Jag skulle också dragit en större dimension. Kan ju vara så att du vill installera en fläktkonvektor för mer kyleffekt i framtiden.
 
J Jasse64 skrev:
Intressant, verkar ju bli enklare med mindre pump osv, men hur löser du cirkulationen på brinen?
Menar du cirkulationen i köldbäraren i bergvärmenhålet? På min IVT panna finns digital ingång, den kan lätt programmeras till att forcera cirkulationspump + ex deaktivera eller aktivera varmvatten. Men ändå stänga av värmeproduktion i element,
 
E Erik_H2 skrev:
Menar du cirkulationen i köldbäraren i bergvärmenhålet? På min IVT panna finns digital ingång, den kan lätt programmeras till att forcera cirkulationspump + ex deaktivera eller aktivera varmvatten. Men ändå stänga av värmeproduktion i element,
Japp, då förstår jag. Vet inte hur det är med min Thermia, har redan sökt info om detta men har inte hittat något. Jag håller mig dock på bottenplan och behöver inte skicka upp kylan till vinden, åtminstone inte i detta läge.
 
Efter mycket funderande och läsande på ämnen om frikyla har jag bestämt mig. Följer de eminenta råd jag fått här och går upp i storlek på rör till 28. Kom över en Magna3 pump 25-100 så den får det bli inledningsvis. Tittade på Grundfos hemsida i utbytes guiden och jämförde med den Wilo pump som sitter i min Diplomat 12 och det hade varit bättre med en 32-100 eller 32-120. Skillnaden är dock inte milsvid så jag kör.
Ökade också på ventilen som kommer styra flödet till kylbatteriet. Huvudledningen blir alltså 28 CU med avstick på 20 och jag har förberett för att gå vidare upp på vinden för en eller två fläktkonvektorer i sovrummen. Behöver utvärdera funktionen på kylbatteriet först. Idag kom första leveransen, väntar bara på rör och ventil, sen blir det full fart. Värmen är ju här.....
Tack för tipsen!:D:ok:
VVS-material såsom en Grundfos Magna3 cirkulationspump, kopparfittings, rör och ventiler på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Mycket kompetent pump. Har likadan fast 80kPa versionen med 32 anslutning. Fina med den är att den kan gå mot stängd ventil om det skulle bli något knas någon gång på ställdon eller liknade.
 
  • Gilla
Jasse64
  • Laddar…
Hur har det gått? Fått igång grejerna?
 
O one- skrev:
Hur har det gått? Fått igång grejerna?
Nej tyvärr, skulle ju vara perfekt i värmen men har en bit kvar. Krångligt värre i trångt och satans varmt (solvärmetank) pannrum och min ursprungliga plan på att montera avstick och CP där fick jag ändra och har nu satt upp det i ett angränsande utrymme. Idag skulle jag montera pumpen och upptäckte då att den sitter lite fel i förhållande till en kommande skjutdörr och måste justera den 50-100mm längre in :mad:men jag börjar bli van.
Det enda sättet att dra rören för brinen är i princip att följa spirorören för FTX:en och det har varit en utmaning. Utrymmet är mycket begränsat och jag har fått justera flera gånger. Valde ju att sätta upp Flamco upphängningssystem och det har förenklat mycket.
Nu hänger de flesta CU rören på plats med armaflexen monterad. Har inte pressat skarvarna ännu då det fortsatt är justeringar. Måste gå över spirorören på ett par ställen och det innebär sina utmaningar med ett antal böjar innan det går att koppla ihop. SNART.....kan jag provtrycka och är inte "Murphy" hemma då så finns det en chans.....:)
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Rapport!
Efter sju bedrövelser och många djupa depressioner när Murphy varit på besök har jag startat frikylan. Rören är inte färdigisolerade ännu och av dropparna att döma så kommer det behövas omgående men behöver säkerställa funktionen först. Just nu har jag en KB temp in på 9-10 grader och FTX:en blåser ut 18° (börvärde) vid en utetemp på 23°. Då har vi isolering på vinden att blåsa in kvar på to do list.
Just nu positiva känslor och jag ser att det finns mer att hämta då pumpen går på lägsta hastighet plus att FTX inte är inställd och går med ca 30% kapacitet. Hoppas värmen är kvar ett tag så jag hinner justera in systemet för just nu är det inte mycket till elddop. Får utvärdera detta men just nu så känns det som att jag kommer satsa på en takkonvektor i sovrummen också så risken för att bli uttråkad under hösten är borta.(y)
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
J Jasse64 skrev:
Rapport!
Efter sju bedrövelser och många djupa depressioner när Murphy varit på besök har jag startat frikylan. Rören är inte färdigisolerade ännu och av dropparna att döma så kommer det behövas omgående men behöver säkerställa funktionen först. Just nu har jag en KB temp in på 9-10 grader och FTX:en blåser ut 18° (börvärde) vid en utetemp på 23°. Då har vi isolering på vinden att blåsa in kvar på to do list.
Just nu positiva känslor och jag ser att det finns mer att hämta då pumpen går på lägsta hastighet plus att FTX inte är inställd och går med ca 30% kapacitet. Hoppas värmen är kvar ett tag så jag hinner justera in systemet för just nu är det inte mycket till elddop. Får utvärdera detta men just nu så känns det som att jag kommer satsa på en takkonvektor i sovrummen också så risken för att bli uttråkad under hösten är borta.(y)
Hallå
Hur har det gått för dig? Upplever du kondens på rör, eller från kylbatteriet?
Må gott
Jonas
 
