Hej!
Nu har vi fått vårt fina västervikshus. Jag öppnade proppskåpet och läser på en ditklistrad lapp. Disk och tvättmaskin går ej att köra samtidigt vintertid.
VA? Förklara detta för mig, tack. Det är väl ändå inte möjligt att elsystemet inte är dimensionerat så att disk och tvätt går att köra samtidigt??? Känns totalt osannolikt - som att säga att huset inte passar till en barnfamilj, tycker jag. Har jag missförstått något?
mvh Fiddeli
 
Det står samma i mitt skåp men jag har 20 amp men jag tror det är om man vill vara rädd om säkringarna när panna går för fullt plus allt annat
 
Vi har också 20amp säkringar. Jag tror också att det kan vara en friskrivning utifall det är jättekallt och allt går samtidigt, men jag vill gärna veta hur det faktiskt är, så jag väntar på svar från Ingela ...
mvh fiddeli
 
fialottabus skrev:
Vi har också 20amp säkringar. Jag tror också att det kan vara en friskrivning utifall det är jättekallt och allt går samtidigt, men jag vill gärna veta hur det faktiskt är, så jag väntar på svar från Ingela ...
mvh fiddeli
Hejsan,
Har du fått något svar än från Smålandsvillan?
/Olle
 
Är inte det en konstig friskrivning? Tänker mest att en disk- eller tvättmaskin inte drar så vansinnigt med el, jämfört med t.ex. en spis. Borde de inte varna för att laga mat på vintern om det är så att de vill friskriva sig från utlösta säkringar?

Hur har det gått i vinter? har du kunnat köra maskinerna samtidigt?
 
Snailman
Det beror ju på vilken av faserna som belastas mest, det är ju så att det är en högre fast årlig avgift för högre huvudsäkring, jag har säkrat ner till 16A, är man inte ekonomisk av sig är det ju bara att säkra upp...
 
nej, jag har inte fått något svar än ...
mvh fialotta
 
H
vi kör tvätt och disk och tork på vintern och det fungerar. men vi bor ju i den "gamla" modellen, i de nya uppgraderade husen sitter det väl bättre system.
 
Hej!

När pannan går på max och man kör övriga vitvaror så finns risken att säkringen går.
Ni kan ju uppgradera till 20 amp men var då medveten om att man betalar den fasta avgiften efter storlek på huvudsäkring.

Med vänlig hälsning

Ingela Bohrlund
Informationskontoret
SmålandsVillan AB
 
Hej och tack för ditt svar Ingela!
Då måste jag ju fråga dig vad "max" är? Betyder det att det ska vara rysligt kallt ute eller räcker det att ha pannan på vinterläge??
 
Hej!

Det jag menar med max är när det är väldigt kallt och man kör pannan för fullt.

Med vänlig hälsning

Ingela Bohrlund
Informationskontoret
SmålandsVillan AB
 
Det enklaste är väl att installera en effektvakt för pannan!

FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.