Jag tänker att jag behöver en väldigt rinnande lim för att få ner det i sprickan.
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att jag behöver en väldigt rinnande lim för att få ner det i sprickan.
Om det går att trycka ihop sprickan så funkar det väl bra med trälim. Du kan ju blåsa ner limmet i sprickan med tryckluft tex.

Annars, om sprickan inte går ihop, så kanske det går att laga med epoxi?
 
Jag tror sprickan går igen. Planen är att trycka i lim (injicera) med en kanyl typ och sen sätta en tving.

Jag behöver ett lim som är

- tunt, dvs kan tryckas ut genom en kanyl.

- fungerar utomhus

- fungerar med teak
 
De två tunnaste limsorterna jag själv känner till är tunnt CA-lim och uppvärmd lamineringsepoxy. Både sorterna har jag sett folk injicera med spruta på film, men jag har haft begränsad framgång själv, troligtvis har jag haft för smala kanyler.

Om man värmer lamineringsepoxy (som är ganska tunn redan från början) så blir viskositeten nästan som vatten, men arbetstiden kortas drastiskt innan den börjar bli som gel så man måste vara förberedd och snabb.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Jag tror sprickan går igen. Planen är att trycka i lim (injicera) med en kanyl typ och sen sätta en tving.

Jag behöver ett lim som är

- tunt, dvs kan tryckas ut genom en kanyl.

- fungerar utomhus

- fungerar med teak
Prova typ en klisterspruta. Jag TROR den borde vara fin nog att få ner en liten bit i sprickan och klarar ju av tapetklister så även vanligt trälim borde gå utan problem.
 
Redigerat:
boschkenta
Jag har mest kört Sikas olika trälim pga att det är i princip gratis via en kontakt, men provade Titebond 3 nyligen och tycker det håller bättre även om det är lite pilligare att jobba med (mer flytande). Köpte en dunk på Swedendro (bäst pris) och det tog någon dag att få hem den o lite annat. Rekommenderar att skaffar en glü-bot flaska om ni inte föredrar någon annan, den underlättar verkligen vid limning :)
 
D Derbyboy skrev:
Vad tycker ni att jag ska ha till min spricka i ytterdörren av teak?
Epoxi. Det blir hårdare än träet, biter riktigt bra, rinner ner av sig självt och finns sorter som stelnar på 10 minuter.
 
Någon som kan länka till en rimlig produkt, epoxi?
 
Men limmar epoxi jag tänker ju dra ihop sprickan med tvingar.
 
D Derbyboy skrev:
Men limmar epoxi jag tänker ju dra ihop sprickan med tvingar.
D Derbyboy skrev:
Men limmar epoxi jag tänker ju dra ihop sprickan med tvingar.
Jag har den här. Finns även mindre förpackningar men den här är mest prisvärd.
https://www.bauhaus.se/strong-rapid...uIXpLYmckY8T8caAmtlEALw_wcB#go-to-description

Använd t.ex en våg eller medicinkopp och blanda exakt samma mängd av dom olika tuberna. Sen blandar du noga utan att vispa in förmycket luft i det. Sen med hjälp av träbitar, storlek/form som en glasspinne så kletar du ned allt guck i sprickan. Jag hade häktat av dörren och lagt den på högkant.
Epoxin är genomhärdad på 10 minuter. Behövs mer så är det bara att blanda till och fylla i mer.
Att tvinga ihop låter bra, så lägg i epoxin först sen tvinga ihop sen klart.
Man kan även maskera runt sprickan för att inte behöva slipa epoxin om det skulle hamna lite utanför.

Epoxi krymper inte som trälim gör när det torkar därför hade jag använt det här. Har haft det till ek utan problem. Har inte limmat teak som ska vara ett fett träslag så är inte helt säker på hur det träslaget beter sig men gör man bara rent först så det inte ligger spindelnät, barr, damm och pollen så tror jag absolut att epoxin fäster för det är en jävla kraft i den.
Har även glass cast 50 epoxi och den letar sig in så pass bra i trä att den rann igenom en 45mm tjock skärbräda i ek med ändträ. Den rann alltså igenom och ut på baksidan. Och härdar på 24-48h och så länge vill man kanske inte vänta

Innan du börjar så kan det vara bra att:
Rengöra sprickan med tryckluft.
Häkta av dörren.
Förbereda allt.
Använda engångshandskar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
De flesta limsorter fäster bättre och bättre ju tunnare fogen är, så att dra ihop fogen med tvingar låter i mina öron som en bra idé. Jag har ingen erfarenhet av teak som ju är lite fet men mitt förslag skulle vara lamineringsepoxy. Det är den tunnaste av alla epoxysorter (som jag känner till) så den har störst möjlighet att ta sig djupt ner i sprickan.

