Hej!

Tänkte kolla om det är någon här på forumet som kan hjälpa mig med vår Nibe F730. Sedan några veckor tillbaka så får vi larm 50, högtryckslarm, varje natt. På morgonen kör jag en återställning av larmet och då hoppar det igång igen, men det vore skönt att helt och hållet slippa larmen.

Följande står att läsa på Nibes hemsida:

Ett HP-Larm uppstår när kompressorn inte blir av med värmen den producerar, oftast på grund av dåligt/inget flöde i värmesystemet hos en bergvärmepump, eller dåligt/inget laddflöde hos en luft/vattenvärmepump.

  1. Kontrollera att termostaterradiatorer/golvslingor är öppna
  2. Kontrollera att ditt värmesystem är ordentligt avluftat
  3. Kontrollera att rätt värmekurva är vald
  4. Kontrollera att cirkulationspumpen (och laddpumpen för en luft/vattenvärmepump) går
  5. Kontrollera att varmvattnets stopptemperatur ej är ställd för högt
  6. Igensatt smutsfilter på värmesystemet (och/eller laddkretsen för en luft/vattenvärmepump) är en möjlig felorsak och bör kontrolleras av behörig VVS-installatör
  7. Hjälper inget av ovanstående så kontakta din installatör eller ett NIBE auktoriserat serviceombud

Värmepumpen installerades i vårt nybyggda hus i oktober förra året. Vi bor i ett enplanshus med vattenburen golvvärme överallt. Av stegen ovan så har jag rengjort luftfiltret och avluftat. Trycket ska enligt handboken ligga på 0,5-1,5 och jag sänkte det från 1,2 till 0,8 vid avluftningen, men det har inte gjort någon skillnad.

Övriga steg ovan känns som rena grekiskan. Rätt värmekurva? Stopptemperaturen ej för högt?

All hjälp som ni kan bidra med vore fantastiskt, jag har väldigt dålig koll på det här.

Tack på förhand!
 
Hej! Kan nog vara så att den startar uppvärmning när det är som kallast på natten enligt utegivaren men rumstermostaterna är stängda eftersom det fortfarande är övervarmt inne sedan dagen innan med solsken. Prova att öppna alla rumstermostater. Kolla att "Stopp av värme" är inställt på 15 °C eller liknande. Kolla att värmekurvan inte är för brant inställd, t.ex. kan kurva 7 förskjutning 0 fungera bättre i vissa hus än standardinställningen kurva 10 förskjutning -2. Länk till användarmanualen: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25014/431827-1.pdf
 
  • Gilla
Ecoriath
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Kan nog vara så att den startar uppvärmning när det är som kallast på natten enligt utegivaren men rumstermostaterna är stängda eftersom det fortfarande är övervarmt inne sedan dagen innan med solsken. Prova att öppna alla rumstermostater. Kolla att "Stopp av värme" är inställt på 15 °C eller liknande. Kolla att värmekurvan inte är för brant inställd, t.ex. kan kurva 7 förskjutning 0 fungera bättre i vissa hus än standardinställningen kurva 10 förskjutning -2. Länk till användarmanualen: [länk]
Tack så mycket för snabbt svar!

För att visa min okunskap ännu mer så bifogar jag en bild på vad som kanske är en rumstermostat? De är alla inställda på 23°C, ska jag höja dessa?
 
  • Vit rumstermostat på en mörk vägg visar 24.0°C, med logotypen LK i nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis. När man har värmepump bör man använda max ca 30% av rumstermostaterna men helst färre, resten ska stå på max. Detta för att styrningen i värmepumpen ska fungera med så kallad flytande kondensering. Blir det för varmt ska man sänka värmekurvan istället.
 
  • Gilla
Ecoriath
  • Laddar…
Tack för de pedagogiska förklaringarna, det uppskattas massor.

Nu har jag dragit upp alla rumstermostater till 30°C. Stopp av värme står på 17°C, så det kanske den kan stå kvar på? Jag tror att värmekurvan står på 5 med 0°C, ska jag avvakta med att justera den?
 
Det låter bra. Normalt att "stopp av värme" står på 17 °C men vissa vill ha det lite lägre. Värmekurva 5 förskjutning 0 är standard för golvvärme i betongplatta. Vissa har värmekurva 4. Prova först som den står minst några dygn. Golvvärme är värmetrögt så efter alla ändringar bör man vänta ett par dygn för att se och känna hur det blev.
 
  • Gilla
Ecoriath
  • Laddar…
Tack, jag låter det vara såhär och provar annars att ändra lite mer.

Jag skriver här igen senare med hur det går :)
 
  • Gilla
Tomten5
  • Laddar…
Inga fler larm efter åtgärderna som föreslogs, tack för hjälpen @Josth! :D
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Hade samma problem med min 750F för en vecka sen. Provade allt enligt Nibe’s instruktioner men icke. Det visade sig att ett kretskort hade pajat. Det behöver såklart inte vara det, första misstanke var cirkulationspumpen.
Har du återställt temperaturbegränsare?

aha! Problemet löst! Skönt!
 
  • Gilla
Ecoriath
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.