Hej, jag hoppas bygga ett plank mot grannen i sommar. Dock lite osäker på hur man ska konstruera det för att det ska bli snyggt. Slängde ihop en skiss lite snabbt i Sketchup för att illustrera vad jag tänkt mig.

Jag tänker mig:
- markskruv som grundläggning (tar in entreprenör för det)
- Stående stolpar 95x95
- Liggande spikreglar 45x95
- Stående ribba 28x45, fästa med bredsida mot spikregel
- Planket blir drygt 60% tätt då utrymmet mellan ribborna är 30mm
- 1500 cc mellan markskruvarna, 2000 högt, 42 m långt, byggt som L med ungefär lika långa sidor
- Var 8e meter en snedställd stötta för att stabilisera

Två frågor:
1. Normal markskruv från Sluta gräv! är specade för plank upp till 1800. Borde man inte kunna köra 2 meter då?
2. Hur ska jag ta stabilisera en dylik konstruktion mot skjuvkrafter? Enklast antar jag är en diagonal sträva i varje sektion, men känns som att det blir ganska fult...

Skiss i Sketchup av ett planerat plank med stående ribbor och en person framför för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det, två frågor till:

3. Hur fäster jag spikregeln i stolpen? Vinkeljärn kommer ju bli ganska fult, tapphål är för jobbigt. Då återstår det väl bara att laminera upp regeln istället för att köpa den hel, men det känns inte heller så bra...
4. Om jag bygger det i tryckt virke, hur underhållsfritt blir det då? JAg kommer inte orka underhålla det så aggressivt, särskilt inte baksidan. Ev. kommer det växa saker mot planket. Ska jag överväga annat material? Planket blir ju ganska dyrt, så jag vill givetvis att det ska bli långsiktigt hållbart.
 
Ok, det här var ju ingen som ville svara på, men jag försöker ändå:
Jag har nu skissat mer på hur jag tänkte konstruera planket baserat på den här beskrivningen:
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/

Det jag mest undrar är om jag ska laminera en stolpe med två 45x95, eller om jag ska jacka ur en 95x95-stolpe? Tror ni att båda varianterna fungerar? Är det någon som är bättre?

Vad tror ni om de snedställda 45x45-reglarna, blir det bra? För klumpigt, för klent?

3D-skiss av ett träplank med vertikala brädor och diagonalstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av ett plank med vertikala spjälor och diagonala reglar i en konstruktionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jag tycker du har tänkt fel gällande lamineringen det kommer se rätt tråkigt ut. Eftersom du måste ha den "fula" sidan åt ditt håll av den enkla anledningen att det är ditt plank. Utsidan görs alltid finare än insidan, om de är olika, annars ser det ut som det är grannen som vill fjärma sig från dig.

Gör ordentligt med urtag i 95x95, det räcker att ta ut halva bredden dvs 45x45 för den horisontella 45x95 regeln, och låta regeln ha en övre klack som möter 45x45 urtaget. Det är bara en planeringssak, om du ser det som jobbigt. Urtagen kan du göra långt före uppförandet av planket som helhet. En stilla fråga, du har bygglov för planket?
 
En granne i mitt område var väldigt missnöjd med sina markskruvar. Höjd 180cm, längd ca 10-12m i L form med en sida 10m, med start mot husvägg och en sida 2m.

Märkbart svajigt. Beror kanske på markförhållanden, men han lockades av smidig logistik med att få skruvarna monterade, slippa grävandet, trots högt pris. Inga snedstöttor på planket ifråga.

Förstår om det blir smidigt iom ditt långa plank att köra skruv, men jag hade lånat bensindriven markborr o använt betongplint.

Gjorde 37 hål t en altan i slänt förra året m sån borr. Galet smidigt.
 
L Lenza skrev:
Jag tycker du har tänkt fel gällande lamineringen det kommer se rätt tråkigt ut. Eftersom du måste ha den "fula" sidan åt ditt håll av den enkla anledningen att det är ditt plank. Utsidan görs alltid finare än insidan, om de är olika, annars ser det ut som det är grannen som vill fjärma sig från dig.

Gör ordentligt med urtag i 95x95, det räcker att ta ut halva bredden dvs 45x45 för den horisontella 45x95 regeln, och låta regeln ha en övre klack som möter 45x45 urtaget. Det är bara en planeringssak, om du ser det som jobbigt. Urtagen kan du göra långt före uppförandet av planket som helhet. En stilla fråga, du har bygglov för planket?
Bygglov finns, det är godkänt från grannarna, processat av pappersvändarna på kommunen och har redan vunnit laga kraft.

Jag tror också att jag kör på urtag, gör givetvis lite jiggar för att det ska gå ok att producera 30 st stolpar. Vi får se vilken sida som hamnar mot oss, tror det blir den fina faktiskt.
 
L
K Kriff skrev:
Svenskt Trä har en sjysst beskrivning [länk]
Det är just steg 2 som är i det klenaste laget gällande markinfästning. Dessutom är beskrivningen direkt felaktig där en bild visas på en staketstolpe som är infäst med plattjärnen på fel sida om staketstolpen. Plattjärnen måste alltid sitta mot plankets fram och baksida, ej i längdriktingen på staketet/planket så som på bilden.