Min stora hobby är modellsegelflyg och där använder jag ofta epoxy för att laga skador i glas- eller kolfiberdelar. Generellt kan man säga att ju långsammare härdningstiden på limmet är, desto starkare och segare blir fogen. Av det skälet använder jag aldrig 5-minuters epoxylim utan oftast 15- eller 30-minuters, för att ibland gå upp till 24-timmars. Beträffande skillnaden mellan lamineringsepoxy oxh epoxylim så är lamineringsepoxyn mycket viskösare så den använder jag för att laminera fast ett nytt lager med exempelvisvis kolfiberväv på en vinge för vanligt lim klarar inte att väta igenom väven så att vidhäftningen och styrkan blir tillräcklig. Jag använder även lamineringsepoxy för smala sprickor där jag vill att den ska krypa in långt in i sprickan. För båda sorterna går det lättast att torka bort eventuellt spill med T-röd.

Jag brukar använda Biltemas lamineringsepoxy, främst för att den är lite billigare, men även för att den är nästan helt transparent när den torkat. Många professionella modellflygplanstillverkare använder andra fabrikat. West systems brukar vara populärt, det finns bl.a. hos Erlandssons brygga.

Två saker till: Epoxy är ganska kinkig på blandningshalten och tappar ganska mycket av sin styrka både om härdaren över- eller underdoseras. Jag blandar i en liten mugg på en våg. Därefter ska den blandas. Rör runt med en pinne tills du är säker på att du blandat tillräckligt mycket, därefter rör du lika länge till.

Dessutom: Epoxy är allergent. Om du får det på huden bör det tvättas bort direkt (lättast med T-röd). Undvik att få det på huden genom att använda handskar, men tänk på att de allergena ämnena tar sig igenom latexhandskar så det måste vara nitrilhandskar för att göra någon nytta. Det finns tjockare varianter att köpa hos de som säljer kompositer (Erlandsson och Carbix har det, jag vet inte hur det är med Biltema), tunnare varianter finns hos exempelvis Jula, Coop eller Ica.

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hem...Reparation/Epoxi/EPOXI_LANGSAM_1_2KG?id=09876
https://www.jula.se/catalog/hem-och...engoring/disktillbehor/nitrilhandskar-005732/
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
De flesta limsorter fäster bättre och bättre ju tunnare fogen är, så att dra ihop fogen med tvingar låter i mina öron som en bra idé. Jag har ingen erfarenhet av teak som ju är lite fet men mitt förslag skulle vara lamineringsepoxy. Det är den tunnaste av alla epoxysorter (som jag känner till) så den har störst möjlighet att ta sig djupt ner i sprickan.

Min stora hobby är modellsegelflyg och där använder jag ofta epoxy för att laga skador i glas- eller kolfiberdelar. Generellt kan man säga att ju långsammare härdningstiden på limmet är, desto starkare och segare blir fogen. Av det skälet använder jag aldrig 5-minuters epoxylim utan oftast 15- eller 30-minuters, för att ibland gå upp till 24-timmars. Beträffande skillnaden mellan lamineringsepoxy oxh epoxylim så är lamineringsepoxyn mycket viskösare så den använder jag för att laminera fast ett nytt lager med exempelvisvis kolfiberväv på en vinge för vanligt lim klarar inte att väta igenom väven så att vidhäftningen och styrkan blir tillräcklig. Jag använder även lamineringsepoxy för smala sprickor där jag vill att den ska krypa in långt in i sprickan. För båda sorterna går det lättast att torka bort eventuellt spill med T-röd.

Jag brukar använda Biltemas lamineringsepoxy, främst för att den är lite billigare, men även för att den är nästan helt transparent när den torkat. Många professionella modellflygplanstillverkare använder andra fabrikat. West systems brukar vara populärt, det finns bl.a. hos Erlandssons brygga.

