M mugatu skrev:
Jag tycker att det ser komiskt ut när folk kör motorgräsklippare på riktigt små tomter. Har man en 10 kvadrats plätt så är det handjagare som gäller. Robot eller motor-klippare hör hemma på lite större ytor.
Jaa, jag håller med!
Möjligen att jag kan förstå robot, av anledningen att gräset mår bra av att klippas riktigt ofta. Men så är jag samtidigt teknikgalen ingenjör också…
 
Jag tycker att för mindre tomter är det OK med handjagare, för större tomter så funkar det dåligt. Jag har ca 3000 kvm gräsmatta som robotklipparen istället får ta hand om.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan . Sagt och snart gjort, jag drog iväg över ägorna med detta primitiva redskap, nostalgi är ordet, men det är inte bara det, bra motion, miljövänligt och gräset blev klippt och inte hugget.
Hur många är det nuförtiden som klipper med denna urtidsmaskin?
Jag fann det ganska rogivande, mitt största bekymmer var vad grannarna skulle tro.
Självklart är det kanske inte lätt om man har en stressad situation, men om man väljer klippa gräset med handkraft i stället för gymmet borde det väl ligga på pluskontot?
Där jag växte upp på 60-talet - en brf bestående av 30 familjer i radhus - fanns det en (1) handgräsklippare som alla delade på. Folk klippte själva sin lilla plätt och en av gubbarna (som kallades vaktmästaren ) klippte de gemensamma ytorna. Allt med samma handgräsklippare. Idag bor det fortfarande 30 familjer där, men alla har sin egen elektriska gräsklippare till sin plätt och till de gemensamma ytorna är en firma anlitad, som kommer med en jättemaskin på släp och kör av en gång i veckan. Det är sånt som kallas utveckling.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Ja du. Det var ju till att ta färja. Jag hade planer på att ta bilen på ryggen och simma över. Det är ju inte så långt.
Jodå jag har kabel till kraftverket ( på ett eller annat sätt). Jo Polen skulle man bo i nu när man snart går in i sista kurvan. Billigt som attan. Dotera bodde där ett år och jag skulle kunna tänka mig att sitta på stranden till Wisla och vissla men en kall pilsner i näven. Polen håller sakta men säkert på att städa upp i skiten.
Elmotorn ja, jo den är borstlös så den kan hålla i bra många år. Troligen till nästa sekelskifte om den får lite omvårdnad, vilket den får. Käringen brukar gny att jag omvårdar mina prylar mer än henne. Jag har sagt att när jag kan köra en elkontakt i röven på henne och hon klipper gräset lika bra så har hon kvalat in för lika bra omvårdnad.
Nu var ju vi där 2016, men om wisla ser ut idag som då så är den floden inget att hänga i granen, brunt skitigt äckligt, lukta illa.
Polackerna håller inte med dig om priset konstigt nog. Men det var billigt för oss när vi var där. Allt var ju stängt :p När allt är över skall jag hälsa på lite vänner lite utanför Gdansk, det blir absolut färjan så man kan ta med sin fina härliga 1,7 liters dieseltröska.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Nu var ju vi där 2016, men om wisla ser ut idag som då så är den floden inget att hänga i granen, brunt skitigt äckligt, lukta illa.
Polackerna håller inte med dig om priset konstigt nog. Men det var billigt för oss när vi var där. Allt var ju stängt :p När allt är över skall jag hälsa på lite vänner lite utanför Gdansk, det blir absolut färjan så man kan ta med sin fina härliga 1,7 liters dieseltröska.
R Rkarlsson skrev:
Nu var ju vi där 2016, men om wisla ser ut idag som då så är den floden inget att hänga i granen, brunt skitigt äckligt, lukta illa.
Polackerna håller inte med dig om priset konstigt nog. Men det var billigt för oss när vi var där. Allt var ju stängt :p När allt är över skall jag hälsa på lite vänner lite utanför Gdansk, det blir absolut färjan så man kan ta med sin fina härliga 1,7 liters dieseltröska.
Diesel är rent och fint. Synd att Bolund inte fattar det. En ny diesel med AdBlue släpper inte ut mycket skit. Och kör man på HVO100 så är det rent, rent.
Wisla såg vi bara mellan Lodz och Gdynia men där såg den ok ut. Jag tror att dom börjar bli bättre på att rena skiten. Kommer ihåg Viskan på 60 och 70 talet. Fy fan vad det luktade om den "bäcken". För övrigt anser jag att Karthago borde förstöras.
 
Fruktsallad
Jag älskar min handjagare! Får jag välja mellan vår bensinklippare och handjagaren så vinner handjagaren alla gånger. Den är jämt redo. Den kräver ingen bensin. Den klipper fint. Det blir gjort utan någon som helst förberedelse. MEN, ett tag bodde jag i ett hus med ca 1700 kvm gräs som skulle klippas och då blev det mest på sensommaren som jag använde den. Det blev för tungt i början av sommaren då gräset växte som värst. För stora ytor. Men i slutet av sommaren växte gräset långsamt och stråna var lite torrare också. Då gick det utmärkt.
Bäst var när jag bodde i radhus och hade en lite mindre gräsmatta. Mer en normal baksida. Jag kunde dra lite med gräsklipparen 2-3 ggr i veckan och alltid ha lagom kort gräs. Det var inte ens jobbigt. Så ett stort YES för handjagare!
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
Har bara 300m2 gräs så en bensinklippare är helt åt skogen.

