P
Hej på er!

Vi är på väg att eventuellt stycka av en bit mark för att bygga hus på. Det som jag har en fundering över, som jag inte riktigt fått svar på, är om lantmäteriet kommer ha några synpunkter på att den gamla, knappt ens körbara, traktorstigen kommer att gå inom tomtgränsen. Markägaren har själv sagt att han kan tänka sig vi kan med den i avstyckningen, men att han också kommer att få ha tillåtelse att bruka den(vilket det antagligen blir väldigt sällan).

Och om vi nu skulle få ta med stigen i vår avstyckning, så kommer folk som går på traktorstigen inte ha lov att beträda vår tomt där traktorstigen slutar? Just nu finns det säkert någon som då och då går där, eftersom den inte växt igen helt.
 
Låter som ett recept på framtida konflikter.

Man får gå på vägar/traktorvägar/stigar.

Man får inte gå på tomter/hemfridszoner.

/ATW
 
P
A ArneTW skrev:
Låter som ett recept på framtida konflikter.

Man får gå på vägar/traktorvägar/stigar.

Man får inte gå på tomter/hemfridszoner.

/ATW
Japp, det låter onekligen som om det kan bli strul med folk framöver.
Har bott på landet förr och varit med om folk som gått in på ens framfartsväg för att plocka bär och svamp. Dessa har man fått påpeka för att det är störande och allemansrätten gäller inte när det är så nära ens tomt och hus.

Med tanke på hur enkelt vi verkar få denna tomt och till priset sett, så är det väl något man får ta. Jag får väl på något sätt göra det mindre attraktivt att gå allt föra nära tomten om det blir avstyckning och husbygge där.


Men lantmäteriet har antagligen ingen synpunkt på denna traktorstig?
 
A ArneTW skrev:
Låter som ett recept på framtida konflikter.

Man får gå på vägar/traktorvägar/stigar.

Man får inte gå på tomter/hemfridszoner.

/ATW
Konflikter? De vet om förutsättningarna när de köper tomten.
Vi åker tvärs genom ett antal gårdar/tomter på vägen till vårt hus.

Detta har förstås lantmäteriet ordnat på ett korrekt sätt så att det inte är några problem eller konflikter med det.
 
Vad gäller :

# Kommer traktorstigen gå i er trädgård?

# Kommer den gå i en skogsdunge typ mer än 30m från ert hus.

Om det är det senare så har ni små möjligheter att hindra förbipasserande.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Såna här hjulspår brukar ju ha ett syfte grundat i ett behov, vill man i ett sammanhang likt detta ha bort stigen får man ju se till att behovet uppfylls på något annat sätt.
Lägg till lokala vanor byborna har och har haft i generationer.
Finns även en möjlighet att det är en samfällighet, eller tom en gammal snutt av en allmän väg som kommit åt sidan vid bygge av ny, på 30-talet tex byggdes många allmänna landsvägar ut och moderniserades.
 
Fastigheten kan vara större än den sk tomten. Utanför hemfridzonen gäller allemansrätten. Speciellt vid sjönära kan allmänheten få tillgång till stranden trots att det är en del av fastigheten även om den är liten. Finns flera rättsfall på detta n
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
P
L larka742 skrev:
Vad gäller :

# Kommer traktorstigen gå i er trädgård?

# Kommer den gå i en skogsdunge typ mer än 30m från ert hus.

Om det är det senare så har ni små möjligheter att hindra förbipasserande.
Den kommer gå i kanten på vår tomt och knappt 10-20 meter från huset.
 
Jag tycker att det låter som en dålig idé att låta vägen styckas av med er tomt. Uppenbarligen behöver stamfastigheten den fortfarande och ert primära intresse verkar vara att den ska vara så ogästvänlig som möjligt.

Det rimliga är att vägen ligger kvar på stamfastigheten och att ni får servitut på den om även ni har nytta av den.

Vad gäller tomtgräns blir det er sak att skärma av tomten om ni vill ha insynsskydd, för vägen kommer gående, cyklister och ryttare ha rätt att nyttja oavsett.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det låter som en dålig idé att låta vägen styckas av med er tomt. Uppenbarligen behöver stamfastigheten den fortfarande och ert primära intresse verkar vara att den ska vara så ogästvänlig som möjligt.

Det rimliga är att vägen ligger kvar på stamfastigheten och att ni får servitut på den om även ni har nytta av den.

Vad gäller tomtgräns blir det er sak att skärma av tomten om ni vill ha insynsskydd, för vägen kommer gående, cyklister och ryttare ha rätt att nyttja oavsett.
må säga att detta blir nog bästa lösningen..
plantera eller sätt upp ett rejält plank.. dämpar även ljudet en hel del.. Inte heller att förakta... (y)
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad gäller tomtgräns blir det er sak att skärma av tomten om ni vill ha insynsskydd, för vägen kommer gående, cyklister och ryttare ha rätt att nyttja oavsett.
Du menar alltså att gående kommer att ha rätt att nyttja den gamla traktorstigen, även fast den är på min tomt?