Det går knappast att inrätta för kraftig markinfästning, tycker det är dumt att slarva på denna punkten då det förstör helhetsintrycket och hållbarheten.
 
Det blir rejäla laster av vinden på det där!

Jag skulle åtminstone förbereda för stabiliserande stag ut från planket. Om det är svajigt när montaget är klar så är det i så fall bara komplettera.
 
L Lenza skrev:
Det är just steg 2 som är i det klenaste laget gällande markinfästning. Dessutom är beskrivningen direkt felaktig där en bild visas på en staketstolpe som är infäst med plattjärnen på fel sida om staketstolpen. Plattjärnen måste alltid sitta mot plankets fram och baksida, ej i längdriktingen på staketet/planket så som på bilden.

Det går knappast att inrätta för kraftig markinfästning, tycker det är dumt att slarva på denna punkten då det förstör helhetsintrycket och hållbarheten.
Jag anser bilden vara rätt, fästena skall vara åt det hållet eftersom de då är mer vridstyva och kan ta upp vindlasterna.
 
L
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag anser bilden vara rätt, fästena skall vara åt det hållet eftersom de då är mer vridstyva och kan ta upp vindlasterna.
Ja fästena är mer vridstyva...Men det som kommer hända är att stolpen vill "klyvas" i nederkanten eftersom 2 hål sitter i linje med varandra när lasten ökar. Hålen kommer alltid att medge lite glapp, detta glapp kommer inte att minska på sikt.. Om det bara hade suttit en skruv hade denna infästningsprincip varit ett "gångjärn". Lasten kommer som sagt från sidan ej i längdriktningen. Tycker du får göra en inventering av närbelägna professionellt inrättade bullerplank så kommer du inse hur det ska se ut.
 
K Kriff skrev:
Svenskt Trä har en sjysst beskrivning [länk]
Precis, den är länkad i inlägg 3. :)

L Lenza skrev:
Det är just steg 2 som är i det klenaste laget gällande markinfästning. Dessutom är beskrivningen direkt felaktig där en bild visas på en staketstolpe som är infäst med plattjärnen på fel sida om staketstolpen. Plattjärnen måste alltid sitta mot plankets fram och baksida, ej i längdriktingen på staketet/planket så som på bilden.

Det går knappast att inrätta för kraftig markinfästning, tycker det är dumt att slarva på denna punkten då det förstör helhetsintrycket och hållbarheten.
Ja, väldigt konstigt att man gör ett sådant misstag i den beskrivningen. Jag tänkte givetvis göra rätt :)

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det blir rejäla laster av vinden på det där!

Jag skulle åtminstone förbereda för stabiliserande stag ut från planket. Om det är svajigt när montaget är klar så är det i så fall bara komplettera.
Jo tanken är att jag ska ha stabilisering i sidled med ungefär på var 6-8 e meter. Helt enkelt en skruv till för att fästa sidosträva.

Tomten har också ett läge som mestadels ger lä, så det finns mycket runt om planket som tar upp vinden.
 
L
Tänkte tipsa om en vettig stolpinfästning som är "lite mer" än vad som finns i den vanliga bygghandeln. Man vill ha lång infästning mot stolpen, om det är möjligt. https://www.stangselbutiken.se/sv/detaljer-och-tillbehoer-Traestaket/plintjaern-h.php

Om plintarna är tillräckligt djupa och breda kommer du slippa snedstöttorna. DVS en rejäl klump i botten ca50x50cm och gjutrör ovanpå det för den synliga delen, samt några armeringsjärn, total djup ca 80cm, då väger varje fundament över 100kg. Dessutom går det snabbare att gräva stora gropar än långsmala, bara man gör det vid lagom temperatur ute.

Edit: Lägger till en länk till exempelunderlag för bullerplank, och hur plinten ska orienteras enligt tidigare inlägg, https://www.sundbyberg.se/register/filedownload?documentId=303109
Svenskt trä har fel i denna fråga och det är synd, för att de flesta träffar på google leder till dem.
 
Redigerat:
jonmo jonmo skrev:
Precis, den är länkad i inlägg 3. :)


Ja, väldigt konstigt att man gör ett sådant misstag i den beskrivningen. Jag tänkte givetvis göra rätt :)



Jo tanken är att jag ska ha stabilisering i sidled med ungefär på var 6-8 e meter. Helt enkelt en skruv till för att fästa sidosträva.

Tomten har också ett läge som mestadels ger lä, så det finns mycket runt om planket som tar upp vinden.
Detta var en mycket intressant tråd. Hur har det gått med planket? Jag står i begrepp att fimpa 60 meter granhäck i norrläge som gjort sitt och tänker mig ett 2.5 meter högt plank som ska agera insyns- och vindskydd. För att öka stabiliteten mot vindfånget tänker jag zick-zacka stolparna lite för att bredda "vridbasen" när nordanvinden biter i. Lite som zick-zack-mönstret på en huggorm. Kanske 40 cm i "amplitud" mellan stolpar ca 2 meter ifrån varandra. Tänker att det gynnar både stabilitet och utseende. Vad tänker ni om detta?
 
  • Gilla
samtheman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.