A
Fario Fario skrev:
Och där dök scenen upp i mitt huvud från filmen "Vem älskar Yngve Frej" där stockholmarna Pettersson och Anita dyker upp vid gården. Anita är storstadstjejen född på "landet" som vet vad ett orv är...
 :rofl::rofl::rofl:
 
Vi klippte tidigare -fram till för fem år sedan- med handjagare från Stiga. Den är numera i stugan men tyvärr är den i behov av genomgång.
En väl fungerande handklippare är perfekt för den normala villatomten men jag skulle gärna se andra hjul än de hala hårdplasthjulen som lätt glider i lut..
 
A
Fario Fario skrev:
Vi klippte tidigare -fram till för fem år sedan- med handjagare från Stiga. Den är numera i stugan men tyvärr är den i behov av genomgång.
En väl fungerande handklippare är perfekt för den normala villatomten men jag skulle gärna se andra hjul än de hala hårdplasthjulen som lätt glider i lut..
Är det inte fälg så man kan lägga om?
 
Marike Marike skrev:
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan . Sagt och snart gjort, jag drog iväg över ägorna med detta primitiva redskap, nostalgi är ordet, men det är inte bara det, bra motion, miljövänligt och gräset blev klippt och inte hugget.
Hur många är det nuförtiden som klipper med denna urtidsmaskin?
Jag fann det ganska rogivande, mitt största bekymmer var vad grannarna skulle tro.
Självklart är det kanske inte lätt om man har en stressad situation, men om man väljer klippa gräset med handkraft i stället för gymmet borde det väl ligga på pluskontot?
Det är väl väldigt bra jämfört med att lägga tid på gym. 3 ggr i veckan så är gräsmattan fin. Om man ser bilder och film från 70-talet är de flesta smala som pinnar. Nu för tiden ser de flesta ut i kroppen som Ernst Gunter i filmen ”Badjävlar” som på den tiden stack ut lite som korpulent. Det är våra vanor och ätande som ändrats.
 
S
Keiller Keiller skrev:
Det är det säkert för många men inte för mig. Har flera el- och batteridrivna trädgårdsmaskiner men just gräsklipparen vill jag ha med en klassisk Briggs & Stratton.
Jaja förstör miljön bara
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S
Marike Marike skrev:
Har ingen erfarenhet av olika fabrikat, kanske något för BH att testa, om de inte redan gjort det.
Men en klippare som vi gav till svärfar var en gardena, precision var ordet. Den lät ziiziizii när man körde den tror man kunnat klippa papper med den, men ett aber, den var hyperkänslig, minsta lilla som inte var gräs så ändrades inställningen. Av den anledningen fick han en Husqvarna, den som vi har nu.
Såg att Gardena fortfarande gör handklippare i 3 storlekar, har de löst problemet så är det nog en bra klippare. Köp med nöjd kund garanti och möjlighet att återlämna om du blir missnöjd.
Annars är det nog en gammal beprövad teknik typ Husqvarna som är bästa valet. Stora hjul är ett plus, minns jag.
Låtom oss börja nyttja lien. Med orv till så att det går att slå. Det bli stönigt att ligga på knä med liebladet i näven och hacka sig fram i naturens nejder. Nej fram för lien. Sätt en kratta i näven på käringa också, som dom gjorde förr, sågör hon lite nytta också, att räfsa ihop slåttern. Man kan även passa på att ta en gräsare när man ändå är igång. Det gäller bara att se till att man inte får gräs i maskineriet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi har en handjagare som används ibland. Är det långt får man köra med fossilkraft. Nu har vi sen två veckor en robot men den tar kanske 80% av tomten. För små tomter och frekvent klippning är handjagare helt ok!
 
S Stego1 skrev:
Jaja förstör miljön bara
Jaha, du resonerar så. Själv resonerar jag att så länge jag håller liv i min 32 år gamla Klippo så påverkar jag inte miljön genom att ständigt handla nya grejer.

Vad har du själv för klippare? Handjagare?
 
S Stego1 skrev:
Jaja förstör miljön bara
Du äger ingen bil alls? Ingen cykel och köper endast skor var 10e år?

En skött motorklippare som håller i 30 år och upp är sju resor bättre än en batteri som man behöver byta batteri på efter något år :p
 
En modern Trum klippare går så mycket lättare än en gammal från 60 talet typ och sen klipper trumklipparen så sjukt mycket finare än en rotoklippare
 
S
R Rkarlsson skrev:
Du äger ingen bil alls? Ingen cykel och köper endast skor var 10e år?

En skött motorklippare som håller i 30 år och upp är sju resor bättre än en batteri som man behöver byta batteri på efter något år :p
Aber halt in der mangeln! Min elklippare går med kabel. Grön el så det stänker om det. Bolund skickar pussmail (fy fan). Det finns inte många skötta motorklippare som håller i 30 år. Briggs och Strattons sidventilare är ju inte det mest effektiva man ser på turfarna. Dom kanske går att starta efter åtta jävvlar i helvete och 14 gräsklipparjävel, men dom lär släppa ut mycket skit i luften. Fi donk. Min cykel är från 1892 och skor gör jag själv av tidningspapper. Givetvis har jag bil i form av häst och skrinda. Du tror väl inte att jag lever som jag lär?
 
S
Keiller Keiller skrev:
Jaha, du resonerar så. Själv resonerar jag att så länge jag håller liv i min 32 år gamla Klippo så påverkar jag inte miljön genom att ständigt handla nya grejer.

Vad har du själv för klippare? Handjagare?
Jag använder kam och frisörsax. Jag kör elektriskt, kabel givetvis. Har aldrig haft en bättre klippare. Halleluja i tabernaklet.
 
S
Keiller Keiller skrev:
Jaha, du resonerar så. Själv resonerar jag att så länge jag håller liv i min 32 år gamla Klippo så påverkar jag inte miljön genom att ständigt handla nya grejer.

Vad har du själv för klippare? Handjagare?
Du påverkar miljön genom en oeffektiv och utsliten motor som drar 3 liter olja/500 kvm.
 
S
Maskintok skrev:
 :rofl::rofl::rofl:
Ett orv är början på Orvar. Heter det ett orv, flera orvar? Nej givetvis flera orv. Orv-ar är när man har slagit ett ar ( 100 kvm).
 
S Stego1 skrev:
Du påverkar miljön genom en oeffektiv och utsliten motor som drar 3 liter olja/500 kvm.
Då lär du inte gilla min andrabil :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.