Vi har ju en ganska ny tråd som diskuterar just elbilsmotorer och deras litenhet och lätthet i förhållande till industrins elmotorer. Där tas ju kylningen upp som ett exempel.

Just ID 3/4 är ju annars ett mysterium. Det är ju precis samma platta och motor. Mycket irriterande (om än skönt givet interiören) att inte kunnat välja mellan den mindre och större bilen ens när man har dragkrok som skall-krav.
 
Om det är kylningen av elmotorn som är problemet borde väl effekt uttaget styras så att inte motorn blir allt för varm den borde bli lika varm efter en längre tids hårdkörning som med normal körning med släpvagn tror det enbart är att det inte är så vanligt med vagn i andra länder som gör att dragvikterna är dåliga men kommer antagligen bli bättre. Att som i exemplet ovan ha en dragvikt på 500 kg gör väl i praktiken dragen användbart till cyklar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har ju en ganska ny tråd som diskuterar just elbilsmotorer och deras litenhet och lätthet i förhållande till industrins elmotorer. Där tas ju kylningen upp som ett exempel.

Just ID 3/4 är ju annars ett mysterium. Det är ju precis samma platta och motor. Mycket irriterande (om än skönt givet interiören) att inte kunnat välja mellan den mindre och större bilen ens när man har dragkrok som skall-krav.
Industriellt finns många exempel på betydligt vassare motorer än elbilarnas. Det som är optimerat i bilfallen är en vettig ekonomi i serietillverkning och vägt ihop med de prestandakrav som finns för bildriften. Alltså inget direkt uppseendeväckande eller nytt i just det mest att det börjat expandera nu.

En modern asynkronmotor med krav på effektivitet är minst lika optimal i sitt segment det är rena fysikaliska grunder som sätter gränserna och att jaga sista procenten ställer stora (ofta i ekonomiskt hänseende för stora) krav. Det är arbetshästen där och med andra parametrar än energitäthet sett till vikt mm som blir sekundärt. Däremot finns andra exempel där mycket större effekter, varvtal, momentkaraktäristik osv ligger mycket över vad som kommer användas i bilar även sett till vikt, volym.

Allt runt detta är oftast välkänt sen mycket länge och med givna fasta begränsningslinjer man inte kommer förbi. Som exempel reluktansmotorer har senaste decennierna kommit i större användning pga utveckling av drivelektroniken och principerna med bättre kontroll via vassare digitala helt programvarustyrda regleralgoritmer. Samma med motorernas rent mekaniska utförande som optimerar elektromagnetiska egenskaperna och samtidigt håller ner förluster, bara möjligt med kraftfulla datorsimuleringar som också utvecklats och kommit i mer allmänt bruk under samma tid hand i hand.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
En modern asynkronmotor med krav på effektivitet är minst lika optimal i sitt segment
Jag menade inget annat, utan egentligen just det – att olika elmotorer är optimerade för olika saker. För mig som lekman är det ofta fascinerande nog hur olika det kan vara, oavsett om just bilmotorerna ligger i framkant eller ej.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför förstår jag inte riktigt, är det strömuttaget ur batteriet som inte kylningen är dimensionerad för kanske? Men då kan de ju inte heller snabbladdas...

Någon som vet varför?
Schhh.
Vi får inte prata om det i denna tråd.
 
S smurfen72 skrev:
tror det enbart är att det inte är så vanligt med vagn i andra länder som gör att dragvikterna är dåliga men kommer antagligen bli bättre. Att som i exemplet ovan ha en dragvikt på 500 kg gör väl i praktiken dragen användbart till cyklar.
Det flesta bensindrivna småbilar kan ju dra släp. De talar emot att det bara skulle vara en lågprioritering på grund av låg efterfrågan. ID3 får ha en krok. Men den får inte dra släp. Kroken är endast till för cykelhållare. Sedan finns ju Hyundai Kona som får dra 300 kg. Vad har man det till? Flera bilar har ju fått dit kroken men tillåter inte att man använder den till annat än orimligt lätta släp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Med en långsammare acceleration så blir ju inte belastningen på motorn högre. Så utifrån detta så finns det ju inte heller några problem.

Jag går nog på att de glömt det I kravställningen, eller ignorerat det (de säljer ju elbilarna ändå).
 
