S Stego1 skrev:
Aber halt in der mangeln! Min elklippare går med kabel. Grön el så det stänker om det. Bolund skickar pussmail (fy fan). Det finns inte många skötta motorklippare som håller i 30 år. Briggs och Strattons sidventilare är ju inte det mest effektiva man ser på turfarna. Dom kanske går att starta efter åtta jävvlar i helvete och 14 gräsklipparjävel, men dom lär släppa ut mycket skit i luften. Fi donk. Min cykel är från 1892 och skor gör jag själv av tidningspapper. Givetvis har jag bil i form av häst och skrinda. Du tror väl inte att jag lever som jag lär?
Nä exakt, därför är det fult att peta på andra om klimatet när någons stackars gräsklippare inte ens märks i havet av kolkraften.
Ne du har väl aldrig sett ett sådant irl va va va. Fick det som utsikt från hotellet på en resa i polen.
Du trodde minsann att du har grön el med och att elleverantören har en kran och bara gödslar dina uttag med miljövänliga vindkraft och snälla vattenkraft.

Pma mig om 30 år när din elis går på samma batteri som idag så kan vi diskutera miljövänligheten ;)

Nu ska jag äta lite chips för att orka med att klippa ca 80kvm gräs med min stiga 50 imorrn.
Trevlig helg :D
 
S Stego1 skrev:
Du påverkar miljön genom en oeffektiv och utsliten motor som drar 3 liter olja/500 kvm.
En audi?
 
  • Haha
Enolf
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Jag kör elektriskt, kabel givetvis. Har aldrig haft en bättre klippare. Halleluja i tabernaklet.
Tänk vad fin naturen blir av att utvinna koppar till din elsladd. Stor gruvöppning i landskapet med färgrika mineralavsättningar, vilket visar miljöpåverkan från kopparutvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag menar är att hur du än gör är det någon form av miljöpåverkan.

Därför brukar jag inte peka finger åt hur andra gör sina val.
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Nä exakt, därför är det fult att peta på andra om klimatet när någons stackars gräsklippare inte ens märks i havet av kolkraften.
Ne du har väl aldrig sett ett sådant irl va va va. Fick det som utsikt från hotellet på en resa i polen.
Du trodde minsann att du har grön el med och att elleverantören har en kran och bara gödslar dina uttag med miljövänliga vindkraft och snälla vattenkraft.

Pma mig om 30 år när din elis går på samma batteri som idag så kan vi diskutera miljövänligheten ;)

Nu ska jag äta lite chips för att orka med att klippa ca 80kvm gräs med min stiga 50 imorrn.
Trevlig helg :D
Min elklipoare använder inte batteri. Elkabel. Dvs eluttaget. Mycket miljövänligt. Grön el från äkta svensk vindkraft, sk Bolundenergi.
 
S
Keiller Keiller skrev:
Tänk vad fin naturen blir av att utvinna koppar till din elsladd. [bild]

Det jag menar är hur du än gör är det någon form av miljöpåverkan.

Därför brukar jag inte peka finger åt hur andra gör sina val.
Nu tillverkades min elkabel när naturpåverkan inte var ett problem. Det finns två sätt att göra saker på. Mitt sätt eller fel sätt
 
S
R Rkarlsson skrev:
Nä exakt, därför är det fult att peta på andra om klimatet när någons stackars gräsklippare inte ens märks i havet av kolkraften.
Ne du har väl aldrig sett ett sådant irl va va va. Fick det som utsikt från hotellet på en resa i polen.
Du trodde minsann att du har grön el med och att elleverantören har en kran och bara gödslar dina uttag med miljövänliga vindkraft och snälla vattenkraft.

Pma mig om 30 år när din elis går på samma batteri som idag så kan vi diskutera miljövänligheten ;)

Nu ska jag äta lite chips för att orka med att klippa ca 80kvm gräs med min stiga 50 imorrn.
Trevlig helg :D
Förresten var jag i Polen för två veckor sedan. Nen jag har bott på Lidingö och hade utsikt mot Värtaverket som är ett kolkraftverk.
Nu blir det pilsner och sprida glädje i familjen.
 
