Vi bor i ett tvåvåningshus från 2003, betong. Stora fönster mot väst där solen ligger på under kvällen och värmer upp övervåningen, speciellt allrummet, men det gör ju att sovrummen uppe blir äckligt varmt. Vi har mörkläggningsgardiner etc för att hindra solen. Och försöker öppna flera fönster för att få rejält självdrag.

Ventilationen i huset är frånluft med utsug nere kök och badrum, och uppe i toalett och ett i klädkammaren tror jag.

Jag tänker att vi behöver bli av med den varma luften på övervåningen och utsugen inte räcker till. Vi har öppet till nock så en ventil sitter högt upp över fönstret. Tilluft så högt? Skulle jag kunna sätta dit en rejäl frånluftsfläkt och köra under varma eftermiddagar/kvällar några timmar?

Skulle det hjälp något med att få in fräsch/kall luft i sovrummen? Eller förstör det befintligt system?
 
  • Mörkläggningsgardiner i ett sovrum med spetsig nock och synlig ventil ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkläggningsgardinerna hjälper inte så mycket. Vad du behöver är att hindra att solen lyser på fönstret. Markis är grejen.

Allt annat är att ösa vatten ur båten istället för att fixa hålet i botten.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
En annan sak som jag tycker är värd att nämna, eftersom misstaget är så vanligt: många öppnar fönster och kör med tvärdrag när det är varmt. Det är precis helt fel att göra. Det är när det är kallt som du ska öppna. Öppna fönster om möjligt och ha tvärdrag under natten och stäng sedan tidigt på morgonen. Öppna sedan inte förrän temperaturen inne överstiger den ute. Du får acceptera att det är kallt inne på morgonen: det är ju din termiska buffert som kommer att absorbera energin under dagen.

Är det där svarta/mörka tjocka gardiner? Om du inte kan ha markiser vill du ha gardiner som reflekterar ljus. Du vill inte ha gardiner som värms upp av solen och värmer upp rummet. En nödlösning under en period innan du skaffat markiser är aluminiumfolie + häftmassa/tejp: täck fönstret! Det gör många graders skillnad att inte få in flera kWh värme genom fönstret under dagen.
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Till slut brukar man inse att det som verkligen behövs är riktig A/C under varma sommarveckor. Man kanske inte vill sova med alla fönster och dörrar vidöppna. En luftluftvärmepump ger kyla på sommaren och kan komplettera värmen från frånluftsvärmepumpen så det går åt mindre energi på vintern.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Den ventilen agerar snarare frånluft året runt skulle jag tro pga. värmen som stiger uppåt. Att sätta en fläkt där som suger ut värmen kan göra skillnad. Är det några andra utsugspunkter på ovanvåningen?

Edit: såg nu badrum och garderob. Dock är kanske utbytet/flödena där inte tillräckliga för att byta luften i sovrummet.
 
Skönt med många svar! Gardinerna ska vara något reflekterande av ljus stod det när vi köpte dem, frågan är bara hur mycket det hjälper. Vi har även en vit rullgardin emellan om det skulle hjälpa mer.

markis blir svårt, fönstret är 2x2m med 1m triangel längst upp.

Vi kan nog bli bättre att stänga rum tidigare, men solen ligger ju på två av tre sovrum på förmiddagen. När solen försvinner där öppnar jag fönstren.

Om man ska köpa en AC, finns det vettiga saker med bara en slang ut mot tex ventilen? Eller är det luftvärmepump med fläkt på utsidan som gäller för att få bra kyla?
 
Min erfarenhet är att portabel A/C låter mycket och bara ger svalt i en begränsad zon framför aggregatet även om man hänger ut slangen genom ett fönster. Vill man kyla ner ett hus helt eller delvis behövs en riktig A/C med inner- och utedel.
 
  • Gilla
tobbe.roos och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte så kul att byta fönster på ett hus från 2003 men när vi bytta fönster för några år sedan så valde vi till solskyddsglas, finns många märken t.ex. suncool. Det gör stor skillnad och kostar inte mycket extra per fönster. Temperaturen inomhus blir jämnare varma dagar. Kan hända att man kan montera det i efterhand som en folie utanpå befintlig fönsterkassett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.