Hej!

Jag skulle vilja höra era åsikter om ett eventuellt husköp av några bekanta.

Badrum/dusch renoverat år 2014, klinkergolv lagt i egen regi utav husägaren.
Tätskiktet i golv består av 2 varv primer rakt på betongplatta, väggar mer oklart (väggarna ska enligt utsago inte ha renoverats).

Jag har redan framfört min åsikt och skulle vilja höra av folk som faktiskt är i branschen. Besiktningsmannen verkade inte ha några större problem med det, ej heller en rörmokare till sagda bekanta.

Resterande golvkonstruktion i huset är uppreglat trägolv (platta på mark), vilket jag tycker kan vara relevant. Åsikter?

Mvh
 
Har du läst vilka branschregler som gällde 2014?
 
Det är godkänt om det du kallar primer är motsvarande rollbart tätskikt.
 
J Jonne67 skrev:
Hej!

Jag skulle vilja höra era åsikter om ett eventuellt husköp av några bekanta.

Badrum/dusch renoverat år 2014, klinkergolv lagt i egen regi utav husägaren.
Tätskiktet i golv består av 2 varv primer rakt på betongplatta, väggar mer oklart (väggarna ska enligt utsago inte ha renoverats).

Jag har redan framfört min åsikt och skulle vilja höra av folk som faktiskt är i branschen. Besiktningsmannen verkade inte ha några större problem med det, ej heller en rörmokare till sagda bekanta.

Resterande golvkonstruktion i huset är uppreglat trägolv (platta på mark), vilket jag tycker kan vara relevant. Åsikter?

Mvh
Det låter inte som att badrummet är byggt enligt för tiden gällande branschregler. Har man bara renoverat väggar men inte golv så faller det direkt.

Det du får ta med i dina beräkningar är att försäkringsbolaget högst troligt inte kommer att hjälpa till ifall skadeorsaken beror på något som inte är byggt enligt gällande branschregler.

Å andra sidan skriver du 2014. Har badrummet används frekvent så har det ju fungerat ända tills nu. Då borde det rimligen fungera många år till.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du läst vilka branschregler som gällde 2014?

Jag fick gå tillbaka lite i tiden men jag har faktiskt själv gjort badrum och tätskikt tidigare, år 2014 visade det sig vara. Då användes ett rollbart tätskiktsmembran i kombination med tätskiktsfolie med korrekt utförda skarvar mellan vägg och golv. Å andra sidan så var underlaget inte betongplatta.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är godkänt om det du kallar primer är motsvarande rollbart tätskikt.
Husägaren säger bara primer. I mina ögon har väl enbart primer kanske aldrig varit godkänt som tätskikt? Åtminstone inte 2014. Men jag är öppen för att bli rättad.
 
Redigerat:
Nä, det låter som att det är helrenovering om man ska vara helt säker på att det är ok.
 
J Jonne67 skrev:
Husägaren säger bara primer. I mina ögon har väl enbart primer kanske aldrig varit godkänt som tätskikt? Åtminstone inte 2014. Men jag är öppen för att bli rättad.
Det fanns en primer som användes på -90 talet. Har något i bakhuvudet fram till ca -95.
Minns inte när kravet på ”gummi” kom. Men långt före 2014. Dåtidens primer klarade inte hög fuktbelastning. Man kan säga att den klarade badkar med inte dusch.
(Som vanligt gäller inga regler utan undantag).

Nu har du betongplatta. Den tål fukt på ett helt annat sätt. Men eftersom väggarna inte renoverades samtidigt 2014 så faller allt ändå.

Vad är det för material i väggarna förresten?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det fanns en primer som användes på -90 talet. Minns inte när kravet på ”gummi” kom. Men långt före 2014. Dåtidens primer klarade inte hög fuktbelastning. Man kan säga att den klarade badkar med inte dusch.
(Som vanligt gäller inga regler utan undantag).

Nu har du betongplatta. Den tål fukt på ett helt annat sätt. Men eftersom väggarna inte renoverades samtidigt 2014 så faller allt ändå.

Vad är det för material i väggarna förresten?

Kakel på väggarna, vad som är bakom är mer oklart men jag antar att det är gips. Hur tätskikt på väggarna ser ut vet jag inte men skarven mellan vägg och golv borde ju vara bristfällig tänker man.
 
J Jonne67 skrev:
Kakel på väggarna, vad som är bakom är mer oklart men jag antar att det är gips. Hur tätskikt på väggarna ser ut vet jag inte men skarven mellan vägg och golv borde ju vara bristfällig tänker man.
Är det gips på väggarna skulle jag vara mycket mer orolig. Men om duschen används frekvent sen 2014 så måste hen fått till skarven vägg/ golv. Annars hade det krupit upp i gipsen för länge sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.