P
Sitter och klurar på detta då jag dagligen arbetar med system för att styra det mesta som är elektriskt - ljus, övrig el, bild, ljud etc, allt i små nodbaserade system.

Hur ser det optimala systemet ut -dvs. vad ska det göra - och vad får det kosta??

Ser med intresse fram emot inlägg!!

//PS
 
En enkel men praktisk funktion är en indikatortavla vid entren. Är alla fönster och dörrar stängda (och låsta) innan man far hemifrån. Skadar inte om det går att se att spisen är avstängd från samma plats
 
Vad ett system får kosta kan man ju inte svara på. Jag skulle tro att för den kritiska massan får ett styrsystem kosta 25% mer än en traditionell lösning vid nybyggnation. I det fallet skulle jag tro att ett tiotal av husföretagen på marknaden skulle införa det som standard - naturligtvis att det var superenkelt att konfigurera (dra-och-släpp via webb)

För att ersätta eller komplettera i ett befintligt hus/lägenhet är det nog helt andra summor - jag skulle kunna tänka mig att smärtgränsen är som en ipod per nod och att man skall kunna få rätt bra funktionalitet med två till tre noder.

När det gäller funktionerna tror jag att de flesta kan stå ut med grundläggande funktioner om det är:
1. Väldesignat och andas exklusivitet
2. Funktionellt. Man skall inte behöva starta om något och kommunikationen måste vara självlagande.
3. Lättinstallerat. En elektriker kostar pengar, men går först och främst inte att få tag på för majoriteten av de boende.

Sen är jag inte så säker på att jag faktiskt vill ha allt i ett system. Personligen (jag är dopad, jag vet) att jag vill ha ett system för säkerhet, ett för ljud, ett för bild och ett för styr och regler.

Skälet är att alla används på olika sätt, har olika krav, skall styras på olika sätt. Självklart är det kanon om systemen kan prata med varandra - antingen via reläer och ingångar, eller via xml eller nåt.

Men gör de inte det kanske jag kan leva med att inte få min theme song spelad för mig när jag kommer in genom dörren varje dag (och det kommer att kännas extra bra den gången man kommer hem på nattkröken och huset sover...)

Musik vill jag ha i köket till matlagningen, men inte bild. Bild vill jag ha i hemmabiorummet, men där kommer jag aldrig att lyssna på mp3:surprised:r (har det visat sig).

Styrningen är käck att använda med fjärrissar, men de försvinner hela tiden, så jag vill absolut ha fast monterade enheter på väggarna som jag vet var jag har och som inte blir utan batterier.

Ljusstyrning gör jag helst med fasta knappar med även om systemet självklart skall dimma ljuset samtidigt som ljudet till hemmabion tonar upp och duken rullar ner...
 
P
Jomen, ungefär allt det där går att realisera - kostnaden står helt i proportion till antalet funktioner.

Viket användargränssnitt är att föredra?

1. Pekskskärm
2. iPaq eller motsvarande
3. Web
4. Direkt från PC
5. Tryckknappar

Kan själv tänka mig följande -

Belysning = Tryckknappar
Övervakning = Web alt. direkt från PC
Hemmabio & ljudanläggning = Trådlös pekskärm alt. iPaq

Kommentarer?!?
 
Belysning: tryckknappar och via web. En tryckknapp är en tryckknapp i sin smidighet men det är ju rätt trevligt att kunna tex slå på belysningen från jobbet innan man åker hem
 
mats_o skrev:
Belysning: tryckknappar och via web. En tryckknapp är en tryckknapp i sin smidighet men det är ju rätt trevligt att kunna tex slå på belysningen från jobbet innan man åker hem
En liten "försynt" kommentar.

Att kunna fjärrstyra är bekvämt. Dock, bör man i så fall skydda fjärrstyrningen mycket väl så inte "obehörig" sätter igång och "leker" med systemet.

Frågan är väl också i så fall vilka "fjärrstyrningar" som har adekvat säkerhet...?

/PE
 
Det är helt rätt. Det vorde naturligtvis mindre bra om någon stängde av elen till elementen mitt i vintern.

Dock skulle jag föredra att lägga skyddet framför den här webben dvs skydda sin inkommande internetförbindelse så att bara önskade personer får komma åt några som helst interna resurser. Att lägga skyddet i detta system skulle göra det jobbigare att använda i dagligt bruk
 
Vanliga knappar är ju att föredra för sådant som man använder tryckknappar för i ett vanlligt el-system, sen mer avancerade paneler för att styra ljud, visa karta över huset med överblick över alla sensorer mm.

Ett rent datorinterface är överflödigt om man har ett webbaserat gränssnitt så blir det mer platformsobereoende och fungerar både hemma innanför brandväggen och utanför brandväggen som tex på jobbet eller från mobiltelefonens webläsare.

