tvätta med Prick-Fri, etc. och sedan måla om det igen.

2. Tvätta med klorin och låta det vara.

Sedan finns det givetvis ett 3:e alternativ (exv formalin) men då kommer väl miljökontoret att gnälla.

Är det någon som har erfarenhet av det hela???

Hälsningar
/Nils
 
Jag antar att du varit inne på den här sidan :) eftersom du skriver om Klorin

Falurödfärg
 
morsan skrev:
Jag antar att du varit inne på den här sidan :) eftersom du skriver om Klorin

Falurödfärg
Joo, så är det. Jag hittade även en variant där man blandade in kopparsulfat i färgen men då är jag givetvis tillbaka till alternativ 1. ovan vilket är öken.

PS. Hojvädret närmar sig!!! DS.
 
npaulsson skrev:
Joo, så är det. Jag hittade även en variant där man blandade in kopparsulfat i färgen men då är jag givetvis tillbaka till alternativ 1. ovan vilket är öken.

PS. Hojvädret närmar sig!!! DS.
Det tror jag inte du behöver! Det räcker väl med att tvätta som de rekommenderar?
 
morsan skrev:
Det tror jag inte du behöver! Det räcker väl med att tvätta som de rekommenderar?
Jo, det blir Klorin. Jag fick samma rekommendation från Vadstena Färg (tillverkaren av färgen). Måla/Spraya med koncentrerad Klorin och skölj bort med vatten (efter 10-15minuter). För vårt hus skulle det innebära ca 10 liter klorin. Så mycket för miljöriktig färg. Det hade ju varit lika bra att hälla i lite formalin i färgen direkt vid målning...

/Nils
 
buster m skrev:
Kika på detta före ni köper färg nästa gång. De har årlig färgtest för vår skull, på olika ställen i Sverige. Köp inte färger som inte håller måttet framöver [länk]
(tråden är två år gammal)

Du menar att en färg som hållit måttet under 400 år helt plötsligt är diskvalificerad för Folksam anser det? De som målar med Falu Rödfärg tittar aldrig på sådana tester. Det är en helt annan urvalsprocess som gäller.
Angående svartmögel på Falu Rödfärg; gå inte så nära när du tittar på fasaden. Backa 10-15 meter och njut av resultatet istället. Svartmöglet syns inte på håll och gör ingen som helst skada. ;)
För er som skall sätta upp ny panel; torka virket ordentligt under tak utomhus ett halvår innan ni målar det alternativt måla det på senvintern vid plusgrader och torka sedan.
 
Jag har oxåproblem med svartmögel på fasaden jag målade för 6 år sedan och ska prova med klorin den här gången, dessutom har jag sett till att köpa äkta falu rödfärg den här gången, jag hoppas att den är bättre än den förra jag använde.
 
Jag menar att färg, oavsett typ, utvecklas den också. Alla målar inte med Falu Rödfärg. Om du sätter dig in i testet ser du att den är utförd på rätt sätt med torr panel etc etc etc. Resultatet kan du lirka dig ur om du vill men faktum kvarstår, färgerna håller inte måttet IDAG. Kanske gjorde det för 400 år sedan? Folksam har inte hittat på det, det är resultaten i sig som anser det. Men vill ni chansa är det fritt fram förstås. Däremot är det många som slarvar med fuktkvoten på virket före man målar precis som Johan skriver. Målar i fuktigt väder eller på solgassande sida, målar på fuktigt virke, slarvar med grundmålning etc.
 
Ska man vara petig så verkar inte någon av de slamfärger som har testats av Folksam vara den "riktiga" Falu Rödfärgen med tungmetallintensivt pigment från Falu koppargruva.

Jag tolkar också produktinformationen hos Vadstena färg (dvs färgen som npaulsson inledde tråden med) som att även deras rödfärg använder syntetiskt pigment.

Hur som helst är förstås Johans råd kloka, vilken färg man än använder.
 
Det var precis det jag menade med att den här gången använda den äkta färgen, den är man ju säker på att den har den rätta cocktailen av tungmetaller och andra gifter som behövs för ett gott resultat..;)
 
Förr i tiden användes bl a blymönja Pb304 som ingrediens i falurödfärg, och nu är det förbjudet att använda. (bly är giftigt !!!), idag har man Fe203 som pigment istället) Så jag håller inte med om att falurödfärg har hållit måttet i 400år och nu har blivit diskvalificerad, man har ändrat receptet och då är färgen inte lika bra helt enkelt..
 
maggan9 skrev:
Förr i tiden användes bl a blymönja Pb304 som ingrediens i falurödfärg, och nu är det förbjudet att använda. (bly är giftigt !!!), idag har man Fe203 som pigment istället) Så jag håller inte med om att falurödfärg har hållit måttet i 400år och nu har blivit diskvalificerad, man har ändrat receptet och då är färgen inte lika bra helt enkelt..
Stämmer inte. Receptet är likadant som det alltid har varit. Äkta Falu Rödfärg innehåller fortfarande (naturligt) bly, eftersom slaggen det tillverkas av gör detsamma.
Någon blymönja har aldrig ingått i receptet.

Något som dock påverkade receptet under en eller två årgångar var att man råkade använda vetemjöl som var rikligt bemängda med mögelsporer. Det fick reslutatet att denna färg möglade under nästkommande säsong. Då var det inte svartmögel utan något annat mögel.
 
Redigerat:
Krumeluren skrev:
[länk]
:cool: :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.