Vet inte vilken avdelning detta ämne passar in på egentligen...

Vi har tydligen ett jordgetingbo någonstans, misstänker uppe på kallvinden men vet inte. Vad jag förstår är de inte farliga bara man get tusan i dem. Men vi har en 14mån dotter här hemma och 2st katter som inte förstår det, så vi vill helt enkelt ha bort dem. Är det ett samtal till Anticimex som gäller eller hur går man till väga? Hemförsäkring?
 
Jordgetingar är getingar som bygger bon i jorden typ.
Det är "vanliga getingar" så inget farligare.

Myrr dödar getingar, dödat några bon efter tips här på bygga hus :)
 
Googlade, verkar vara bålgeting. Ser ut som en vanlig geting men är typ 7000grr större
 
Bålgetingar är stora men tycker dom brukar vara lugnare än vanliga getingar. Dom brukar väl också leva i par så det är ju inte så många. Men spruta raid eller något liknande där dom bor flera dagar i sträck så dom inte trivs så flyttar dom antagligen.

Jag tror getingar hittar hem med doftmarkeringar om man sprutar medel som stör deras markeringar brukar dom få svårt att hitta hem. Jag brukar använda raid.
 
Vet inte alls vart boet är som jag skrev. Vi såg en nu precis på handtaget på barngrinden vi trappan. Vi fick ut den till slut men.............
 
Bild
 
  • En spindel på en vit barngrind märkt "hauck FUN FOR KIDS" vid en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
jordgetingar är betydligt värre än vanlig geting.
haft 3 getter som de stuckit ihjäl..

Jag har en kollega som fick 150 stick..
Han mådde inte bra..
de har sina bon i marken eller i stubbar.
väldigt aggressiva.

sprayfärg eller flytande färg, olja, diesel, E85 mm fungerar utmärkt för att ha ihjäl asen..
vanliga getingar har man sönder boet för och mosar larverna så dör de ut fort.. :cool:(y)
 
Nej, de bor inte i par. Det är samhällen som vanliga getingar. Men inte lika många. De navigerar inte med lukt, det funkar inte i luften.
De är inte alls lika intresserade av sötsaker som vanliga getingar, så i allmänhet är de inte till lika stort besvär. Sannolikheten att bli stucken är inte särskilt stor. De äter främst andra insekter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Den är en bra och nyttig geting, men ska helst ha sitt bo på vettigt ställe.

[länk]
Jadå, de är säkert jättesnälla tills de ser ett hot. Så som vår dotter på 14 månader som inte kan hålla händerna i styr.
 
Dom vill man ju inte ha inne. Jag har tydligen fel bålgetingar bygger tydligen visst stora bon med många individer. Jag blandar ihop dom med någon annan sort som lever i par.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de bor inte i par. Det är samhällen som vanliga getingar. Men inte lika många. De navigerar inte med lukt, det funkar inte i luften.
De är inte alls lika intresserade av sötsaker som vanliga getingar, så i allmänhet är de inte till lika stort besvär. Sannolikheten att bli stucken är inte särskilt stor. De äter främst andra insekter.

Dom kanske inte navigerar med lukt men dom verkar markera ingångarna till sina bon med lukt på något vis. För om man sprutar något som luktar starkt runt ställena som dom brukar krypa in till sina bon så hittar dom inte hem.
 
harry73
Ja, bålgetingar har stora bo. Vi hade en högst upp på gavelspetsen. De jagar nattfjärilar och andra insekter på natten. Jagar också andra getingar. Men eftersom nattfjärilar drar sig till ljuset, jagar de mycket runt huset, och kan vara aggressiva när de jagar.

Att ha dom inomhus med småbarn är inte heller en höjdare. Jag tycker man ska försöka tåla bålgetingar så mycket som möjligt, men det finns gränser.
 
C
harry73 harry73 skrev:
Ja, bålgetingar har stora bo.
Vi hade bålgetingar som byggde bo i en vanlig fågelholk, så det varierar nog. Blev väldigt förvånad över hur de fick plats därinne faktiskt.

Hur som helst, väldigt harmlösa. Tänkte att jag skulle avhysa dem vilket slutade med att jag stod och rotade runt med en pinne i hålet på fågelholken, men inte ens det retade upp dem vilket fick mig att inse de inte var ute efter att j-vlas, så de fick bo kvar.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ja de brukar gärna bygga bo i fågelholkar, men det händer att bon blir för stor och att de bygger ett nytt och större bo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.