Wester skrev:
Stora och stora. Har tyvärr inga bilder när det är klart men några under byggtiden. Man kan ju få en uppfattning om hur det ser ut. Kan lägga upp lite bilder på hur det ser ut "klart" om jag kommer ihåg ikväll.
Första bilden saknar ju skyddet över filterinsattsen för fläkten. Bild 2 saknar ju det mesta men i skåpen står dubbla kyl samt frys. Överskåpen är just bara överskåp.

Det ser ut att bli riktigt snyggt.
Vad är det för kök?
 
W
kamy skrev:
Det ser ut att bli riktigt snyggt.
Vad är det för kök?
Det är klart sedan ett år tillbaka men hade inga bilder på jobbet. Köket e byggt på ett snickeri.
 
Wester:
Klart bättre än jag trott! Gillar att ni valt smalare överskåp!


Ja alla har vi våra preferenser. Jag känner mig ibland löjligt allergisk mot den konstruerade känslan, som TorpSara beskriver det hela. Jag menar, acceptera en gömd kyl i ett skafferi men inte gömd bakom en träpanel. Löjligt...

Hade jag haft ett litet torpkök hade jag valt att ha kyl/frys i farstun, men nu har jag 30 kvm å då känns det genast konstruerat att inte ha det hela synligt. :D
 
Hej,

Kyl/fry - byggdes in i ett hörn, måttbeställt träkök, för att passa en 60 kyl, men med ett 20 cm skafferi på sidan för att nyttja vägg fram till en dörr. Ganska högt i tak och det ansluter där som ett sånt där "hörnsakfferi" skulle. (se bild).

Större frys - får stå ute i logen.

Diskmaskin - helintegrerad. Kom inte fram till annan lösning.

Spis - 70 cm svart spis som står brevid den svarta vedspisen. Smälter liksom ihop bättre så och allt rymdes under befintlig gammal murad spiskåpa. Fläkten gömdes inuti kåpan.
 
  • smallDSC01105.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
selala skrev:
Hej,

Kyl/fry - byggdes in i ett hörn, måttbeställt träkök, för att passa en 60 kyl, men med ett 20 cm skafferi på sidan för att nyttja vägg fram till en dörr. Ganska högt i tak och det ansluter där som ett sånt där "hörnsakfferi" skulle. (se bild).

Större frys - får stå ute i logen.

Diskmaskin - helintegrerad. Kom inte fram till annan lösning.

Spis - 70 cm svart spis som står brevid den svarta vedspisen. Smälter liksom ihop bättre så och allt rymdes under befintlig gammal murad spiskåpa. Fläkten gömdes inuti kåpan.
Snyggt, så ska det se ut, inte något rostfritt shabrak mitt i blickfånget.
 
Selala:
Ser riktigt bra ut tycker jag, just vinkeln ut mot köksfönstret och att du går upp i tak gör att man får bort känslan av ett kylskåp i standardmått.

Vi hade också tänkt att ha en svart spis vid vedspisen, men tyvärr går nog inte det att ordna... :( Det får bli en svart spis i den vanliga köksbänkraden istället. Har du några bilder på spisen, det vore roligt att se...?
 
selala skrev:
Spis - 70 cm svart spis som står brevid den svarta vedspisen. Smälter liksom ihop bättre så och allt rymdes under befintlig gammal murad spiskåpa. Fläkten gömdes inuti kåpan.

Finns bilder på spisar och kåpa?
 
Vi resonerar ungefär som Dr_Jerkyll - kommer att ha kyl, frys och ugn fullt synliga i rostfritt men diskmaskinen helintegrerad. En rakt av synlig blandning av gammalt och nytt alltså - det faller sig naturligt i vårt fall eftersom huset (ursprungligen 20-tal) är så sönderrenoverat och tillbyggt att det inte kan bli något "helgammalt".

Selala: Jättesnyggt! Trodde inte att det gick så bra att bygga in bakom infällda luckor, men tydligen ändå!
 
Selala:
Är det en "kickspace" underfönstret ?
 
Vi integrerade kylen i vårt förra hus. Frysen hade vi i en garderob.
Kylen är alltså i skåpet längst till vänster, bilden dålig...Fungerade praktiskt väldigt bra, utseendemässigt, hm.
I vårt kommande hus skall vi ha frysbox i rum under trappan och ett fristående smeg-kylskåp som redan syntes här på bild.
 
  • larsmokök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roligt att se så många snygga lösningar och fint med ett blått kök selala!
Själv har jag ett dimgrått kök med bl. a. integrerad kyl och frys.
Kanske är det inte det mest praktiska men det är väldigt snyggt.
Nackdelen är att marknaden för inbyggnadsbara kylvaror är så liten och det finns inte så mycket att välja på. Dessutom är vitvarorna mindre i storlek/volym.
Vi har valt Miele och frysen har endast två lådor så vi har en extra frys ute i förrådet - funkar bra...
 
tallmilan skrev:
Selala:
Är det en "kickspace" underfönstret ?

Näpp, det är inte en kickspace. Vi lät gamla vattenburna elementet sitta kvar.

Löste värme utsläppet genom att dra ut skåpet (den delen är en hel enhet i massivt trä), göra extra djup bänk och sen i både bänken och sockeln göra stora "hål" med en sort flätad plåt galler. Funkar utmärkt och inte för varmt i skåpet framför heller.

Tyvärr ingen bild på svarta spis delen som några undrade (kameran strejkar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.