Denna traktorstig är som sagt inte körbar för fordon i det skick den är i nu och fotgängare är nog dom enda som använder den. Men jag vet inte hur frekvent den används dock. Jag skulle tro att det knappt ens är många som använder den eftersom den är ganska igenvuxen. Sedan finns det andra traktorstigare inte långt ifrån som man kan använda istället.
 
P P-KAR skrev:
Du menar alltså att gående kommer att ha rätt att nyttja den gamla traktorstigen, även fast den är på min tomt?

Denna traktorstig är som sagt inte körbar för fordon i det skick den är i nu och fotgängare är nog dom enda som använder den. Men jag vet inte hur frekvent den används dock. Jag skulle tro att det knappt ens är många som använder den eftersom den är ganska igenvuxen. Sedan finns det andra traktorstigare inte långt ifrån som man kan använda istället.
OM du ordnar insynsskydd mot stigen så kommer folk att använda den för du liksom ger dem trygghet att passera utan att störa.

Men om du istället gör tvärtom, öppnar upp trädgården mot denna gräns kommer de dra sig för att gå där.
Nån kommer säkert gå där oavsett vad, men tror det blir färre.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Du menar alltså att gående kommer att ha rätt att nyttja den gamla traktorstigen, även fast den är på min tomt?

Denna traktorstig är som sagt inte körbar för fordon i det skick den är i nu och fotgängare är nog dom enda som använder den. Men jag vet inte hur frekvent den används dock. Jag skulle tro att det knappt ens är många som använder den eftersom den är ganska igenvuxen. Sedan finns det andra traktorstigare inte långt ifrån som man kan använda istället.
Den blir inte din tomt även om den hamnar på din fastighet. Hela din fastighet blir inte per automatik tomtmark. Det låter som en riktigt dum ide att försöka stänga av en väg.

Och jo, allemansrätten gäller ända fram till hemfridszonen.

Edit: Bygg i en stad där du inte besväras av allemansrätten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Du menar alltså att gående kommer att ha rätt att nyttja den gamla traktorstigen, även fast den är på min tomt?
Är det en väg skulle den som sagt inte gå på din tomt, utan dela av din tomt från resten av fastigheten. Har du exempelvis tänkt ha mark på båda sidor vägen är det bara marken på hussidan av vägen som kan vara tomt.

Eftersom att stamfastigheten (bonden) vill ha kvar rätt att köra där tänker han den sig säkert som en väg att ta ut virke via och kommer se till att få servitut på vägen om den kommer på din fastighet. Den dagen han ska gallra eller slutavverka kommer han då att köra ut några lass grus på vägen och sen börja köra där. Och du kommer inte ha något att sätta emot. Och eftersom att det är en väg kommer den kunna nyttjas av alla som vill, det enda du kommer kunna hindra är motortrafik.

Så stycka inte av så, eller få bonden att inte kräva servitut så att du kan riva upp vägen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
L larka742 skrev:
OM du ordnar insynsskydd mot stigen så kommer folk att använda den för du liksom ger dem trygghet att passera utan att störa.

Men om du istället gör tvärtom, öppnar upp trädgården mot denna gräns kommer de dra sig för att gå där.
Nån kommer säkert gå där oavsett vad, men tror det blir färre.
Antagligen kommer den nog växa igen rätt fort mellan varven. Senast en skogsmaskin eller fordon körde just på den stigen var kanske för något år sedan. Det finns dessutom en annan traktorstig 80 meter ifrån den tomten jag har och den är i bättre skick att gå på om man vill ta sin promenad i skogen.

Aja.. Det är en tag kvar innan marken blir avstyckad och tomt, så markägaren och vi kommer säkert överens om något som passar oss.


D Daniel 109 skrev:
Den blir inte din tomt även om den hamnar på din fastighet. Hela din fastighet blir inte per automatik tomtmark. Det låter som en riktigt dum ide att försöka stänga av en väg.

Och jo, allemansrätten gäller ända fram till hemfridszonen.

Edit: Bygg i en stad där du inte besväras av allemansrätten.
Markägaren har understrukit att traktorstigen är hans. Han såg dock inget problem med att jag skulle få ta med den som i avstyckningen, men då vill han ha servitut på att få använda den i framtiden. Kanske vart 5 år eller så, sade han. Han har som sagt en till traktorstig 80 meter ifrån denna och den är bättre farbar.

Allemansrätten gäller ända till tomten ja. Men man skall också visa hänsyn mot dom boende och natur. Konstigare än så är det inte.

Förstår inte riktigt varför jag ska bygga inne i staden när jag vill flytta bort från den, men aja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.