Håller på för fullt och kollar in multi room lösningar för ljud och har stött på allt ifrån Crestron -> Sonos -> SpeakerCraft MZC multiroom-system. Alla verkar antingen ha för mycket eller för lite.

Efter att snokat runt lite på nätet så stötte jag på Nexus som verkara vara för mig den perfekta lösningen för detta problem.

Kontroller i varje rum med display, stöd för 6 zooner samt utbyggbar med bla media server mm.

Är det någon av Er som har koll på detta, problemet som jag stött på bara är att det verkar inte finnas någon återförsäljare utanför USA.... :(

Här är länken till deras sida:
Nexus Audio Systems | Welcome

Återkom med lite feedback.

Så lång.
 
Ser ju helt schysst ut, stilrent. har inte lyssnat på det så jag kan inte uttala mig.

jag letade länge inna njag hittade ett system som passade mig, skissade på såväl Sonos, SpeakerCraft, Nuvo mm. Blev till slut ett MDS6 system från Channelplus..6 zoner, bra högtalare och allt till en rimlig kostnad. Men då får man köpa i USA för de svenska priserna är orimligt höga.
 
aleli skrev:
Ser ju helt schysst ut, stilrent. har inte lyssnat på det så jag kan inte uttala mig.

jag letade länge inna njag hittade ett system som passade mig, skissade på såväl Sonos, SpeakerCraft, Nuvo mm. Blev till slut ett MDS6 system från Channelplus..6 zoner, bra högtalare och allt till en rimlig kostnad. Men då får man köpa i USA för de svenska priserna är orimligt höga.
Låter nice, har du någon länk till det systemet, och vart köpte du det?

Klarade du av att installera det själv eller behövdes det som till så många andra system en installatör?

Mvh,
Kristoffer
 
Jag köpte allt på Multi Room Audio Distribution

faktiskt efter rekommendation av en annan skribent här på forumet.

klart jag skulle klarat installera allt själv men jag lät elektrikern dra alla kablar när han ändå skulle dra all el.
 
aleli skrev:
Jag köpte allt på Multi Room Audio Distribution

faktiskt efter rekommendation av en annan skribent här på forumet.

klart jag skulle klarat installera allt själv men jag lät elektrikern dra alla kablar när han ändå skulle dra all el.
Verkar kanon!

Hur mycket tillägg blev det i moms, tull mm?
Ser den här kontroll enheten på sidan men den verkar inte gå och köpa?
De där standard kontrollknapparna är inte helt balla.. :)
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Moms är standard svensk moms, tull är bara ett par procent. Frakt är dyrt.
Köper man ett helt gäng 8" takhögtalare också så blir det skrymmande. Men det är bara att maila o fixa så tar de fram bra frakt. Glöm bara inte säga att ni vill ha den internationella veriosnen av förstärkare så ni får en 110 V :)

Standard keypads är fula. Men jag har gömt de så gott det går inne i badrumsskåp osv..
 
Ja jävlar, det var inga billiga prylar! Tror jag med gott samvete kan ödsla tid på mina hemmabyggen =)
 
Låter intressant med hembyggen... Hur har du tänkt bygga?
*nyfiken*
 
Den där kontrollen du pratar om säljer dom inte till privatpersoner och den kostar, om jag inte minns fel ca $ 1000.

Kolla även på Cambridgeaudio, dom har en lösning som jag gillar, med snygga styrknappar.

Vad kostar Nexus systemet?
 
nomis skrev:
Låter intressant med hembyggen... Hur har du tänkt bygga?
*nyfiken*
Jag är inte jättelångt kommen men tanken är små moduler med ethernet och lågnivå-utgångar. Seda kompletteras korten med valfri förstärkare (med fördel hemmabygge). Display och knappar blir ju inte lika snitsigt som köbe men det kan man ta, tanken är typ 2x16-raders alfanumeriska displayer och några knappar.

Planen är att en av servrarna hemma ska streama mp3-strömmar till alla modulerna och att modulerna sedan delvis kan styra strömmarna i form av låtbyten och annat.

Får väl se var det landar, har spelande prototyp på en dröse labbplattor på skrivbordet, mjukvaran är dock långt från klar. Beräknad komponentkostnad utan display och PCB landar på några hundralappar, PCB:et på kanske 50-100 spänn styck (dubbelsidigt, genompläterade vior).
 
phl:
Detta var ju spännande. Går i samma tankar själv med mitt egna V2.0. Förutom Audio/Video så hanterar det också all el-styrning (ok på papperet, vi börjar med Audio).

Det jag har idag bygger på ett antal förstärkare + Matris Switch och distribution av högtalarnivåerna. Små IR mottagare anslutna över RS485 för styrningen. All utrustning i en "equipment closet"

Min tanke med det nya är också små enheter med Ethernet. Utöver detta UPnP (DLNA), display, knappar samt klass-D förstärkare. Allt skall in i en normal dosa med nätverk in och 2 rör ut till högtalare. Jag tänker mig också driva dessa genom IEEE802.3af (Power-over-Ethernet) kan bli liite svår effekt budget på ~12W totalt.

För styrning tänkte jag använda PDAer med UPnP mjukvara över IEEE802.11b/g.
 
Saknar bara ett sak, sen är multiroomsystemet fullständigt.

Någon som vet var man får får tag på schyssta högtalareterminaler för utomhusbruk? Med standardkontakter
 
Inte så att Neutriks Speakon är ett alternativ. I många (inklusive mitt) tycke Det Enda högtalarkontaktdonet.
 
inget dumt förslag faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.