Hej!
Finns en exakt likadan rubrik med samma problematik. Köpte hus 2019 och 2020 började detta bekanta pipande ljud som uppstår när batteri till brandvarnare börjar bli dåligt/svagt. Först skulle jag glad i hågen byta batterier men insåg att det var inte någon av de två synliga brandvarnarna som pep utan precis som rubriken lyder så har någon av tidigare ägare ”glömt” brandvarnaren i undertak. Vilket jävla skämt höll på att bli galen. Nu 12 månader piper det fortfarande var 49 sekund. Börjar vänja oss men vill såklart demolera brandvarnare. Till skillnad från den snarlika tråden (trodde ingen annan kunde ha sån otur) så kan jag inte på dessa 12 kvadrat med exakthet lokalisera var den sitter. Har tagit ut spottar för att titta men ser inget. Vill inte riva hela taket, hur gå till väga för att lokalisera och sen attackera? Och varför tar batteriet inte slut ? Tacksam för tips
 
  • Wow
john.h och 1 till
  • Laddar…
Kan det inte vara grannen ovanför då ?
 
@
O Ollebanan5 skrev:
Hej!
Finns en exakt likadan rubrik med samma problematik. Köpte hus 2019 och 2020 började detta bekanta pipande ljud som uppstår när batteri till brandvarnare börjar bli dåligt/svagt. Först skulle jag glad i hågen byta batterier men insåg att det var inte någon av de två synliga brandvarnarna som pep utan precis som rubriken lyder så har någon av tidigare ägare ”glömt” brandvarnaren i undertak. Vilket jävla skämt höll på att bli galen. Nu 12 månader piper det fortfarande var 49 sekund. Börjar vänja oss men vill såklart demolera brandvarnare. Till skillnad från den snarlika tråden (trodde ingen annan kunde ha sån otur) så kan jag inte på dessa 12 kvadrat med exakthet lokalisera var den sitter. Har tagit ut spottar för att titta men ser inget. Vill inte riva hela taket, hur gå till väga för att lokalisera och sen attackera? Och varför tar batteriet inte slut ? Tacksam för tips
Verkar väl otroligt att det ska vara en brandvarnare som varnat för lågt batteri i ett år. Menar att om batteriet är lågt borde det väl ändå ha tagit slut på denna tid - speciellt då den piper "hela tiden". Kanske finns någon annan källa till pipandet..... (?)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det inte vara grannen ovanför då ?
”köpte hus” står det ju, så antagligen ingen granne ovanför.

Är det enplanshus? I så fall kanske du kan gå upp på vinden och lyssna och se om det går att såga upp ett litet hål.
Annars har jag tyvärr inget tips...
 
Är det sänkt undertak. Isf hur mycket? Finns det isolering eller är det fritt? Om det finns tillräckligt med space för att få upp skallen ovan undertak så hade jag sågat upp en fyrkant med en fein och stuckit upp huvudet. Se till att det finns trä att skruva tillbaka fyrkanten i när du återställer. Sedan lite spackel och färg. Har du grannar som bor i likadana hus. Kolla om det finns en standardplats för brandvarnare i andra hus. Då ökar sannolikheten att den sitter på samma ställe hos dig.
 
  • Gilla
Ollebanan5
  • Laddar…
G
Är det sänkt med bara regeltjocklek? Om så är fallet så är det nog svårt att kika upp. Att pejla in något som bara låter en gång per minut med öronen är nog väldigt svårt. Kanske taket är ditsatt av föregående ägare? isåfall kanske de kan peka ut ganska exakt vart den sitter. En annan sak som man skulle kuna prova är att installera ett ljudinspelarprogram på mobilen, ett sånt som visar grafiskt hur hög volym det är på inspelningen. Sedan på så sätt spela in pipet på olika ställen i rummet och i efterhand jämföra styrkan på volymen för att lura ut var brandvarnaren sitter.
 
  • Gilla
Ollebanan5 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det inte vara grannen ovanför då ?
sorry var otydlig bor i villa så ingen granne ovanför.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
”köpte hus” står det ju, så antagligen ingen granne ovanför.

Är det enplanshus? I så fall kanske du kan gå upp på vinden och lyssna och se om det går att såga upp ett litet hål.
Annars har jag tyvärr inget tips...
tvåplanshus och detta är på markplan.
 
G Gooli skrev:
Är det sänkt med bara regeltjocklek? Om så är fallet så är det nog svårt att kika upp. Att pejla in något som bara låter en gång per minut med öronen är nog väldigt svårt. Kanske taket är ditsatt av föregående ägare? isåfall kanske de kan peka ut ganska exakt vart den sitter. En annan sak som man skulle kuna prova är att installera ett ljudinspelarprogram på mobilen, ett sånt som visar grafiskt hur hög volym det är på inspelningen. Sedan på så sätt spela in pipet på olika ställen i rummet och i efterhand jämföra styrkan på volymen för att lura ut var brandvarnaren sitter.
Tack, ja exakt det är sänkt med regelstorlek och det är nog förrförra ägaren som klantat sig. Jag får helt enkelt leta efter efter en sådan app.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du provat med en sådan här genom ett hål till en spot?
[länk]
Tack ska garanterat köpa, tack!
 
Lokalisera och borra många små hål tills det tystnar?
 
  • Gilla
Ollebanan5
  • Laddar…
Köp en liten teleskopskamera för 200 med belysning och fira in den i en utav spotthålen och leta.
 
  • Gilla
Ollebanan5
  • Laddar…
Blås upp rök från tex ett ljus, borde få den att larma, detta borde göra att batteriet tar slut, el att du bättre kan lokalisera platsen
 
  • Gilla
Ollebanan5
  • Laddar…
M Martin"bosse" skrev:
Blås upp rök från tex ett ljus, borde få den att larma, detta borde göra att batteriet tar slut, el att du bättre kan lokalisera platsen
undrar hur länge det tjuter innan batteriet tar slut dock, men kanske kan va värt ett försök, man får testa på morgonen så förhoppningsvis slut till natten.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.