Två saker till: Epoxy är ganska kinkig på blandningshalten och tappar ganska mycket av sin styrka både om härdaren över- eller underdoseras. Jag blandar i en liten mugg på en våg. Därefter ska den blandas. Rör runt med en pinne tills du är säker på att du blandat tillräckligt mycket, därefter rör du lika länge till.

Dessutom: Epoxy är allergent. Om du får det på huden bör det tvättas bort direkt (lättast med T-röd). Undvik att få det på huden genom att använda handskar, men tänk på att de allergena ämnena tar sig igenom latexhandskar så det måste vara nitrilhandskar för att göra någon nytta. Det finns tjockare varianter att köpa hos de som säljer kompositer (Erlandsson och Carbix har det, jag vet inte hur det är med Biltema), tunnare varianter finns hos exempelvis Jula, Coop eller Ica.

[länk]
[länk]
[länk]
Lite off topic:
Fäster epoxi på plast tror du? Har ett speciellt (svindyrt) plastlim från 3m men tror inte den skulle va stark nog att laga något ihop med väv då den är mer som ett kontaktlim och att kunna limma/laga plast är guld värt när det väl behövs:p
 
Redigerat:
N Nyfiknast skrev:
Lite off topic:
Fäster epoxi på plast tror du? Har ett speciellt (svindyrt) plastlim från 3m men tror inte den skulle va stark nog att laga något ihop med väv då den är mer som ett kontaktlim och att kunna limma/laga plast är guld värt när det väl behövs:p
Svårt att säga. "Plast" är ju ett väldigt bretr begrepp. Av egen erfarenhet vet jag att en spilld droppe på fel ställe (exempelvis ovanpå köksbordet) kan sitta som berget men man kan också använda GladPack som skydd mellan en limfog och tvingar. Generellt är "feta" plaster (typ sån man gör matlådor av) svårare att limma än andra sorter. Jag TROR att det har någonting med molekylkedjor att göra men jag är inte kemist.

Det bästa är nog att testa på en liten skräpbit och använda den bästa epoxyn du kan hitta. Jag använder vid sådana tillfällen Bostik Epoxy Super Strong med 24 timmars härdningstid (finns bla på Bauhaus). Många epoxysorter får bättre vidhäftning och styrka om de hålls varma under härdningen. Många använder hemmets torkskåp men jag har inget så jag brukar svepa in delar i min elektriska filt på lägsta effekt.
 
S Stefan_R skrev:
Svårt att säga. "Plast" är ju ett väldigt bretr begrepp. Av egen erfarenhet vet jag att en spilld droppe på fel ställe (exempelvis ovanpå köksbordet) kan sitta som berget men man kan också använda GladPack som skydd mellan en limfog och tvingar. Generellt är "feta" plaster (typ sån man gör matlådor av) svårare att limma än andra sorter. Jag TROR att det har någonting med molekylkedjor att göra men jag är inte kemist.

Det bästa är nog att testa på en liten skräpbit och använda den bästa epoxyn du kan hitta. Jag använder vid sådana tillfällen Bostik Epoxy Super Strong med 24 timmars härdningstid (finns bla på Bauhaus). Många epoxysorter får bättre vidhäftning och styrka om de hålls varma under härdningen. Många använder hemmets torkskåp men jag har inget så jag brukar svepa in delar i min elektriska filt på lägsta effekt.
Jo det finns en mängd olika plaster och givetvis när man väl behöver limma något så är det PE eller PP vilket är bland det svåraste så jag köpte 3M Scotch Weld 4693 men det är inte riktigt så bra som jag hade hoppats på och limfogen blir för mjuk och flexibel till det jag behövt limma.
Feta plaster är svåra att limma därför att porerna är så små. Jämfört med trä där man kan se porerna med blotta ögat så har feta plaster mycket små porer och därför behövs ett lim med lägre ytspänning än plasten för att det ska få fäste, limmet behöver liksom kunna åka ner i porerna.
Intressant det med värmen det hade jag inte tänkt på och det kunde man även göra med limmet jag har. Värma upp till 82 grader läser jag nu. Hur gör kan det smidigt och kan man värma hela 1L burken eller blir den dålig efter x antal uppvärmingar tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.