Hej,

Vi har redan ett fristående Attefallshus/byggnad på 18 m2 (det är egentligen ett orangeri eller uterum kan man säga) på tomten. Då den sitter närmare än 4,5 m till grannens tomt så sökte förra ägaren bygglov (efter medgivande från granne naturligtvis) och då byggdes den. Vi skulle gärna vilja att bygga ut den nu (in i vår tom, se bilden) till 25 eller 30 m2 om det går. Bakväggen och därmed avståndet till grannen kommer inte röras och är samma. Jag undrar om jag behöver söka ett nytt bygglov och få ett nytt medgivande från grannen till detta eller kan jag bara bygga ut den utan att blanda in kommun eller grannen?

Saken är att grannen gick bort för ett tag sedan och jag vet inte om hans anhöriga kommer som har ärvt fastigheten går med på att ge mig ett nytt medgivande till att söka et nytt bygglov.

Vet ej om detta faller under friggebod eller Attefallshusregler.
 
  • En planskiss visar ett 18 m2 stort Attefallshus på en tomt med avståndsmått till tomtgräns och väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du skriver är lite motsägelsefullt så det är svårt att ge ett bra svar. Du skriver att förre ägaren sökte bygglov efter grannens godkännande. Är det en attefallsbyggnad och grannen godkänner placering nära fastighetsgräns behöver inget bygglov sökas, endast en anmälan ska lämnas till kommunen.

Om den är uppförd som en komplementbyggnad med bygglov krävs inget godkännande från grannen, kommunen gör bedömningen av vad som är lämpligt. Det är ett annat regelverk och granskning än attefall. Bor ni i ett område som omfattas av en detaljplan?

Börja med att ta reda på om det är en attefallsbyggnad eller en ”vanlig” komplementbyggnad. Kolla vad det står i det beviljade lovet/anmälan det bör framgå där.

Det faller i alla fall inte under friggebodsregeln eftersom det är större än 15 kvm.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tack för svaret. Nu har jag kollat i hanndlingarna. Jag hade skrivit fel, helt rätt att det inte är friggebod förlåt.

Det står ”komplementbyggnad (attefall)” i bygglovshandlingarna. Vet ej varför han tog med medgivandet från grannen men det står i beslutbeskedet att den har också lämnats in med ansökan. Sedan om kommunen bad om det eller han lämnade in den självmant vet jag ej. Det är inom detaljplan heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.