Hej!
Vi håller på att renovera ett hus från 1932.
Tänkte nu börja med fasaden. Som ni ser satt det nån sorts av board som liknar tegel på denna innan. Antar att detta board suttit där sen 70 talet.

Virket är i bra skick men som man ser också på bilderna är virket rätt så grå.

Frågor:
Går det fortfarande att måla detta virke?
Behöver jag slipa ner? (Hur göra med mellan rummen i panelen)?
Behandla med rå linolja först?
Andra tips?

Tackar!
/Kristofer
 
  • Grånat trävirke på fasad av hus från 1932 med synlig struktur och spikar, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått, väderbitet trävirke med spår av gammal färg bredvid gul vägg, potentiellt för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus från 1932 under renovering med en delvis borttagen fasad som liknar tegel och exponerat grått virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fasad på ett äldre hus där en del av väggen är täckt med tegel-liknande board och den nedre delen visar grå, sliten träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på åldrat och grått virke på en husfasad som tidigare haft board med tegelutseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad från 1932 med grått slitet virke och tegelliknande board, renovering pågår med synlig stege och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått, slitet trävirke på fasaden av ett hus, med synliga mellanrum mellan panelerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är grått är väl en sak men det är aningens påverkat för att få ett bra resultat. Isåfall skulle du bara ta nån billig slamfärg så länge. Falu rödfärg typ och sen ta panelbyte i framtiden kanske. Panelen ser lite väl påverkad ut på sina ställen för att få nåt resultat med bra och dyr färg och kleta nåt i springorna blir ju även det fånigt och otroligt tidsödande.
Jag skulle borsta rent med kvast och sen ta slamfärg så länge.
 
Inte så många tips hur du skall göra, men jag tror jag bor 200m från dig? Sonstorp?
Hade dock liknande problem när vi flytta in. Dock inte riktigt lika grå/sprucken. Skrapa det värsta och sen måla. Har hållt hyggligt i 10år.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Att det är grått är väl en sak men det är aningens påverkat för att få ett bra resultat. Isåfall skulle du bara ta nån billig slamfärg så länge. Falu rödfärg typ och sen ta panelbyte i framtiden kanske. Panelen ser lite väl påverkad ut på sina ställen för att få nåt resultat med bra och dyr färg och kleta nåt i springorna blir ju även det fånigt och otroligt tidsödande.
Jag skulle borsta rent med kvast och sen ta slamfärg så länge.
Tyvärr har vi nu redan köpt linolje färg :/ så det blir som det blir.
 
Nucken Nucken skrev:
Inte så många tips hur du skall göra, men jag tror jag bor 200m från dig? Sonstorp?
Hade dock liknande problem när vi flytta in. Dock inte riktigt lika grå/sprucken. Skrapa det värsta och sen måla. Har hållt hyggligt i 10år.

Hehe nej, sonstorp ligger 3h bil härifrån :)

Kan du vara snäll och beskriver lite i detail hur ni målade? Linolja? Grundmålade ?
 
M MadSystem skrev:
Hehe nej, sonstorp ligger 3h bil härifrån :)

Kan du vara snäll och beskriver lite i detail hur ni målade? Linolja? Grundmålade ?
Oki var väldigt likt ett hus som ligger här. Både till ålder utseende och fasadtyp.

2009/2010 måla vi med alcro bestå.

Garaget som var värst innan börja färgen släppa efter ca 8 år.

Då gick jag över till Ottosson linoljefärg istället.

Skrapa det värsta, färg spädd med 80% linolja och sedan ett lager outspätt över det.
Tror det var 2018?
Ser ut så här idag.
 
  • Garage med rödbrun fasad målad med linoljefärg, vit garageport och växt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.