Så rätt så rätt Gaia - förr i tiden kunde man faktiskt bygga hus som överensstämmer även för dagens boende. Efter tre nybyggda hus hamnade jag i ett tidigt nittonhundratalshus - och aldrig har jag trivts så fint som i detta.
 
Hej Yonna!
Det är faktisk något specjellt med planlösningen i dom gamla hus. Jag kan inte sätta finger på vad det är som gör så stor skillnad men man känner sej som en riktig människa och fru och herre i huset och inte som en statistisk genomsnitt av behov fast alla vi har samma behov nu som då. Jag kallar det "husets själ" men det måste finnas mer tekniska förklaringar till det. Det är kanske det att jag kan undgå att se köket när jag inte behover vara där? Eller att vårt sovrum har en alldeles egen liten toa ? Eller placering av fönster och all den ljus som strömar in från olika vinklar hela dagen? Det skulle ju vara till stor hjälp för nybyggare om man bara viste och kunde berätta vad det beror på. Nu sitter vi båda i våra gamla hus och njuter utan att riktig veta varför !!!!! Eller har du kanske listat ut vad det är som gör ett hem av ett hus?
gaia
 
;D Ja, nu svävar vi ut från trådens rubrik men det är ju inte första gången det sker i detta forum :D. Mitt pyttelilla hus är från början ett tvåfamiljshus. Ett rum & kök i övervåningen; 2 rum & kök i nedervåningen samt hallar. Förre ägaren tog bort övre köket och gjorde om till sovrum samt satte igen en dörr. När vi bott här ett par år behövde barnen var sitt rum och enl den gamla ritningen tog jag upp dörren och delade det större rummet för barnen. Det var som om huset tungt suckade "äntligen" - för nu återkom det ursprungliga ljusinsläppet genom hela övervåningen och huset kändes plötsligen så rätt så rätt! Förra året togs barnens vägg bort så att huset nu blivit helt ursprungligt. Och barnen fick sängalkover i snedtaket med bevarande av väggarna dvs alkoverna sågades som hål i väggarna vilket innebär att taket med stuck är intakt.

Visst är det roligt att vårda ett gammalt hus. Tjocka väggar, höga golvlister, tunga spegelskjutdörrar/dörrar, stuck i höga tak & rejäla element som hindrar möbleringen :). Något att slita på - detaljerna är inte lika känsliga för slitage som i nya hus. Och så blir man ju aldrig arbetslös med ett sådant här hus!


 
gaia skrev:
KarlXII , du har den rätta inställningen att "vellkommande" ska vara vi som öppnar dörren och inte vårat  ingångshall !!! Och köket är en arbetsplats i högre grad än samlingsplats eller lekplats. Jag tror att det är lätt att trivas i det hus du bygger..... det verkar vara ditt tredje, eller?
gaia
Nej, det är det första. Jag har bara bott lägenheter innan vi började bygga. Det här med "teorin om det tredje huset" har jag förkastat för länge sedan. Det handlar mer om planering. I tanken har vi byggt massor med hus, med lösningar som vi sedan ratat när vi fått se dem i verkligheten eller när vi kommit på något bättre. Drömmen om huset började knappt tio år innan vi hade möjlighet att börja bygga, så i tanken har vi bott i många fler hus än tre...
Förresten, jag lade ut en bild på köket under Golv/Storlek på klinkers... :)
 
  • 001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att man trivs så bra i gamla hus, kan det möjligen bero på att - som Yonna beskriver - de byggts om femtioelva gånger, dörrar flyttats, fönster tagits upp och satts igen, dito innerväggar, färgsättningen har hunnit växa till sig och passar i varje rum, köksinredningen bytts ut, och alla de detaljer och material som från början var av dålig kvalitet, har hunnit slitas ut och bytas ut mot bättre? Förhoppningsvis skall mitt just nu nya hus vara trivsamt även om femtio år. Däremot inbillar jag mig inte att det kommer att se likadant ut om femtio år. Jag har försökt göra en enkel, ganska traditionell, hyfsat symmetrisk planlösning där jag noga tänkt igenom var fönster och innerdörrar sitter. Redan innan huset var byggt, hade jag idér för hur jag senare skall kunna sätta upp nya innerväggar, dela rum, ta upp fler takkupor, ändra garderober, byta användning av rummen...

PS: En stor hall är mycket bra att ha om man har barn: där skall få plats fem personer som klär på sig overaller och vinterstövlar, fem väskor, klädhängare, stol/pall, periodvis en gigantisk barnvagn (ja, de blir gigantiska när man tar in dem i hallen) och babybilstol, matkassar... Och på ålderns höst skall där stå några rollatorer och lite bekvämare stolar!
 
Vi har gjort en kombination av att ha ett stort kök men även en matplats i vardagsrummet för gäster.

Köket är på 24 kvm. Vi tycker att köket är en viktig samlingsplats för familjen (2+3) samt barnens kompisar. Barnen vill som sagt känna samhörighet och leka när vi själva står och lagar mat.

När vi har gäster så har vi ett matsalsbord i vardagsrummet för att få det avskilt från alla kastruller och matos. Det känns lite mer festligt.

Nu har vi ett litet radhuskök på 14 kvm och det är för oss väldigt litet. Det känns väldigt trångt för oss och vi längtar tills att huset snart ska bli klar.
 
  • DSCF0031.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag lägga mig i lite oxå.
Vi har byggt vårat hus med en VÄLDIGT öppen planlösning.Köksdelen kommer att vara 24kvm, men det är öppet mellan kök och vardagsrum.Vi kommer att ha en köksö i köket(givetvis)där vi kan sitta och äta frukost, middag och där gästerna kan sitta och "hänga"
Vid fönstren ställer vi två korg stolar med ett litet bord om man vill sitta där.Och ett matsalsbord i vardagsrummet där man sitter om det är mycket folk.Känns onödigt med två bord.
 
Totte_S
Lottan!
Vill också tycka lite.
Vi har haft ca 15 m[sup]2[/sup] kök, innehållande bla två dörröppningar (tar ju faktiskt plats...), två fönster och en vedspis + tillräckligt (nåja) med skåp och lådor.
I detta kök har vi suttit 12 personer och käkat påsklunch, så nog räcker 15 m[sup]2[/sup] ganska bra om man kan disponera ytan vettigt.

Nu har visserligen en vägg fått maka på sig lite så vi fått 8m[sup]2[/sup] till.
Vi kommer sannolikt ändå inte att bygga en permanent köksö, då vi ofta vill sitta i köket även med gäster, trots tillgång till matsal på ca 25 m[sup]2[/sup] precis intill.
Vi ska istället bygga ett nytt större köksbord som rymmer fler människor :D
Så länge man planerar vettigt kan man bli nöjd även med (med moderna mått) ganska små ytor i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.