Körde bara handjagare de första åren men sedan fick en robot ta hand om huvudsakliga klippningen, främst av 2 anledningar:
1) Det regnar ju rätt ofta och vi jobbar heltid så ibland går det för lång tid mellan att vi kunde klippa och då är det inte kul.
2) Äppelträdet är ganska lågt, en pina för ryggen att försöka klippa och för många äpplen spills då.

Men flera gånger per säsong klippen jag ändå med handjagaren. Den är billig och kanske 15 år gammal men jag blir ändå förvånad varje gång över hur fint resultatet blir.
 
Själv har jag pensionerat åkklipparen till förmån för en robot. Det tog nånstans mellan 1,5-2 timmar att klippa, plus att jag bytte jobb till ett lite mindre geografiskt praktiskt placerat. Att komma hem från jobbet halv åtta, ha en timme kvar att jobba och inte ätit middag för att sedan sätta sig på "traktorn" i närmare två timmar var inte roligt.
Sedan berättade min pappa för länge sedan att en av hans bröder kopplat ihop motorsågen och en handjagad cylinderklippare. Det hade visst varit gräs längst upp på "röstet" på gaveln. Nu är ju båda borta sedan rätt länge så jag kan inte kolla om det blev mer än ett försök.
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Det blev en sån här. Funkade bra idag i alla fall, får se hur det går när gräset är lite fuktigt.
Visa bilaga 521588
 
  • Röd handgräsklippare av märket Gudenaa GU/400 på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Marike
E EBMTJ skrev:
Själv har jag pensionerat åkklipparen till förmån för en robot. Det tog nånstans mellan 1,5-2 timmar att klippa, plus att jag bytte jobb till ett lite mindre geografiskt praktiskt placerat. Att komma hem från jobbet halv åtta, ha en timme kvar att jobba och inte ätit middag för att sedan sätta sig på "traktorn" i närmare två timmar var inte roligt.
Sedan berättade min pappa för länge sedan att en av hans bröder kopplat ihop motorsågen och en handjagad cylinderklippare. Det hade visst varit gräs längst upp på "röstet" på gaveln. Nu är ju båda borta sedan rätt länge så jag kan inte kolla om det blev mer än ett försök.
Jag gillar såna innovativa handgripligheter, gissar att de plockade bort drivningen, eller har det nog blivit åka av.
Kommer osökt att tänka på när jag på 70-talet fick två Sufork-klippare som inte fungerade, tänkte att det går nog att få ihop en som fungerar. Problemet var bara att de inte var samma modell, men jag fick en hpd att gå, den gick som en gammal tändkulemotor, var råstark och helt omöjlig att hålla för smatterkopplingen fungerade inte som tänkt. Men bra klippte den.
Gammal gräsklippare liknande en tändkulemotor, utan drivning, med synlig motor och rullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike Marike skrev:
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan . Sagt och snart gjort, jag drog iväg över ägorna med detta primitiva redskap, nostalgi är ordet, men det är inte bara det, bra motion, miljövänligt och gräset blev klippt och inte hugget.
Hur många är det nuförtiden som klipper med denna urtidsmaskin?
Jag fann det ganska rogivande, mitt största bekymmer var vad grannarna skulle tro.
Självklart är det kanske inte lätt om man har en stressad situation, men om man väljer klippa gräset med handkraft i stället för gymmet borde det väl ligga på pluskontot?
Jag använder enbart handjagare. Har man man som mig enbart ca 500kvm gräsmatta är det enklare att använda den än att slafsa med bensin eller hålla på med sladdar och batterier.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan .
Jag tycker idén med handjagare är suverän: ingen el, inga avgaser och ger motion. Köpte en sprillans ny av bra märke och blev skitbesviken. Den bara smeker gräset! Klarar inte tuvor eller kraftigare strån. Hur kan en ny maskin år 2021 vara totalt värdelös?
På 70-talet slet jag med en tung och trög klippare, som fungerade utmärkt. Utvecklingen har tydligen gått bakåt.
 
C
H Hella1 skrev:
Hur kan en ny maskin år 2021 vara totalt värdelös?
På 70-talet slet jag med en tung och trög klippare, som fungerade utmärkt. Utvecklingen har tydligen gått bakåt.
Själv blir jag inte alltför förvånad över att det finns en massa värdelösa skitprylar på marknaden. Det är väl snarare ett signum för vår tid. Finns mycket prylar där man hade gjort miljön en tjänst om man hade slängt dem redan på fabriken. På det sättet var det mycket bättre förr.

Vad värre är, är att det inte längre verkar finnas några riktigt bra handjagare.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Jag har en AL-KO gudenaa gu400. Den har jag haft i 3år, inget som helst underhåll, haft den ute året runt och den klipper fortfarande mycket bra.

Den har självslipande eggar så den är något tyngre att klippa med, det är den enda nackdelen.
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Nu kommer bilden på min husqvarna novo tangent....
Kunde inte provklippa riktigt då gräset var blött eftersom det regnade vid stugan...
Den har stått i uthuset i många år... Men den fungerar utan problem... Utan el eller bensin...

Årsmodell okänd. Men far renoverade denna i mitten på 80-talet...
 
  • Husqvarna Novo handgräsklippare med logotyp och detalj av hjul på fuktig gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.