R
Vi ber om ursäkt!
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
R
Allt är borttaget!
 
Så här några år senare... anses FK fortfarande fungera lika bra eller ska man satsa på "riktig" begränsningskabel eller ännu något annat alternativ?
 
Personligen har jag alltid sett FK som ett helt förkastligt kabelalternativ för begränsningskabel och jag står fast vid detta. För dålig åldringsbeständighet helt enkelt.
De flesta ägare av robotanläggningar inkl jag har viktigare saker att fokusera på än att hålla på och fiffla med ruttna begränsningskablar i tid och otid.
___
PS. Kan tillägga att min uppfattning formats av att hjälpa grannfrun få ordning på hennes robotanläggning där det var åtskilliga segment av FK som fick bytas ut mot riktig kabel. Det som händer är att fukt går genom höljet och oxiderar koppartrådarna, leder till fail inom några år. Sedan var ju kopplingarna illa gjorda i tillägg men det fanns brott mitt på kablarna också.
 
Redigerat:
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Har sett inlägg från personer som har varit med från start av Automower-utvecklingen runt 1999 och där använt FK-kabel i installationen och som fortfarande fungerar.

Vi använde FK till guiden för ca 7 år sedan, inga problem so far.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Kanske FK kan funka vid vissa markförutsättningar typ torrt för det mesta.

Från min synvinkel så är merkostnaden för att använda avsedd kabel så låg att jag aldrig skulle komma på tanken att chansa på en olämplig kabeltyp. Arbetet med att hålla kabeln fungerande över tid är vad man vill minimera, så litet bekymmer som möjligt. Det ska bara fungera när man lagt slingorna.
 
  • Gilla
Peter Nordin Husum och 2 till
  • Laddar…
Fördelen med HQ eller kopior är att manteln/isoleringen är gjord av Nylon som är ganska slitstark. FK har mjuk plast som inte tål lika mycket mekanisk påverkan. Däremot har FK oftast tjockare isolering än original. Så frågan är: tjock mjuk isolering eller tunn hård isolering. För den elektriska funktionen har det ingen betydelse.
Tekniskt sett kan du använda nästan vilken skrotkabel som helst bara du vet inkopplingssättet.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
om diskussionen är PVC (FK) vs PE (begränsningsreåd) så vinner PVC.

Men det kanske finns begränsningsreåd i PVC också. Då räknas l vinnaren på priset.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Min upplevelse av riktig begränsningskabel är:
1) förtennade ledare
2) en riktigt seg plast som omsluter dessa, av en typ som inte släpper igenom fukt
3) att detta hölje är typ sammansvetsat med ledarna innanför, det finns inga hålrum mellan ledare och isolering.

Detta gör att de inte släpper in fukt att oxidera ledarna på sikt. Kontakterat ordentligt med lödning och ett par lager krympslang med smältlim i så håller det bra i de tillämpningar jag testat under många år, robotslingor.

Andra kan ha lycka med andra saker men så här gör jag.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Förtennade ledare hjälper tyvärr inte mycket,i alla fall inte hos mig.
All plast släpper igenom fukt, mer eller mindre. Problem uppstår dock vid småskador.
det hade varit bra med en längsvattentätning i ledaren, typ gel eller svällpulver som man ha i kraftkabel men det är ju en kostnadsfråga.
Jag anser också det hade varit bättre med enkelledare istaället för mångtrådig som det är nu.
 
Bumpar inlägget.

Har en ytterst komplicerad dragning av begränsningskabel med ett 30-tal öar (mestadels stenbumblingar - ibland 4 stenar i serie) och bitvis torr och stenhård mark. Trots total gräsyta om mindre än 1000 kvm går det troligen åt mer än 800 meter kabel (dvs gränsen för vad som skall klaras av Automower).

Kabelfel uppstår mer eller mindre årligen - det är sällan rena brott utan dålig kontakt i skarvar, sliten kabel eller något annat. Att dra om hela kabeln är ett tvådagarsarbete. Oftast går det på en halvdag att hitta fel och åtgärda det. Men innan man har tid att ta tag i det brukar jag få klippa gräsmattan med bensinklippare för att hålla gräset nere.

Kabeln är A och O för att det skall fungera. När jag drog den första kabeln 2012 (gräsmattan har utökats i omgångar sedan dess) förstod jag inte hur viktig kabeln är.

I våras fungerade hela klippytan ibland (grön diod) och ibland inte (blå) och det var halva begränsningskabeln det var något fel på. Kopplade om så att halva gräsmattan blev klippt i alla fall. Gick i valet och kvalet om att skaffa en slinglös 430X - men den skulle kosta 58 000:- och finns tydligen inte tillgänglig ännu.

Valde till slut att skaffa 500m Husqvarna 3,4mm Heavy Duty. Drog om halva trädgården i en enda kabel (tog tre dagar med 4-timmarspass) och allt fungerar perfekt. Har svårt att tänka mig att något kommer att hända med denna del av kabeln de närmaste 10 åren.

Om jag för 13 år sedan visste vad jag nu vet:
1) Skaffa så grov kabel (yta mm2) som möjligt.
2) Skaffa så lång kabel att du slipper skarva
3) Kör på UV-säkrad och så slitstarkt hölje som möjligt
4) Om möjlligt - fräs ned kabeln

Att var och vartannat år fippla med begränsningskabeln är enerverande och tidskrävande.
 
  • Gilla
pomonavagen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.