Hej,
Jag har ägt mitt första hus i 2.5 veckor. På tomten står 2 ståtliga äppelträd. Jag bestämde mig för att spänna upp en s.k. slackline mellan träden för att det skulle vara roligt (trodde jag).
Då jag ställde mig på linan så föll det ena äppelträdet.

Bilder på före och efter den ”roliga” slackline sessionen:
Lummig trädgård med friskt grönt gräs och två blommande äppelträd på en solig dag före slackline-incidenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett omkullvält äppelträd med en slackline fäst mellan det och ett annat träd på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att trädet föll så kände vi på rötterna/stammen där trädet gick av och dessa var mjuka, nästan som tuggummi.

Vi undrar nu vad det var som hände. Var trädet dödsdömt redan innan mina eskapader? Hur kan jag ta reda på om mina resterande äppelträd mår bra eller kommer gå samma öde till mötes om någon klättrar i dom alternativt vid nästa storm?

Hälsningar,
Anja
 
A
D dboen skrev:
Hej,
Jag har ägt mitt första hus i 2.5 veckor. På tomten står 2 ståtliga äppelträd. Jag bestämde mig för att spänna upp en s.k. slackline mellan träden för att det skulle vara roligt (trodde jag).
Då jag ställde mig på linan så föll det ena äppelträdet.

Bilder på före och efter den ”roliga” slackline sessionen:
[bild]
[bild]

Efter att trädet föll så kände vi på rötterna/stammen där trädet gick av och dessa var mjuka, nästan som tuggummi.

Vi undrar nu vad det var som hände. Var trädet dödsdömt redan innan mina eskapader? Hur kan jag ta reda på om mina resterande äppelträd mår bra eller kommer gå samma öde till mötes om någon klättrar i dom alternativt vid nästa storm?

Hälsningar,
Anja
ruttet.
såg dock inte bilderna..
Men av gummi konsistens... Så antar jag att de gjort sitt
 
Maskintok skrev:
ruttet.
såg dock inte bilderna..
Men av gummi konsistens... Så antar jag att de gjort sitt
Tack för svar! Ja, jag såg att något blivit fel med bilderna, laddade upp dom igen, kan du se dom nu? Trädet såg friskt ut innan det välte, inga synliga tecken på att det var dåligt. Hade vi kunnat lista ut att det var dåligt innan på något sätt?
 
A
D dboen skrev:
Tack för svar! Ja, jag såg att något blivit fel med bilderna, laddade upp dom igen, kan du se dom nu? Trädet såg friskt ut innan det välte, inga synliga tecken på att det var dåligt. Hade vi kunnat lista ut att det var dåligt innan på något sätt?
Det är lurigt med fruktträd..
våra äppelträd small av plötsligt en dag..
fulla i äpplen men rutten stam..
 
K
Jag spände en slackline mellan ett äppleträd och en lyktstolpe. Där var det lyktstolpen som small av...



Det ser väl dock ut som att du borde kunna stötta upp trädet igen så att det får bära frukt en sista gång?
 
Allt beror på...

belastningarna/riskerna på/för frukträd när det blåser/rasar är vanligtvis låga så därför kan man spara gamla frukträd sä länge de ser fina ut eller ger frukt.

Gamla träd kan ha en stor del av stammen rutten men ändå leva många år... bara en del av stammen är frisk.

Slackline ger stora laster och var mer än ditt träd tålda.

/ATW
 
Maskintok skrev:
Det är lurigt med fruktträd..
våra äppelträd small av plötsligt en dag..
fulla i äpplen men rutten stam..
Ja, det verkar vara väldigt lurigt. Jag hade tidigare trott att dom skulle sluta bära frukt om dom var hade rutten stam men tydligen inte. Man lär sig något nytt hela tiden :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag spände en slackline mellan ett äppleträd och en lyktstolpe. Där var det lyktstolpen som small av...



Det ser väl dock ut som att du borde kunna stötta upp trädet igen så att det får bära frukt en sista gång?
Haha, va? Jag insåg att slackline var hög belastning men det där låter ju helt sjukt. Tur att jag fick behålla ett äppelträd iaf :D

Vi var 5 personer som försökte lyfta det men det vägde för mycket så till slut beslutade vi oss för att ta bort det istället. Vi har 3 äppelträd kvar så lite äpplen kommer det bli ändå här hemma :)
 
A ArneTW skrev:
Allt beror på...

belastningarna/riskerna på/för frukträd när det blåser/rasar är vanligtvis låga så därför kan man spara gamla frukträd sä länge de ser fina ut eller ger frukt.

Gamla träd kan ha en stor del av stammen rutten men ändå leva många år... bara en del av stammen är frisk.

Slackline ger stora laster och var mer än ditt träd tålda.

/ATW
Intressant att fruktträd kan ha stor del rutten stam men ändå ge frukt, det hade jag ingen aning om, bra information att veta!
Ja, i efterhand är det tydligt att slacklinen var mer än vad mitt träd kunde tåla, men har du några bra tips på hur man kan ta reda på om ett träd är friskt utan att välta det? :D
 
Det är ganska faschinerande hur stora krafterna blir på en slackline, räkna med att punkterna ska hålla för åtminstone 7-800kg för att vara säker.
 
D dboen skrev:
Intressant att fruktträd kan ha stor del rutten stam men ändå ge frukt, det hade jag ingen aning om, bra information att veta!
Ja, i efterhand är det tydligt att slacklinen var mer än vad mitt träd kunde tåla, men har du några bra tips på hur man kan ta reda på om ett träd är friskt utan att välta det? :D
Träd är som hus... Ser de bra ut mår de nog bra. Är man misstänksam av sig kan man peta med en morakniv är det mjukt är det inte bra.

/ATW
 
A
Går alltid att borra i träden..
Då vet man säkert.
 
K Kallebo skrev:
Där var det lyktstolpen som small av...:rofl::crysmile:
 
Blev händelsen filmad så den hamnar på Failarmy?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.