S
lunnabo lunnabo skrev:
Helt klart att ni debiterade för mycket för varje arbetad timme då ni hade "råd" att bjuda på så mycket.
Vi debiterade marknadsmässigt. Konkurrenterna hade liknande prisbild. Det du/ni inte verkar fatta är att alla jobb inte slutade på minus en kvart. Vi hade som sagt inte minutdebitering utan körde med kvaten som gräns. 15 minuter debiterades inte, 16 minuter debiterades en halvtimme. Amen i tabernaklet.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Vi debiterade marknadsmässigt. Konkurrenterna hade liknande prisbild. Det du/ni inte verkar fatta är att alla jobb inte slutade på minus en kvart. Vi hade som sagt inte minutdebitering utan körde med kvaten som gräns. 15 minuter debiterades inte, 16 minuter debiterades en halvtimme. Amen i tabernaklet.
Kan du inte förklara lite mer om er debiteringsmodell. Vissa kvartar debiteras inte och andra kvartar blev en halvtimma. Simsalabim, pengarna rullar in.

Jag har på tv sett när folk trollar. Jag går på det varje gång. Ert trolleritrick är jag väldigt nyfiken på.
Du måste kunna avslöja lite detaljer!
Hur gör man när man inte debiterar arbetstiden men får ihop ekvationen ändå? Eller är det så enkelt att minus + minus blir pluss som dom sa i skolan?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan du inte förklara lite mer om er debiteringsmodell. Vissa kvartar debiteras inte och andra kvartar blev en halvtimma. Simsalabim, pengarna rullar in.

Jag har på tv sett när folk trollar. Jag går på det varje gång. Ert trolleritrick är jag väldigt nyfiken på.
Du måste kunna avslöja lite detaljer!
Hur gör man när man inte debiterar arbetstiden men får ihop ekvationen ändå? Eller är det så enkelt att minus + minus blir pluss som dom sa i skolan?
De blåser kunden varannan gång och arbetsgivaren varannan. Win-win.
 
  • Haha
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan du inte förklara lite mer om er debiteringsmodell. Vissa kvartar debiteras inte och andra kvartar blev en halvtimma. Simsalabim, pengarna rullar in.

Jag har på tv sett när folk trollar. Jag går på det varje gång. Ert trolleritrick är jag väldigt nyfiken på.
Du måste kunna avslöja lite detaljer!
Hur gör man när man inte debiterar arbetstiden men får ihop ekvationen ändå? Eller är det så enkelt att minus + minus blir pluss som dom sa i skolan?
Dä ä ingen ide' att förklara för en som inget begrip.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Krille-72 Krille-72 skrev:
En minimidebitering på 2-3 Timmar är rimligt.
Givet att hantverkare nämner det innan arbetsstart.
Det tar bokstavligen 10 sekunder att rapa upp faktureringsmodellen i stora drag.

Varför ska kunden gissa?

När jag åker till verkstaden får jag skriva under ett papper där jag accepterar priset. Sen ringer dom om "det hände en grej" och det blir dyrare. Visst blir man sur när diesel värmaren pajjar och jag får aktivera motorförsäkringen för 14k, men eftersom jag blir informerad om priset i förväg och har möjligheten stt tacka nej så blir det ju inte mekanikern som jag riktar min ilska emot.

Ibland får man ju känslan att vissa hantverkare triggas av konflikt, och då kanske ett bråk om pris eller annat gör dagen...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Givet att hantverkare nämner det innan arbetsstart.
Det tar bokstavligen 10 sekunder att rapa upp faktureringsmodellen i stora drag.

Varför ska kunden gissa?

När jag åker till verkstaden får jag skriva under ett papper där jag accepterar priset. Sen ringer dom om "det hände en grej" och det blir dyrare. Visst blir man sur när diesel värmaren pajjar och jag får aktivera motorförsäkringen för 14k, men eftersom jag blir informerad om priset i förväg och har möjligheten stt tacka nej så blir det ju inte mekanikern som jag riktar min ilska emot.

Ibland får man ju känslan att vissa hantverkare triggas av konflikt, och då kanske ett bråk om pris eller annat gör dagen...
Hantverkaren ska informera om pris. Men vid det här laget så vet vi att så inte alltid är fallet.

”Varför ska kunden gissa?”
Kunden ska inte gissa. Kunden ska fråga om kunden inte blir informerad innan. Vill inte kunden fråga så tycker jag kunden ska byta hantverkare.

Jag skulle personligen aldrig köpa en tjänst utan att veta vad jag ska betala. Eller hur debiteringsmodellen ser ut.
Jag kollar t.o.m tandläkarens hemsida efter att dom ringt och bokat tid för kontroll.

En stor orsak till krockar är just gissningar och förväntningar. Folk står med tidtagarur och klockar hantverkaren vid tröskeln. Är det rimligt att tro att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln? Ska en hantverkare behövs förklara för varje kund att så inte är fallet?

Kolla Ts fall. Jag tycker det är ett mycket bra exempel. Arbetet har tagit minde än 1 Tim. Fakturan landar på 2 timmar. Hade kanske varit bättre för denna firma att använda ordet ”restid” 1 Tim. Arbetstid 1 Tim.
Sen finns en startavgift på 600 kr. Vad är det? En avgift som inkluderar servicebil och något mer?