S
Keiller Keiller skrev:
Då lär du inte gilla min andrabil :D
Antagligen inte. Det är väl en Trabant kan jag tänka.
 
S Stego1 skrev:
Min elklipoare använder inte batteri. Elkabel. Dvs eluttaget. Mycket miljövänligt. Grön el från äkta svensk vindkraft, sk Bolundenergi.
Fan så skrev jag batteri ändå när jag menade elmotor.

Nej, du får inte grön el till 100% i ditt uttag. Om du inte har en förlängningskabel som matar ström direkt från turbinen. Det är bara ett sätt att få dig att betala mer pengar för något alla får.

Fy dig, åkte du båt till polen eller flyg? Tänk så många kubik råolja den där färjan drar eller bränsle flygmaskinen suger upp ;)

Polen är fint. Trevliga människor, tyvärr mycket skitiga floder och sånt när vi var i Krakow.
 
S Stego1 skrev:
Antagligen inte. Det är väl en Trabant kan jag tänka.
Nej, ingen Trabi, även om den på sitt vis är en ball bil.
 
Bra tråd! Jag klipper ca 500 kvm med handjagare. Gillar extramotionen och tystnaden. Gödslar inte men lämnar klippet, tycker om en gräsmatta med variation, tusenskönor och ett tiotal andra blommor växer där. Slipar med slippasta vartannat år eller så. Helt problemfritt, även i lätt regn.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 2 till
  • Laddar…
S
Keiller Keiller skrev:
Nej, ingen Trabi, även om den på sitt vis är en ball bil.
Har du sett på tuben hur dom tillverkades? Det var inget finlir precis.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Fan så skrev jag batteri ändå när jag menade elmotor.

Nej, du får inte grön el till 100% i ditt uttag. Om du inte har en förlängningskabel som matar ström direkt från turbinen. Det är bara ett sätt att få dig att betala mer pengar för något alla får.

Fy dig, åkte du båt till polen eller flyg? Tänk så många kubik råolja den där färjan drar eller bränsle flygmaskinen suger upp ;)

Polen är fint. Trevliga människor, tyvärr mycket skitiga floder och sånt när vi var i Krakow.
Ja du. Det var ju till att ta färja. Jag hade planer på att ta bilen på ryggen och simma över. Det är ju inte så långt.
Jodå jag har kabel till kraftverket ( på ett eller annat sätt). Jo Polen skulle man bo i nu när man snart går in i sista kurvan. Billigt som attan. Dotera bodde där ett år och jag skulle kunna tänka mig att sitta på stranden till Wisla och vissla men en kall pilsner i näven. Polen håller sakta men säkert på att städa upp i skiten.
Elmotorn ja, jo den är borstlös så den kan hålla i bra många år. Troligen till nästa sekelskifte om den får lite omvårdnad, vilket den får. Käringen brukar gny att jag omvårdar mina prylar mer än henne. Jag har sagt att när jag kan köra en elkontakt i röven på henne och hon klipper gräset lika bra så har hon kvalat in för lika bra omvårdnad.
 
Köpte en stiga 240 på Ica rätt nyligen och tycker den funkar bra för 600kvm.
 
Mina föräldrar tyckte att dom hade ju två grabbar i arbetsför ålder (över 7) och en gräsmatta som var naturligt indelad i två halvor, så dom köpte två handjagare. Med god fart klippte man sin halva på en timme och fick en pinnglass.
Bor i eget hus sedan några år, och planerar att föra traditionen vidare, men än är trollen för små så jag får klippa själv. :)
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det ser komiskt ut när folk kör motorgräsklippare på riktigt små tomter. Har man en 10 kvadrats plätt så är det handjagare som gäller. Robot eller motor-klippare hör hemma på lite större ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.