Hej,

Vi ska bygga ett kallgarage och tänker att det ska byggas med Lecablock. Utsidan grundas med rödgrund och putsas sedan. Tanken är att ha innerväggar av osb-skivor och gipsskivor på det. Vilket är bästa sättet att isolera insidan på? Jag läste även att stålreglar är att föredra framför träreglar när det kommer till Leca, stämmer detta?

Vi ska ha takskjutport, och eftersom det är infästning på sidorna av öppningen undrar jag om det är bäst att köra extra reglar på sidorna av porten. Är det optimalt att fästa på väggar av gips/osb/stålreglar eller rekommenderas något annat underlag i detta fall?

Jag tänker även kring öppningen till takskjutsporten (2,5m bred). Ovan hamnar en Leca balk. Räcker en bredd på 3m eller ska man köra 3,9m?

Det finns tankar om att ha en diskbänk där inne, fungerar detta med kallgarage eller bör vi tänka om?

Vi ska anlita en byggfirma för att bygga garaget, men jag är intresserad av konstruktionen och därav frågorna.
 
Redigerat:
Du bör nog fundera över om den konstruktionen är fuktsäker. Jag hade använt isoblock istället och putsat både ut- och insida.
 
S
Hur tänker du isolera taket när du ska ha kallgarage?

Jag är lite tveksam till gips/obs med isolering i ett kallgarage som man ställer in en blöt bil.
Isoblock är nog det bästa om du ska ha isolering överhuvudtaget.

Om du ska ha vask med rör så får du ha en värmeslinga runt rören och kranen så de inte fryser på vintern, lina dessa med rörisoleringstejp. Alternativt någon form av utkastare från huset som du kan stänga av och tömma rören på vintern och inte glömma bort detta.

Balkar brukar ofta kräva ett överhäng på varje sida på minst 250mm dvs 500mm går bort.
 
S DanielF skrev:
Hur tänker du isolera taket när du ska ha kallgarage?

Jag är lite tveksam till gips/obs med isolering i ett kallgarage som man ställer in en blöt bil.
Isoblock är nog det bästa om du ska ha isolering överhuvudtaget.

Om du ska ha vask med rör så får du ha en värmeslinga runt rören och kranen så de inte fryser på vintern, lina dessa med rörisoleringstejp. Alternativt någon form av utkastare från huset som du kan stänga av och tömma rören på vintern och inte glömma bort detta.

Balkar brukar ofta kräva ett överhäng på varje sida på minst 250mm dvs 500mm går bort.
mexitegel mexitegel skrev:
Du bör nog fundera över om den konstruktionen är fuktsäker. Jag hade använt isoblock istället och putsat både ut- och insida.
Vi kommer att bygga ett varmgarage istället. Är det bättre med Isoblock då eller vanliga block och isolera med skikt innanför? Tänker kostnadsmässigt men även för att verkligen isolera ordentligt.

Jag hittar inte heller isoblocksbalkar (bara vanliga balkar), hur gör man där?
 
Yes, då tror jag nog att jag har nog med info.

Leca isoblock som grundas och putsas in- och utvändigt. Ska gå att hänga tunga grejer direkt på dessa väggar utan att behöva regla och sätta dit osb- och gipsskivor.

Armering varannat skikt.

Balkblock som armeras och gjuts över öppningar.

I öppningarna sätts även infästningsplåt för dörr- och fönsterkarmar.

Stämmer detta?
 
Det finns iso leca hörn, sitter en ca 10cm leca i slutet ist för isolering rakt igenom för att kunna hänga fönster och dörrar
 
Glöm inte att näta innan putsningen. Lite olika skolor huruvida det behöver helnätas eller inte men definitivt vid hörn i öppningar och eventuella gjutningar. Finja har väldigt bra beskrivning.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Glöm inte att näta innan putsningen. Lite olika skolor huruvida det behöver helnätas eller inte men definitivt vid hörn i öppningar och eventuella gjutningar. Finja har väldigt bra beskrivning.
Yes, det är en byggfirma som fixar det så det görs nog. Jag såg att det ska nätas iallafall.

M Mickebandsåg skrev:
Det finns iso leca hörn, sitter en ca 10cm leca i slutet ist för isolering rakt igenom för att kunna hänga fönster och dörrar
Fungerar det inte att köra de vanliga isoblocken hela vägen mot öppningarna och skruva i infästningsplåt? Eller är det för att isoleringen i mitten blir oskyddad mot plåten?
 
K ksud skrev:
Yes, det är en byggfirma som fixar det så det görs nog. Jag såg att det ska nätas iallafall.



Fungerar det inte att köra de vanliga isoblocken hela vägen mot öppningarna och skruva i infästningsplåt? Eller är det för att isoleringen i mitten blir oskyddad mot plåten?
Plåten har jag tyvärr inte använt, när jag varit med och murat med iso leca så har vi använt hörnstenar till dörrar/fönster och hörnen för att inte få exponerad frigg och för att kunna skruva i
 
Tänk på att kostnaden per kvadratmeter vägg ökar ganska mycket med de dyrare isolerblocken. I ditt fall skulle jag gå med en kompromiss och använda t ex Finjas isolerblock bas. Det är ett hålblock som fyllts med isolering. Alltså inte ett fullvärdigt isolerblock, men billigare per styck, tillräckligt isolerat samt enklare att använda då det bara är en sorts block. Du behöver inte fundera på hörnblock mm.

Kolla priser noggrant och gör en beräkning när den bättre isoleringen i form av minskad energiåtgång gör att du går jämnt ut i kostnader.
 
Bart Bart skrev:
Tänk på att kostnaden per kvadratmeter vägg ökar ganska mycket med de dyrare isolerblocken. I ditt fall skulle jag gå med en kompromiss och använda t ex Finjas isolerblock bas. Det är ett hålblock som fyllts med isolering. Alltså inte ett fullvärdigt isolerblock, men billigare per styck, tillräckligt isolerat samt enklare att använda då det bara är en sorts block. Du behöver inte fundera på hörnblock mm.

Kolla priser noggrant och gör en beräkning när den bättre isoleringen i form av minskad energiåtgång gör att du går jämnt ut i kostnader.
Ja, jag såg att priset skenade iväg med Leca isoblock. Behöver jag isolera extra om jag kör på Finjas variant?
 
Oberoende på vad jag du ska använda garaget till så hade jag satsat på en bredare port.
En 2700 mm bred port är bara ett par hundra dyrare men bilarna blir inte mindre och ska en bil in så är varje centimeter guld värt över en 2500 mm bred port;)
 
K ksud skrev:
Ja, jag såg att priset skenade iväg med Leca isoblock. Behöver jag isolera extra om jag kör på Finjas variant?
Inte i ett garage. Om du inte ska hålla 21 grader året runt. Egentligen tycker jag att det borde räcka med ett vanligt Lecablock utan isolering. Priset för ett sådant block är ca hälften av Finjas isoblock bas.
Isoblock bas är i sin tur ca hälften så dyr som ett Finjas isolerblock exakt.

så du ska ha ganska hög värmeförlust innan ett isolerblock lönar sig. Slå i databladen för de olika blocken och kolla U-värden. Ett vanligt Lecablock har ett rätt ok U-värde för ett garage.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om du vill ha det fullisolerat tror jag, med betoning på tror, att det blir billigare att bygga med vanliga lecablock och isolera utvändigt med fasadskivor som det sen putsas på istället för att bygga med isolerblock. Dock ska ju arbetstiden för extramoment i form av uppsättning av fasadskivor mm räknas in också.

Detta är dock inget jag räknat på, bara en magkänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.