I min källare har jag gjutit EPS-betong på befintlig oisolerad platta och över det gjutit in golvvärme i flytspackel. På toppen har jag fått hjälp av hantverkare att gjuta industrispackel på hantverkarens inrådan. Enligt hantverkaren skulle detta ge mig ett färdigt ytskikt som inte behöver behandlas. (Ska ha flytspackel med mattor på som ytskikt tills vidare.)

Jag reagerade dock på att spacklet (tror att det var combimix 920) verkar ha blivit väldigt bubbligt. I huvudsak är det små bubblor som gör att ytan ser perforerad ut. Vad värre är att det på ett ställe är större bubblor som brister när man tar på dem och blottar spröd spackelyta. Jag kan med lätthet skrapa loss spacklet här. Spacklet är överlag rätt mjukt, drar jag med nageln på ytan blir det ett mörkt märke. Dessutom blir det fotavtryck när jag går på spacklet utan skor. Det räcker med att jag lägger foten på spacklet i 2-3 sekunder. Avtrycket bleknar sakta bort. Det här gått 2 dygn sedan spacklet lades på.

Nu är frågan, har hantverkaren gjort fel? Han kommer på måndag och tittar och jag behöver veta vad jag kan förvänta mig och vad jag bör klaga på. De stora bubblorna med det uppluckrade spacklet blir nog svårt för honom att snacka bort. Men det andra? Kommer spacklet att bli hårdare så att det inte blir märken av min nagel och fotavtryck när jag går? De små bubblorna stör mig egentligen inte så mycket men jag oroar mig för att det är ett tecken på att hantverkaren gjort fel och att det kan komma att bli problem framöver om jag vill lägga klinker eller måla golvet.

Tacksam för input!
 
  • Betonggolv med små bubblor och ett område med större bubblor och skadad yta nära trälist och dörrpost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen gjuten grå betonggolvyta med synliga små bubblor och ojämn textur nära en vit väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20210605_130110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjutet industrispackel på källargolv med synliga bubblor och avtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett ljusgrått golv med små bubblor och en större oregelbunden blåsa som tecken på dålig härdning eller felaktig applicering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta av industrispackel med synliga fotavtryck nära en tröskel, indikationer på mjukt och bubblande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag inte låta som nån expert men jag gjöt 2 säckar flytspackel på en mindre ytan tidigare här.
Ytan är väldigt hård och slät, inga bubblor eller att man kan skrapa med fingret.
Det kanske är felblandat eller "fel spackel" med tanke på tänkt slutresultat. ?
 
T TheGame skrev:
Nu ska jag inte låta som nån expert men jag gjöt 2 säckar flytspackel på en mindre ytan tidigare här.
Ytan är väldigt hård och slät, inga bubblor eller att man kan skrapa med fingret.
Det kanske är felblandat eller "fel spackel" med tanke på tänkt slutresultat. ?
Hur lång tid tog det tills ytan blev så hård?
 
A adab85 skrev:
Hur lång tid tog det tills ytan blev så hård?
Torsdag, när jag kollar nu är det stenhårt.
 
T TheGame skrev:
Torsdag, när jag kollar nu är det stenhårt.
Vad för flytspackel?
 
@
Kör jag hade golvläggaren här och flytspacklade 5 cm så gick han sedan efter och tog bort ev. bubblor genom att "dutta" på ytan. Resultatet blev en spegelblank yta då det torkade. Nu spelade det iofs inte så stor roll eftersom vi skulle lägga kliniker ovanpå. Men det såg alltså inte ut så där...
 
A adab85 skrev:
Vad för flytspackel?
Byggmax universal spackel.
Jag gjorde även som ovan skrev duggade med spackeln när jag hade lagt ut, man såg att det var små bubblor som piippade upp då. Ville inte riskera att få det poröst så jag duttade tills jag inte såg fler bubblor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.