D Deamon333 skrev:
Hallå
Hur har det gått för dig? Upplever du kondens på rör, eller från kylbatteriet?
Må gott
Jonas
Hej Jonas, tackar som frågar. Jodå systemet funkade bra i somras. Har fått på isolering i stort sett överallt innan sommaren som tur var. Har ett par ställen kvar runt pumpen och där droppade det en del kan jag säga. Nu var det klinkers under så ingen fara på taket. Kan dock säga att batteriet producerade en del kondens så tur att jag isolerade det det första jag gjorde. Finns ett kondensavlopp och det producerade mellan 10-15liter / dygn. Körde med hinkar så jag vet :)
I vinter är planen att få upp fläktkonvektorn så jag kan avnjuta svalka i sovrummet i sommar.
 
J Jasse64 skrev:
Hej Jonas, tackar som frågar. Jodå systemet funkade bra i somras. Har fått på isolering i stort sett överallt innan sommaren som tur var. Har ett par ställen kvar runt pumpen och där droppade det en del kan jag säga. Nu var det klinkers under så ingen fara på taket. Kan dock säga att batteriet producerade en del kondens så tur att jag isolerade det det första jag gjorde. Finns ett kondensavlopp och det producerade mellan 10-15liter / dygn. Körde med hinkar så jag vet :)
I vinter är planen att få upp fläktkonvektorn så jag kan avnjuta svalka i sovrummet i sommar.
J Jasse64 skrev:
Hej Jonas, tackar som frågar. Jodå systemet funkade bra i somras. Har fått på isolering i stort sett överallt innan sommaren som tur var. Har ett par ställen kvar runt pumpen och där droppade det en del kan jag säga. Nu var det klinkers under så ingen fara på taket. Kan dock säga att batteriet producerade en del kondens så tur att jag isolerade det det första jag gjorde. Finns ett kondensavlopp och det producerade mellan 10-15liter / dygn. Körde med hinkar så jag vet :)
I vinter är planen att få upp fläktkonvektorn så jag kan avnjuta svalka i sovrummet i sommar.
Hallå,
Tack för svar. 10-15 liter?! Jäklar. Men i övrigt är det endast där du inte kondensisolerade som det droppar eller? Hur många grader uppskattar du att du sänker tilluften med på sommaren?
Skönt att allt funkar!
Må gott
Jonas
 
Hej, sorry för sent svar. Ja, har lite kvar vid pumpens anslutningar men där är det stora klinkersplattor under så lite vatten där gör ingen skada. Har öppnat ventilerna till den del som egentligen avser kylbatteriet nu så viss droppbildning även nu faktiskt. Blir en slinga om ca 10m extra så något kanske det gör för att få ut så mycket värme som möjligt ur brinen.
Osäker gällande temperatur faktiskt, en grov gissning 3-5° sänkning. Skillnaden var markant när det var riktigt varmt i somras. När du kommer in i huset känns det stor skillnad och nattsömnen blev bättre så det avgör nyttan för mig. Ju längre värmen blev kvar, desto sämre blev det dock. Det beror på att huset är dåligt isolerat, framför allt bjälklaget. Har fortfarande kvar att justera inflödet i rummen så möjligen har jag en del att hämta där. När jag får upp kylkonvektorn i sovrummet så blir det bättre effekt.
 
  • Gilla
Deamon333 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.