Hej! Jag vill måla om den här dörren. Utöver att slipa den, vad behöver jag göra för förarbete och vilken/vilka färger kan jag använda? Tacksam för svar! :)
 
  • Sliten träentrédörr i behov av ommålning, med synligt slitage och flagnande lack, inramad av en rödmålad timmervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En åldrad träddörr med slitage och flagnande färg, i behov av ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träpanel dörr som behöver målas om, med synliga skador och avflagning i färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ut att vara oljad. Är den det så hade jag bara slipat bort smuts och fläckar. Dvs väldigt lätt slipning. Sedan någon olja på det, varför inte linoljeblandning?

och ifall den är lackad, hade jag slipat och lackat den igen. Tycker dörren är jättesnygg som den är, hade aldrig målat färg på den :)

Så hade jag gjort.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hej! :) Tack för ditt svar! Den verkar ha varit lackad men det mesta av lacken är borta. Skulle helst vilja olja den isf, hellre än lacka. Så kanske blir så och behåller träfärgen!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Beror lite på hur det ser ut i övrigt, dvs finns fler hus i närheten och hur ser deras dörrar ut och finns det fler byggnader på tomten och hur ser även dom ut?

Kan tycka att den ska få en dusch med " Jape prickfri" för att få bort alla svarta prickar och döda påväxten.
Sen tvätta av/skölja noggrant. T.ex en hink med vatten och en diskborste och en sprayflaska med vatten räcker för att skölja bort prickfri medlet.

Sen kan man slipa där det behövs. Kanske med ett P180 slippapper och i fibrernas riktning. Ska det oljas eller lackas så tror jag det är nödvändigt med P180 för att inte få mycket synliga slipmärken.
Ska man måla kan man gå på med P120 för färgen fyller ut slipmärken.

Kan nog tycka att det vore fint att måla dörren i kanske blå, gulockra eller kromoxidgrön med vit karm runt om. Även vit färg går bra men med en annan färg så bryter man av mot fönsterna och visar tydligare att "Här är ingången".
Med färg så håller den längre men det är mer arbete. Spackla/foga springor, olja dörren och sen grundmåla och sist täckmåla 2 lager.
Men vad som passar beror som sagt på hur det ser ut i omgivningen och om det finns fler dörrar på huset och vilken insats du själv vill göra.
 
N Nyfiknast skrev:
Beror lite på hur det ser ut i övrigt, dvs finns fler hus i närheten och hur ser deras dörrar ut och finns det fler byggnader på tomten och hur ser även dom ut?

Kan tycka att den ska få en dusch med " Jape prickfri" för att få bort alla svarta prickar och döda påväxten.
Sen tvätta av/skölja noggrant. T.ex en hink med vatten och en diskborste och en sprayflaska med vatten räcker för att skölja bort prickfri medlet.

Sen kan man slipa där det behövs. Kanske med ett P180 slippapper och i fibrernas riktning. Ska det oljas eller lackas så tror jag det är nödvändigt med P180 för att inte få mycket synliga slipmärken.
Ska man måla kan man gå på med P120 för färgen fyller ut slipmärken.

Kan nog tycka att det vore fint att måla dörren i kanske blå, gulockra eller kromoxidgrön med vit karm runt om. Även vit färg går bra men med en annan färg så bryter man av mot fönsterna och visar tydligare att "Här är ingången".
Med färg så håller den längre men det är mer arbete. Spackla/foga springor, olja dörren och sen grundmåla och sist täckmåla 2 lager.
Men vad som passar beror som sagt på hur det ser ut i omgivningen och om det finns fler dörrar på huset och vilken insats du själv vill göra.
Tusen tack för ditt utförliga svar! :D Hittade inte prickfri men köpte ett annat algbortagningsmedel. Det finns inga andra förrän och grannarna har andra. Så det är bara att gå på känsla! Tänkte måla torparblått och vinrött med linoljefärg efter förarbetet är utfört :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.