Hur har egentligen Ts beställning gått till? Vad har sagts och inte? Finns någon hemsida med priset? Är Ts faktura orimlig?
Frågorna är många och svaren få men enligt mig är fakturan inte ett dugg orimligt. Hade det varit en elektriker som varit hemma hos mig skulle jag blivit glad över fakturan.
 
  • Gilla
  • Haha
JISes och 1 till
  • Laddar…
M
Bort med ROT! Är befängt att vi andra skall subventionera arbete för denna yrkesgrupp! Och snacka inte om att det gagnar kunderna, ytterst marginellt.

Tar vi bort ROT så kanske ödmjukheten kommer tillbaka och förståelsen för vad en kund är värd! Alla dumma kommentar i stil med ” betala eller så får du göra det själv” ... hm ni som fäller dessa kommentarer skulle behöva en näsbränna å få kämpa lite med att skaffa kunder.
 
M
E El-Löken66 skrev:
Länge leve ROT - hurra, hurra, hurra!

Måtte det gå upp till 50% igen så Hantverkaren kan få ihop sina 40h på onsdagen istället för, som idag, torsdag. (y)
Ja jisses, Hoppas du inte är du som räknar på jobben ... timmar har inget med rot att göra. Kånken på 2 röda ... hi hi
 
Redigerat:
A
M M.S skrev:
Hoppas du inte är du som räknar på jobben ... timmar har inget med rot att göra.
Jo vad det gäller inkomma arbeten...
ju mer rotavdrag ju mer jobb kommer det ge.
 
M
Maskintok skrev:
Jo vad det gäller inkomma arbeten...
ju mer rotavdrag ju mer jobb kommer det ge.
”... kommer det att ge” är ju just det som är grejen. Utan rot behöver hantverkaren jaga jobb och jag slipper subventionera. Win för mig, lose för hantverkarn ... jag gör jobbet själv å samhället kan använda dessa slantar till andra grupper som verkligen behöver det. Hemlösa och nytt fett bidrag till gruppen pizzabagare
 
A
M M.S skrev:
”... kommer det att ge” är ju just det som är grejen. Utan rot behöver hantverkaren jaga jobb och jag slipper subventionera. Win för mig, lose för hantverkarn ... jag gör jobbet själv å samhället kan använda dessa slantar till andra grupper som verkligen behöver det. Hemlösa och nytt fett bidrag till gruppen pizzabagare
Va?
 
M
Maskintok skrev:
Va?
ja, det är klart att pizzabagarn skall ha det bra också ... det är lika synd om dem som det är om hantverkarn. Å visst vore det härligt med riktigt, riktigt billig statligt subventionerad pizza? För du gillar väl pizza? Eller borde man själv få välja vilken grupp man vill lägga sina pengar på?
 
E
M M.S skrev:
ja, det är klart att pizzabagarn skall ha det bra också ... det är lika synd om dem som det är om hantverkarn. Å visst vore det härligt med riktigt, riktigt billig statligt subventionerad pizza? För du gillar väl pizza? Eller borde man själv få välja vilken grupp man vill lägga sina pengar på?
Pizza för 35 kronor är den godaste, ja. Vad har det med detta att göra?
 
M M.S skrev:
”... kommer det att ge” är ju just det som är grejen. Utan rot behöver hantverkaren jaga jobb och jag slipper subventionera. Win för mig, lose för hantverkarn ... jag gör jobbet själv å samhället kan använda dessa slantar till andra grupper som verkligen behöver det. Hemlösa och nytt fett bidrag till gruppen pizzabagare
Det var mycket skit i en å samma påse!

”nytt fett bidrag till gruppen pizzabagare” Ska man ana uns av rasism eller är det just Pizzabagare som är i behov av bidrag?

”Utan rot behöver hantverkaren jaga jobb och jag slipper subventionera”

Det kryllar redan av utländska företag som slagit sig in på privatmarknaden och utför arbeten billigare svart än med Rotavdrag. Tar man bort Rot kommer givetvis svartjobben öka även bland svenska företag. Jag tror snarare att du tjänar på att vara med och subventionera Rotavdrag.
Men allt handlar givetvis på hur man räknar.
Bara att momsen kommer in räcker nästan rotavdraget. Lägger du till lite arbetsgivaravgifter, bolagsskatter mm så tjänar samhället faktiskt på Rotavdrag. Så länge svartjobben hålls borta.

”Utan rot behöver hantverkaren jaga jobb”. Det är väl inte hantverkaren som får Rotavdrag. Du kanske borde ta reda på hur stor andel av byggmarknaden i Sverige som utgör just arbete med Rotavdrag.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
M M.S skrev:
ja, det är klart att pizzabagarn skall ha det bra också ... det är lika synd om dem som det är om hantverkarn. Å visst vore det härligt med riktigt, riktigt billig statligt subventionerad pizza? För du gillar väl pizza? Eller borde man själv få välja vilken grupp man vill lägga sina pengar på?
Va har detta med rot att göra?..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.