Det är ju bra med inbyggd säkerhet i systemet men inte bara skydda från folk utifrån som försöker ta sig in via web:en utan även att man i sytemet kanske ska låta barnen få kunna styra sina egna rum från sina datorer eller så men de ska inte kunna styra varandras rum osv, dvs begränsa det på användarnivå med flera användare med olika säkerhetsnivåer. En ytterligare säkerhet vore att ha separata bus:ar för säkerhetsnoder, klimatnoder, ljus mm och multimedianoder och "brandväggar" mellan dess så kritiska system såsom säkerhet och klimatkontroll inte ska riskera att slås ut av multimediaapplikationer.
 
P
Jag har funderat mycket i de här banorna, och jag tycker mats_o hade en bra grund. Att se var det lyser och vilka fönster som är öppna, med tillägg för spis etc. Lägg till vattenförbrukning per kran, loggning av passeringar i strategiska dörrar och kanske också energiförbrukningen tillsammans med yttertemperaturen. Automatiska loggningar av dygnsförbrukning el per säkring/uttag, vattenförbrukning, temperaturer i rum etc är oumbärligt för den som vill ha koll.

Kan man sedan titta på detta lite var man än är, t.ex. via TV:n (reklampauserna får man äntligen glädje av), mobilen eller från jobbet över Internet. Lägg till ett par bra övervakningskameror som bevakar närmiljön utomhus.

Men, alla dessa sensorer får nog inte dra mer än 0,05kWh, möjligen 0,1 kWh tillsammans. Det gör ändå 40-80kWh/månad och där någonstans går gränsen. Man måste förmodligen också bygga det i moduler som man kan köpa vartefter, och det får nog inte kosta så mycket heller. Säg 9995:- inkl moms för ett helt hus i normalstorlek så tror jag man har en liten succé på gång.
 
Jag har styrt och reglerat mina el-element i snart 5 år via PC och systemet är helt byggt av mig och systemet går att reglera via webben.

Det vorde naturligtvis mindre bra om någon stängde av elen till elementen mitt i vintern.
Vad finns det för intresse av en hackare att knäcka mitt skydd och leka med min värme? Ok om man tex styr sin ytterdörr, som jag vet att nån gör, om den hackas så är det en annan sak.

Men, jag tycker nog att säkerhetsbiten i detta inte behöver va speciellt stor.

Att barnen får styra sina rum men inte andras har jag och då även en spärr på antal grader dom får reglera, iaf uppåt.

Hur som helst, här har du lite tips:
Bwired, Domotica, Home automation in the Netherlands, Domoticaforum

Sen är trådlöst det som gäller, annars kommer det inte att bli succé.

Och ska det vara trådlöst så tycker iaf jag att kravet är dubbelriktad för annars har du ingen koll på om du slagit på eller av det du nu styr.
 
Jag tycker det finns två nivåer som kan vara inressanta.

Nivå1
Belysning, med funktionalitet att ha olika belysningsnivåer som säger att "dessa lampor är på", dessa är dimmrade osv. god natt är ett läge som släcker alla lampor (om man nu vill det).
Möjlighet att stänga av spis och eventuellt andra saker när man åker hemifrån kan vara en bra funktion. Dettta bör kunna rymmas i en enkel inkapslad enhet som kan vara åtkomplig via ett webinterface. Men krav att dagligen styra via en fjärrkontroll.

Nivå2, är mer som beskrivs i PDF-länken ovan. Dock tror jag det blir på tok för dyrt för merparten av alla husbyggare, tyvärr....
 
Jag vill ha in SMHIs väderprognos i ett intelligent hus. Då kan jag dels optimera elutnyttjandet (höja temperaturen lite om det skall bli kallt och det är lågtaxa), dels så kan jag minska svängningarna i styrningen av värmen. Den här funktionen fanns i en del styrsystem för hus redan på 80 talet men försvann tydligen sen?
 
Det försvann väl för att SMHI aldrig kan förutsäga att det verkligen BLIR kallt/varmt :)
 
Hmmm, som elektriker vet jag hur mycket slang man ska dra för att göra smarta funktioner, och jag ser en klenspänningsritning som, är så full av streck framför mig, att man knappt kan urskilja alla matningar ;)

Jag ska snart överta en 1½plans 77-kåk, och ska göra lite smarta lösningar, men inte mer än jag kan få in trådar till i rören, och absolut inga reglercentraler blir det.
Om jag kan pula i 6-7 trådar i varje matning från centralen får jag nog vara glad. Då blir det Fas/Nolla/Jord/Styrtändning1/Styrtändning2/Returtändning1/Returtändning2 knappt det finns färger för allt det där. Brun/Blå/GG/Vit/Orange/Röd/Svart.

Säg att man har fönsterbelysningar, dom vill jag endast ska kunna tändas ihop med ytterbelysning och fasadbelysning så dom inte är tända i dagsljus av misstag.
Säg att man i vissa rum har rörelsevakter och aktiv tändning. Man tänder och efter en stund går ut ur rummet - då ska all belysning utom fönsterbelysning (som lever eget liv) släckas efter en stund. Då kan även vattnet i vissa rum stängas av - det kan även ordnas med en slutbleckskontakt i säkerhetslåset. Lås och allt färskvattan är avstängt.

Behövs ingen dator för det.

Jag har inte klurat ut alla finurligheter än, men det kan göras billigt med lite hjärngymnastik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.