A Avemo skrev:
Det flesta bensindrivna småbilar kan ju dra släp. De talar emot att det bara skulle vara en lågprioritering på grund av låg efterfrågan. ID3 får ha en krok. Men den får inte dra släp. Kroken är endast till för cykelhållare. Sedan finns ju Hyundai Kona som får dra 300 kg. Vad har man det till? Flera bilar har ju fått dit kroken men tillåter inte att man använder den till annat än orimligt lätta släp.
Dom är väl helt enkelt inte byggda för släp ska dom säljas med riktig dragvikt måste dom troligtvis testas först och även på diesel/bensin bilar skiljer ju dragvikten beroende på vilken motor som sitter i den aktuella bilen och nog fixar tex en mindre golf motor också med 2000 kg på kroken som min golf alltrack har som dragvikt så ibland avgör ju tillverkaren vad dom anser vara lämplig dragvikt trots att bilen säkerligen håller och skulle kunna fixa högre vikt.
 
S smurfen72 skrev:
Dom är väl helt enkelt inte byggda för släp ska dom säljas med riktig dragvikt måste dom troligtvis testas först och även på diesel/bensin bilar skiljer ju dragvikten beroende på vilken motor som sitter i den aktuella bilen och nog fixar tex en mindre golf motor också med 2000 kg på kroken som min golf alltrack har som dragvikt så ibland avgör ju tillverkaren vad dom anser vara lämplig dragvikt trots att bilen säkerligen håller och skulle kunna fixa högre vikt.
Just det faktum att bilar med förbränningsmotor ofta har olika dragvikt på samma bil med olika motorer , växellåda , 2wd/4wd mm tar jag som ett tvärsäkert bevis på att dragvikten är mycket noga beräknad och provad. Absolut inte lågprioriterad.
Startförmåga i backe är en parameter, det vet jag.
Många fler parametrar måste finnas.
Elbilen kan inte vara undantagen detta.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det kan man tro men hänger inte med varför tex en 4wd bil får dra mer än en 2wd bil de uppenbara skillnaderna märks vid halka och då även utan släp men åker man på sommaren så skiljer det väldigt lite. I vissa fall är säkert vikten beräknad men i vissa fall tror jag vikten sätts efter vad som är lämplig dragvikt dvs åka runt med en husvagn efter en klen bensinbil är ingen höjdare men absolut inget problem om det handlar om att åka några miloch så tror jag det är med elbilar det funkar säkert åka några mil men anger man dragvikten för högt kan nån tro det är lämpligt och blir sur när dom upptäcker en räckvidd på 10-15 mil borde inte vara motor effekten som begränsar de flesta har ju rejäl effekt som tex id3 den jag lånade gick helt ok sen kanske chassiet är för klent byggt på just den modellen. VW har ju för övrigt inte ens kunnat beräkna livslängden på kamkedjor så att dom kan beräkna dragvikt korrekt är nog för mycket begärt.
 
B Bjober skrev:
Just det faktum att bilar med förbränningsmotor ofta har olika dragvikt på samma bil med olika motorer , växellåda , 2wd/4wd mm tar jag som ett tvärsäkert bevis på att dragvikten är mycket noga beräknad och provad. Absolut inte lågprioriterad.
Startförmåga i backe är en parameter, det vet jag.
Många fler parametrar måste finnas.
Elbilen kan inte vara undantagen detta.
Jag är inte helt övertygad om att man testat/godkänner alla kombinationer utan man testar den klenaste och applicerar dess prestanda på alla för att slippa göra individuella test.
 
Det stämmer inte golf har dragvikt mellan 1200 kg till 2000 kg i alla de lite äldre modellerna som min 2018.
 
S smurfen72 skrev:
jag [tror]vikten sätts efter vad som är lämplig dragvikt dvs åka runt med en husvagn efter en klen bensinbil är ingen höjdare men absolut inget problem om det handlar om att åka några miloch så tror jag det är med elbilar det funkar säkert åka några mil
Enig. Tycker mig ha hört exempel där man taxat flygplan med ID.3 till exempel. Men det är under optimala förutsättningar och även om jag tror att det skulle vara helt ofarligt att köra runt med ett lätt släp efter en ID.3 så är det lik förbannat inte tillåtet. Synd, för även om jag skulle vara villig att ta den risken för egen del kan jag inte tänka mig att utsätta andra för den.
 
AXS AXS skrev:
@Nerre : [länk]
Bara att beställa!
Jag hittar inget pris?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför förstår jag inte riktigt, är det strömuttaget ur batteriet som inte kylningen är dimensionerad för kanske?
Snarare kylningen av motorn skulle jag tippa.

Vi kom väl nyligen fram till att på en elbil så ökar effektbehovet rätt mycket med ökad last jämför med en bränslebil (där en stor del av effekten är rena förluster).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.