Det börjar bli dax att bestämma sig för fruktträd på nya tomten och vi skulle vilja ha äppel/plommonträd som är så gamla som möjligt så att man inte behöver vänta tills barnen är stora innan de bär frukt. Någon som vet var man kan köpa "lite äldre" träd om det överhuvudtaget är möjligt i Stockholmstrakten?
Vågar man sats på familjeträd eller är det bättre med renodlade sorter?
 
Hemmakatten
Hos Sveriges Pomologiska Sällskap, www.swepom.com, kan man beställa äppelträd som är äldre. Dessutom kan man beställa träd på olika stammar, (höga eller lägre).

Beroende på hur stor trädgård ni har och hur många äppelträd ni vill har, så kan det passa både med familjeträd eller vanliga äpptelträd. generellt ger familjeträd (oftast en tidg, en mellan och en sen sort) bra med frukt och är mkt bra som ensamnt träd i liten trädgård.
 
Ang. plommon är det kanske inte så lyckat med äldre exemplar eftersom plommonträd är relativt kortlivade. Plommon ger också frukt ganska tidigt men det skiljer från sort till sort, en del är tidigt bördiga, andra mindre så.

Så när det gäller plommon råder jag er att köpa ett vanligt ungt träd men av en sort som bär frukt tidigt. Fråga hos en kunnig handlare - här i Stockholmsområdet är väl Zetas i Kungens kurva bästa tipset.
 
Zetas i Huddinge säljer fyra och sex år gamla fruktträd, kolla med dem. Annars så det skall gå att beställa äldre fruktträd via alla seriösa plantskolor. Men gör det i så fall nu, inte mitt i trädplanteringssäsongen.

Vad gäller familjeträden så anses de inte så lyckade av proffsen (lättare att få sjukdomar samt svårare att få beskära snyggt), men jag tycker att det är kul om det växer flera olika arter på samma träd. Väljer man arterna rätt så får man frukt under en längre tid. Har såväl familjeträd plommon, päron samt själv håller på att bygga upp familjeträd äpplen medelst ympning.

Läs gärna på hos Forum hos www.odla.nu; många intressanta inlägg. Räkna dock inte med JA/NEJ svar, alla tycker olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.