É
Vi har två små sovrum på övervåningen som blir varma sommartid. Det finns ingen tilluft men däremot frånluft (frånluftsdon?) som går hela vägen ner till källaren där en Nibe 310p står. Kan ni komma på några risker med att koppla den varma luften från en portabel AC till frånluften? Kondens rör, problem för FLVP eller annat?

Om AC trycker mer än FLVP suger ut så kommer kanske varm luft ut ur övriga rums ventiler på våningen under (vardagsrum, badrum) men det är inte hela världen så länge sovrummen kyls.

Jag har inte köpt nån AC än men vill inte köpa nåt permanent som en riktig värmepump för om ett par år kanske ingen sover där upp längre.
 
Viktigt att det finns friskluftsventiler genom väggen (eller motsvarande) i vardagsrum och sovrum. A/C jobbar med högre luftflöden än ventilationen så det kan bli som du säger att varm luft delvis trycks ut genom andra frånluftsdon istället för att sugas in där. Det skulle också bli väldigt hög förångningstemperatur och avluftstemperatur i 310P. Risk att högtryckspressostaten löser ut och stoppar kompressorn.
 
É
Tilluft finns på undervåningen. Inte på övervåningen men det är delvis öppet upp till övervåningen. Eller det finns nån ventil i taken på övervåningen som jag inte kommit underfund hur de ska vara. De går ut till takventilationen skulle jag tro... Det är en ombyggt sommarstuga och ventilationen är inte direkt intrimmad på nåt sätt plus att fönster och dörrar står öppna hela dagarna sommartid.

Att få ut luften genom frånluften kändes smidigare än att krångla med fönsteröppning. Men du avråder alltså från det? Eller menar du jag kan prova och det värsta som kan hända är att den löser ut? Då kan man återställa och byta till fönsteralternativet istället?

kondens i rör är nog inga problem, när de väl kommer till källaren så är rören isolerade. Är bara vertikala röret på övervåning som är oisolerat.
 
Avluftskanalen ska kondensisoleras PE30 hela vägen från pannan och ut till tak- eller väggenomföring. Annars kan det bildas kondens på utsidan röret som rinner/droppar särskilt när det är fuktig sommar.

Som jag ser det blir det dåligt för ventilationen i huset att koppla A/C utlopp till frånluften. Man vill ju att "smutsig" luft från badrum, toalett, kök, grovkök etc garanterat ska ventileras ut ur huset, inte tryckas ut på annat håll. Annars får man bygga någon styrning som ställer upp fläkten i 310P på max när A/C går och mäta upp alla flöden vid frånluftsdonen och se att det räcker(?) Sedan när A/C stannar ska fläkten i 310P automatiskt gå tillbaka till normalläge.
 
É
Hjälper det om man stänger av kompressorn? Den gör väl inga underverk på denna modell och det är bara lite varmvatten som värms när det är varmt. Då överhettas inget eller?

hur övrig ventilation beter sig är jag inte så orolig över, den borde inte ha mycket funktion när huset är vidöppet om dagarna ändå. Det handlar om att köra några timmar på kvällen de varmaste dagarna. Men jag vet ju inte vad det är för magiskt som händer kring FLVP därav mina frågor.

Men som sagt, vore det bättre stänga av kompressorn eller är det nåt som ändå är igång och överhettas?
 
Kompressorn i 310P är inte stor men den sparar kanske 8.000 kWh per år så det är värt att den gör varmvatten och värme när det behövs. Däremot bör cirkulationspumpen vara avstängd på sommaren så värmeläckaget från pannan minimeras. Ändras med driftlägesknappen. Du kan ju testa att koppla som du tänkt dig men jag skulle i alla fall sätta fläkten i 310P på max då.
 
Sött in riktig luft luftpump för kyla istället för att mixtra
 
É
R reez skrev:
Sött in riktig luft luftpump för kyla istället för att mixtra
R reez skrev:
Sött in riktig luft luftpump för kyla istället för att mixtra
Jo men det skrev jag i första inlägget varför jag inte ville göra det. Men om ett par år blir det säkert aktuellt, på en utbyggd nedervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.